مشاور شورای عالی فرهنگی در همبازی؛

عقبه محتوایی در عرصه ادبیات کودکان نداریم

حامد انتظام در برنامه «همبازی» گفت: بر خلاف تصور عمومی، ادبیات کودک فوق العاده عرصه پیچیده‌ای است و در این حوزه، موضوعات زمین مانده زیادی داریم.

به گزارش «عمارفیلم»، حامد انتظام، شاعر آیینی و از فعالان حوزه ادبیات کودکان با حضور در دهمین قسمت برنامه «هم‌بازی» درمورد فعالیت های خود در سخنانی گفت: شروع این داستان و ورود من به عرصه شعر آئینی حدودا از سال ۷۵ بود که این برنامه تا سال ۸۱ ادامه داشت؛ اینگونه بود که اوج فعالیت ها در عرصه شعر آئینی و بزرگسال به فضای کودک کشیده شد و تقریبا از سال ۸۱ وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شدیم.
وی ادبیات کودک را عرصه فوق العاده عرصه پیچیده ای دانست و افزود: در این فضا خلاء های فراوانی داریم و موضوعات زیادی داریم که بر روی زمین مانده است و بر خلاف تصور عمومی که ارزش کمتری به ادبیات کودک نسبت به ادبیات بزرگسال قائل هستند ادبیات کودک فوق العاده عرصه پیچیده ای است.
این شاعر آیینی ادامه داد: پیچیدگی عرصه ادبیات کودک به دلیل محدودیت واژگان و محدودیت کلماتی است که می توانیم انتخاب و استفاده کنیم و از همه مهمتر اینکه باید مخاطب شناسی دقیقی بر روی بچه ها صورت بگیرد. از طرف دیگر هم موضوعات دارای اولویتی داریم که هنوز وارد عرصه ادبیات کودک آن هم به شکل مطلوب نشده است.
این طراح اسباب‌بازی با ابراز امیدواری نسبت به آینده ادبیات کودک خاطرنشان کرد: بر این اساس ما هم به عنوان ذره ای از اقیانوس ادبیات عزم خود را جزم کردیم که بتوانیم تا حدودی کارهایی در این حوزه انجام بدهیم؛ البته به لطف الهی و با تلاش گروهی نتایجی حاصل شده که به آینده این پروژه امیدوار هستیم.
مشاور شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: به لطف خداوند شاهد رخ دادن اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه به نسبت دو، سه دهه قبل هستیم؛ خوشبختانه امروز در این عرصه، رشد بسیار خوبی، هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ تعدد نویسندگان داریم ولی بخشی از خلاء امروز نبود پژوهش هایی است که ما به عنوان عقبه محتوایی به آن نیاز داریم و بخش دوم نیز دسترسی به فضای آموزشی است.
این فعال ادبیات کودکان یادآور شد: ما امروز نویسندگان کودک و بزرگسالی داریم که از عقبه بسیار خوبی برخوردار هستند ولی به علت محرومیت و اینکه در مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به انجمن های کودک ندارند و از اساتیدی که حرفی برای گفتن دارند، بی بهره هستند. بر این اساس سعی کردیم تا حدودی این خلاء را پر کنیم که در این راستا اتفاق های خوبی در فضای مجازی با کمک دوستان رقم خورد و امروز انجمن کودکی را داریم که جلسه هفتگی با حضور یکی از اساتید خبره ادبیات دارند و در این جلسه ۲۶۰ نویسنده عرصه کودک دور هم جمع می شوند.
انتظام استعدادیابی را یکی از مهمترین دستاوردهای این جلسات دانست و تصریح کرد: در این جلسات کارهای کارگاهی انجام می دهند و موضوعات مختلف و متنوعی به صورت فی البداهه مطرح می شود و به استقبال اشعار و داستانک های نویسندگان کودک حاضر در این جلسات می رویم؛ بر این اساس این عزیزان آثار خود را به ما ارائه می دهند و اینگونه کودکان با استعداد را شناسایی می کنیم.
وی با اشاره به جایگاه بسیار مهم شعر و ترانه در یادگیری کودک خاطرنشان کرد: جایگاه شعر و ترانه در یادگیری کودک بسیار مهم و غیرقابل انکار است؛ در مورد این حوزه تا امروز صحبت های فراوانی صورت گرفته و باز هم جا دارد تا پیرامون آن صحبت های دیگری هم صورت بگیرد تا این موضوع برای مخاطب عام هرچه بیشتر جا بیافتد.
عضو مرکز رشد پارک علم و فناوری به کارکردهای این جلسات اشاره و اضافه کرد: کارکردهایی از قبیل نظم دهی به ذهن بچه ها، زبان آموزی به بچه ها، پرورش قوای تخیل بچه ها کارکردهای اصلی فعالیت ها و جلسات ما است؛ منتها مسئله مهم چگونه انتقال دادن این معلومات، اطلاعات و به طور کلی، ادبیات به بچه ها است. با توجه به اینکه سرانه مطالعه در کشور ما پایین آمده است آیا باز هم باید به فرم کتاب ها نگاه و توجه کنیم؟ این ها همه سوالاتی است که محل بحث و بررسی با حضور کارشناسان را دارد.
انتظام در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تاثیری که ادبیات بر روی سینما و فیلم دارد علت اصلی تمرکز ما بر روی موضوع ادبیات است؛ بر این اساس اگر جمع زیادی از فرهیختگان که غالبا گمنام هستند بر روی موضوع ادبیات متمرکز شده اند نیز همین تاثیر ادبیات بر روی سینما و فیلم است.
وی در پایان سخنان خود ادبیات را سرچشمه تولید بسیاری از آثار انیمیشن و سینمایی دانست و گفت: اگر ما انیمیشن موثری نداریم و یا با کمبود در این حوزه روبرو هستیم ریشه آن در ادبیات است؛ در حقیقت به نوعی ادبیات سرچشمه بسیاری از تولیدات سینمایی و فیلم است. بر این اساس باید در حد توان این حوزه را تقویت کرد و از دل این موضوع می توان انیمیشن ها و کتاب های بسیار خوبی را تهیه و تولید کرد. در این بین حتی می توان اسباب بازی بسیار خوبی داشت که ادبیات محور کار کند. بر این اساس ما تا امروز بر روی این موضوع کارهایی را انجام داده ایم و خروجی‌هایی هم آماده تولید است.
بنابرین گزارش، معرفی بازی آندرویدی، بازی آپارتمانی، اسباب‌بازی و بخش علمی دیگر آیتم‌های این قمست برنامه «همبازی» بود.
آیتم معرفی بازی رایانه‌ای دهمین قسمت «همبازی» به بازی «پروانه، نگهبانان میراث نور» اختصاص داشت که یکی از پروژه‌های بزرگ ایرانی در ساخت بازی‌های اکشن ماجرایی است و افتخارات زیادی را هم در کارنامه دارد.
بر اساس این گزارش، معرفی اسباب‌بازی «کوک»، آیتم دیگر برنامه «همبازی» بود. به گفته سازندگان این اسباب‌بازی از مزایای «کوک» می‌توان به جذابیت و زیبایی در عین سهولت استفاده، اندازه و وزن مناسب اسباب بازی و تناسب آن با دستان و انگشتان کوچک کودک، کمک به ایجاد هماهنگی بین حرکات دستان و چشمان کودک، آموزش حرکات ابتدائی دوخت و دوز به کودک و برقرار نمودن امکان تجربه دوزندگی به صورت ایمن برای او، توسعه مهارت های حرکتی، یادگیری استفاده از تناوب های چپ و راست، افزایش قدرت حل مساله، ارتقای قدرت تحمل کودک و بالا رفتن میزان تمرکز کودک و استفاده از مواد سازگار با محیط زیست را نام برد.
پایان‌بخش این قسمت برنامه «همبازی»، آیتم علمی و دوبله شده مربوط به نقش بازی‌های رایانه‌ای در درمان عارضه‌های نخاعی بود که روی آنتن رفت.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» هر هفته روزهای زوج، ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.