در برنامه «همبازی» مطرح شد:

کودکان تا هفت سالگی باید آزاد باشند/ حسینیه‌ای که کودکان آن را مدیریت می‌کنند

موسس مهدکودک حسینیه شهید چمران و کارشناس تئاتر و کارگردانی گفت: اختلافی که ما با غربی ها در هفت سال اول تربیت کودک داریم این است که ما اعتقاد داریم بازی کودکان در این محدوده سنی باید کاملا آزاد باشد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، حجت الاسلام احمدرضا علایی، مدیر مهدکودک حسینیه شهید چمران، در ششمین قسمت برنامه «هم بازی» حضور یافت و در سخنانی درباره فعالیت‌های خود گفت: ماجرای تاسیس مهدکودک شهید چمران به سفرم به کشور لبنان و بازدید از مدرسه شهید چمران در این کشور برمی‌گردد؛ کاری که شهید چمران و امام موسی صدر در آنجا کرده بودند تاثیر بسیار زیادی بر روی ما داشت و ما هم دغدغه این موضوع را پیدا کردیم که در ایران مشابه این مدرسه لبنانی را راه اندازی کنیم.
وی با اشاره به انجام کارهای مطالعاتی برای تاسیس مهدکودک حسینیه شهید چمران افزود: در روند مطالعات تاسیس این مدرسه به این نتیجه رسیدیم که در حوزه کودک، خصوصا کودکان پیش از دبستان با خلاءهای بسیار جدی روبرو هستیم؛ ما در فضای تربیت دینی یک مدل منسجم و واحد که در قالب یک مهد پیاده شود، نداریم.
کارشناس تئاتر عروسکی به کارهای مطالعاتی برای آغاز فعالیت های این مهدکودک اشاره کرد و ادامه داد: برای تاسیس این مهدکودک نزدیک به ۲ سال به صورت میدانی و در قالب هیات های کودک و در کنار هیات ها کار کردیم و بعد از ۲ سال حسینیه کودک را راه اندازی کردیم؛ بر این اساس تا امروز ۴ سال هست که مهدکودک حسینیه شهید چمران در حال فعالیت است.
علایی پیرامون موارد لحاظ شده برای طراحی بازی های ویژه کودکان توضیحاتی را بیان و خاطرنشان کرد: سه اصل مهم در مهدکودک حسینیه شهید چمران به منظور طراحی بازی های درنظر گرفته شده برای بچه ها وجود دارد، نخستین نکته این است که تعریف بازی برای بچه های تا ۷ سال، با آن چیزی که در ذهن ما وجود دارد کاملا متفاوت است.
وی به روایتی که درمورد بازی کودکان اشاره کرد و یادآور شد: در این روایت که پیرامون سه تا هفت سالگی کودکان است و به پدر و مادرها می گوید با بچه های خود چگونه رفتار کنید آمده کودک را رها کن تا ۷ سالگی بازی کند، این بازی کاملا بی هدف است. دومین نکته گذرا بودن این بازی است، وقتی این موضوع را در مورد کودک اجرا می کنیم، تمامی زندگی کودک بازی است و او با این وضعیت سرگرم است.
مدیر مهدکودک حسینیه شهید چمران متذکر شد: نکته بعدی این است که بچه ها در این سن در حال تجربه همه چیز هستند و اگر ما اجازه بدهیم که این تجربه توسط بچه ها کسب شود در زندگی آینده خود نیز موفق تر خواهند بود. بر این اساس اصل دوم توجه ویژه به گرایش ها، علاقه ها و احساسات بچه ها است که در فضای دینی به شدت اهمیت پیدا می کند؛ به طور مثال محل نماز باید برای بچه ها جذابیت داشته باشد. همچنین باید بوی خوش و لباس زیبا هم داشته باشید.
علایی آزادی را در نوع بازی کودکان بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: نکته سوم آزادی است. یکی از اولویت های بازی در هفت سال اول این است که کودک طراح، انتخاب گر و مجری آن بازی باشد؛ اختلافی که ما با غربی ها در هفت سال اول تربیت کودک داریم این است که ما اعتقاد داریم بازی در این محدوده سنی کودک باید کاملا آزاد باشد.
وی اضافه کرد: نکته مهم در هفت سال اول این است که بچه‌ها بیشترین مخاطبان بازی های رایانه ای و تلویزیونی هستند؛ مسئله مهم دیگر این است که رشد مغزی بچه ها به میزان حرکت آنها بستگی دارد؛ به گفته روانشناسان هرچقدر بچه ها در این سن تحرک بیشتری داشته باشند سوخت و ساز و بدن بیشتر شده، تغذیه آنها افزایش می یابد، خواب آنها بیشتر می شود و در نهایت رشد مغز آنها بیشتر و بهتر خواهد شد.
موسس مهدکودک حسینیه شهید چمران تحرک پایین کودکان را مانع رشد مغزی آنها دانست و خاطرنشان کرد: اوج رشد مغزی در کودکان بین ۳ تا ۶ سال است و متاسفانه اغلب بچه ها به دلیل تحرک پایین که علت آن بازی های رایانه ای و برنامه های تلویزیونی است با اصلی ترین مانع رشد مغز خود روبرو هستند و اینگونه می شود که بچه های ما از نظر حرکتی بسیار ضعیف هستند و دچار آسیب ضعف در ارتباطات اجتماعی می‌شوند.
علایی در پایان سخنان خود مشکل بازی های رایانه ای و تلویزیون را تعامل یک طرفه آنها دانست و تصریح کرد: مشکلی که برنامه های تلویزیونی و بازی های رایانه ای از آن رنج می برد تعامل یک طرفه آنها با مخاطبان خود است؛ این تعامل یک طرفه در کودکان، نه فقط در روابط اجتماعی بلکه در قدرت تکلم آنها نیز تاثیرگذار است و در آینده آنها را دچار مشکلات فراوانی می کند.
بنابرین گزارش، معرفی بازی رایانه‌ای، اسباب‌بازی، مهدکودک و بازی آپارتمانی، آیتم‌های دیگر این قسمت از برنامه «همبازی» بود.
بر اساس این گزارش، در بخش بازی‌های رایانه‌ای این برنامه به معرفی بازی ایران ۵۷ اختصاص یافت. این بازی، بازی روایتی از انقلاب از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۵۷ تا ۲۶ دی ۵۷ یعنی تاریخ خروج همیشگی شاه از کشور ارائه می‌دهد. مخاطب در بازی ایران ۵۷ می‌تواند با فراز و نشیب‌های زندگی مردم در دوران انقلاب اسلامی آشنا شود.
بنابرین گزارش، آیتم دیگر ششمین قسمت برنامه «همبازی»، مربوط به معرفی اسباب‌بازی «تیله‌ران» بود. این اسباب بازی از یک صفحه‌ چوبی دارای مسیر مارپیچ تشکیل شده که روی یک قطعه نیم کره‌ای قرار می‌گیرد.
جذابیت و زیبایی در عین سهولت استفاده، کمک به ایجاد هماهنگی بین حرکات پا، توسعه مهارت‌های حرکتی تعادلی و استفاده از مواد سازگار با محیط زیست از مزایای این اساب‌بازی است. این بازی برای کودکان بالای ۶ سال مفید است.
کاربرد بازی‌های رایانه‌ای در درمان بیماری‌های حرکتی، آیتم پایانی ششمین قسمت برنامه همبازی بود که به صورت دوبله پخش شد.
گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» که در مدرسه سینمایی عمار تهیه و تولید شده، هر هفته روزهای زوج، ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود.