اختصاصی «عمارفیلم»؛

آوارگان روهینگیایی به جشنواره عمار می‌آیند/دو هفته در کمپ مسلمانان مهاجر می‌مانیم

محمدمهدی خالقی با اشاره به شروع ساخت اثر جدیدش درباره مسلمانان میانماری گفت: ما اکنون در کمپ‌های آوارگان در بنگلادش هستیم و امیدواریم بتوانیم مستند قابل قبولی درباره این اتفاقات بسازیم.

محمدمهدی خالقی از مستندسازان باسابقه کشور که برای تولید اثر جدیدش در بنگلادش است، در گفتگو با «عمارفیلم»، در این باره گفت: بعد از تحولات اخیر در مسئله آوارگان روهینگیایی که مردم مسلمان منطقه آراکان با فشار و حمله بودایی ها شروع به مهاجرت وسیع به بنگلادش کردند، تصمیم گرفتیم درباره این موضوع که سابقه‌ای طولانی دارد، مستندی بسازیم.
وی با بیان اینکه یک ماه صرف هماهنگی‌ برای حضور در کمپ‌های آوارگان روهینگیایی کردیم، اظهار داشت: ورود به اردوگاه‌های مهاجران که تحت کنترل ارتش بنگلادش است؛ شرایط خاص و مراحل پیچیده ای دارد، اما با کمک دوستان‌مان در این کشور، توانستیم وارد این کمپ‌ها بشویم.


خالقی توضیح داد: علاوه بر آقای علیرضا باغشنی که به عنوان تصویربردار این مستند همراه بنده هستند؛ دو نفر از پزشکان جهادگر ایرانی دکتر انجم شعاع و دکتر فرخی هم برای بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی و کمبودهای موجود در اردوگاه‌ها، در این سفر، همراه ما حضور دارند.
این مستندساز با بیان اینکه در حال حاضر، مردم دنیا بیشتر از گذشته در جریان نسل‌کشی مسلمانان میانمار قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی در حال تلاش برای برآورده کردن نیاز‌های اولیه غذایی و دارویی آوارگان هستند.


خالقی افزود: ما اکنون در بنگلادش حضور داریم و طبق برنامه، دو هفته در این کشور، خواهیم ماند، امیدواریم با کمک خداوند، بتوانیم مستند قابل قبولی بسازیم.
این مستند ساز بحران تصریح کرد: برای تولید این مستند، دوست داریم وارد میانمار هم بشویم ولی تاکنون هیچ خبرنگار و حتی بازرسان سازمان ملل نتوانسته‌اند وارد این کشور شوند، باید منتظر بمانیم و ببنیم در آینده، چه اتفاقاتی می‌افتد.
این مستندساز در پایان اظهار داشت: تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم این مستند را به هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برسانیم.