قصه آبادی یک روستا در «کشور کوچک من»/ باغشنی: نیرو محرکه جنگ اقتصادی، توسعه روستاها است

باغشنی: جنگ ما، اقتصادی است و یکی از نیرو محرکه های جنگ اقتصادی، توسعه روستاها است و اگر ما روستاهای پیشرفته ای داشته باشیم که اقتصاد متکی به خودش داشته باشد، بسیاری از معضلات مان برطرف می شود.

«علیرضا باغشنی» کارگردان مستند «کشور کوچک من» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره این مستند راه یافته به جشنواره عمار، گفت: ما در خراسان رضوی روستایی به نام کریم آباد داریم. بسیاری از جوان های روستای ما برای اینکه در اینجا خشک سالی است به مشهد می روند و کارگری می کنند. اما در این میان یکی از این جوان ها تصمیم می گیرد به روستا برگردد و روستا را آباد کند. او به روستا برگشته و کارهای مفیدی را انجام می دهد و اهالی روستا به او اعتماد کرده و سال بعد او را به عنوان دهیار روستا انتخاب می کنند. 

 

 

وی در ادامه افزود: او با دهیار شدندش دست به ابتکارهای جالبی می زند. یکی از کارهایش نوشتن اولین سند توسعه روستایی کشور است و به مرحله ای می رسد که برخی دوستانش که برای کارگری به شهر رفته بودند را پیش خودش برمی گرداند تا به کمک هم روستا را آباد کنند. 

این کارگردان افزود: آن روستا منطقه کویری است و آب کمی دارد و  آقای حسن غلامی در این مستند با استفاده از ۹ کیلومتر لوله کشی آب را به روستا می رساند. در مرحله دوم، نوع کشت را در روستا عوض می کنند و به جای هندوانه که آب زیادی برای کشت نیاز دارد به سمت کشت پسته و زعفران می روند و حتی آب هم اضافه می آید. از این رو با اضافه آمدن آب می شود در زمین های دیگر کشت های دیگری انجام داد و از این طریق جوان های بیکار مشغول به کار می شوند و زمینه برای کارهای دیگر و کشت های دیگر ایجاد می شود و اهالی روستا از طرق مختلف به درآمدزایی می رسند.

 

وی ادامه داد: ما برای تولید این مستند یک هفته در آن روستا بودیم. آقای غلامی شخصیت اصلی آن روستا است و من چهار سال پیش با او برای برنامه دیگری مصاحبه کردم و او را از همانجا می شناختم.  
آقای غلامی الان ۳۰ خانوار را به روستا برگردانده است. 

 

این کارگردان درباره هدف گذاری از تولید چنین مستندی گفت: جنگ الان ما جنگ اقتصادی است و یکی از نیرو محرکه های جنگ اقتصادی، توسعه روستاها است و اگر ما روستاهای پیشرفته ای داشته باشیم که اقتصاد متکی به خودش داشته باشد، بسیاری از معضلات مان برطرف می شود. افرادی که به حاشیه شهرها رفته اند نیز از این طریق به روستاهایشان برمی گردند و وقتی روستاها وابسته به بودجه های دولتی نباشند و مردم بتوانند اقتصادشان را درست کنند، حاشیه شهرهای ما نیز خالی می شود و با ایجاد اشتغال مشکلات مردم نیز حل می شود.

 

 

باغشنی افزود: حس کردم با تولید این مستند می توانیم چنین موضوعی را بین روستاییان فرهنگ سازی کنیم و تلنگری به آنها بزنیم تا برای خودشان کارآفرینی کنند. 

وی در پایان نیز افزود: این مستند از مجموعه مستند «بزرگراه» شبکه افق است که درباره همت های عالی مردم است و «کشور کوچک من» بخشی از این مستند است که هنوز از شبکه افق پخش نشده است.