عزاداری اهل سنت بنگلادش برای امام حسین (ع) در مستند «امام‌باره»/ ساخت مجموعه مستند «حسین فراتر از مرزها» با هدف وحدت مسلمانان

محمد مهدی خالقی با اشاره به ارسال مستند «امام‌باره» به هشتمین جشنواره عمار گفت: این اثر در چهارچوب تقریب مذاهب و وحدت مسلمانان ساخته شده و به عزاداری مردم بنگلادش برای امام حسین(ع) می‌پردازد.

به گزارش «عمار فیلم»، محمدمهدی خالقی از مستندسازان کشور در سخنانی درباره مستند جدیدش که به تازگی رونمایی شد، گفت: مستند «امام باره»، پاسخی به سوال‌های بخشی از جامعه شیعیان جهان بخصوص ایران در مورد برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین(ع) و شیوه‌های آن در بین غیرشیعیان است.

وی در همین باره افزود: پاسخ به این سوال جذابیت‌های خاصی در فضای رسانه‌ای کشور دارد، به همین دلیل، پروژه‌ای با عنوان «حسین فراتر از مرزها» را طراحی کردیم که قرار است بر اساس آن مجموعه‌ای از مستندهای مختلف ساخته شوند.

خالقی با بیان اینکه «امام باره»، نخستین قسمت از این پروژه بزرگ است، توضیح داد: زمانی که تحقیقات این کار را آغاز کردیم، «بنگلادش» نخستین کشوری بود که توجه ما را به خود جلب کرد.

این مستندساز با بیان اینکه در تحقیقات، متوجه شدیم مراسمات محرم، به خصوص عاشورا در بنگلادش بسیار باشکوه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: چند روز مانده به عاشورا به این کشور رسیدیم و تصاویر لازم برای ساخت مستند را در نقاط مختلف بنگلادش ضبط کردیم. در حال حاضر، کار تولید این مستند بعد از یک سال به پایان رسیده و آماده نمایش است.

خالقی تصریح کرد: در حال حاضر تنها برخی از کارهای گرافیکی مستند از قبیل طراحی لوگو و پوستر باقی مانده است البته مراسم رونمایی این مستند چند روز قبل در همایش «آیه‌های برادری» در شهر مشهد برگزار شد.

وی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: مشکلات مالی ناشی از حضور در یک کشور دوردست، ترجمه زبان بنگلادشی و مواردی دیگر، از جمله مسائل و مشکلات ما در مسیر تولید مستند «امام باره» بود که موجب شد تا ساخت این کار بیش از اندازه استاندارد تهیه یک فیلم به طول بینجامد.

این مستندساز یادآور شد: معمولا بزرگ‌ترین مشکل ساخت فیلم در عرصه بین‌الملل، هماهنگی، ارتباط گیری و برقراری گفتمان با مردم کشوری است که در آن مشغول به کار می‌شویم. برای حل این مسئله، از دوستان اهل بنگلاش که به عنوان طلبه در قم ساکن هستند، استفاده کردیم.

خالقی متذکر شد: بخش عمده‌ای از کار تولید این مستند به علت کمبود بودجه، به تأخیر افتاد چرا که البته این کار، حامی مالی مشخصی نداشت و هزینه تولید آن به صورت شخصی و با کمک دوستان و یکی از موسسات فرهنگی تامین شد.

وی ادامه داد: برای پخش و فروش این مستند مشغول رایزنی و مذاکره هستیم تا بتوانیم هزینه های آن را برگردانیم و قسمت های دیگری از پروژه «حسین فراتر از مرزها» را تولید کنیم. همچنین مستند را با توجه به موضوعش برای دبیرخانه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال می‌کنیم.

این مستندساز در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای مهم به منظور ایجاد وحدت در بین مذاهب جهان اسلام، موضوع احترام و برپایی عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) است که مورد احترام تمامی ادیان و مذاهب به خصوص برادران اهل سنت قرار دارد. مستند «امام باره» نیز در همین چهارچوب و با هدف وحدت مسلمانان ساخته شده است.