سردارآبادی در میزگرد«تبیین تعبیر آتش به اختیار»:

« آتش به اختیار» یعنی برای خود نقش تعریف و با فکر اقدام کنیم/ جشنواره‌ عمار نمونه موفق «آتش به اختیار» عمل کردن است

دبیرجنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: آتش به اختیار عمل کردن یعنی اینکه دانشجو مطالبه‌گر است ولی از آن طرف هم بیکار نمی‌نشیند برای خودش نقش تعریف می‌کند و با تحلیل و فکر اقدام می‌کند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری فارس، امین سردارآبادی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در میزگردی که با عنوان « تبیین تعبیر آتش به اختیار و توصیه‌های ۹گانه رهبری به تشکل‌های دانشجویی» در خبرگزاری فارس برگزار شد، با اشاره به تلاش اتحادیه‌های دانشجویی برای تحقق مطالبات رهبری گفت: اتحادیه‌های دانشجویی همواره سعی می‌کنند بررسی‌های لازم را در مورد توصیه‌های مقام معظم رهبری داشته باشند و معمولاً تشکل‌های دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

دبیرجنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: اینگونه نیست که بگوییم واژه آتش به اختیار یک واژه جدید در ادبیات گفتمان انقلاب اسلامی نیست ما با این واژه بارها در صحیفه امام (ره) و در بند «م» وصیت نامه امام خمینی (ره) مواجه شده‌ایم در چند وقت اخیر هم واژه‌های مشابهی توسط رهبر معظم انقلاب مانند «اقدام خودجوش» مطرح شد.

سردارآبادی گفت: گاهی وقت‌ها جریانات سیاسی از آتش به اختیار ترس دارند چون جریانات سیاسی‌ها نگاهشان اینگونه است که یک فرد منظمی باشد که نگاهش به بخشنامه‌ها و ستاد باشد تا بتواند خوب اقدام کند در صورتی که در این فضا هیچ رشدی اتفاق نمی‌افتد.

دبیرجنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: مقام معظم رهبری به این موضوع با دید بسیار وسیع‌تری نگاه می‌کند. معظم‌له چند سال قبل مطرح کردند که دانشجویان تحلیل کنند هر چند غلط در صورتی که این جریانات نگاه این‌چنینی به جریانات دانشجویی ندارند و می‌گویند ما تصمیم می‌گیریم و چیزهایی را که ما می‌گوییم شما پیاده کنید.

سردارآبادی در ادامه با اشاره به بیان تعبیر آتش به اختیار توسط مقام معظم رهبری گفت: عده‌ای امروز اینگونه جلوه می‌دهند که آتش به اختیار یعنی خلاف عقلانیت،‌خودسر بودن واژه‌هایی مترادف با اینها. متاسفانه خیلی وقت‌ها به سخنان مقام معظم رهبری و امام (ره)مقطعی نگاه شده و هر جریان سیاسی و اجتماعی سعی کرده این بیانات را مصادره به مطلوب کنند و متناسب با آن چه می‌خواهند تعریف ارائه دهد.

وی گفت:‌ اتفاقی که سر واژه آتش به اختیار هم رخ داد به همین صورت است حال به اعتقاد ما اگر کسی در این رابطه با آتش به اختیار سؤالی دارد بهتر است بند کامل بیانات رهبری را بخواند و به قبل و بعد از این واژه توجه کند.

سردارآبادی یادآور شد: در این مبحث بحث هسته‌‌های فکری، گفتمان و فکر کنید، مطرح شده است از هیچکدام از این واژه‌ها خودسری و خشونت در نمی‌آید.

این فعال دانشجویی گفت: ما در این چند وقت اخیر در حوزه فرهنگ آنقدر پس رفتیم که باعث شده رهبر انقلاب به این نتیجه برسند که امیدی به اصلاح این موضوع توسط نهادهای مربوطه فرهنگی نیست.

سردآبادی اظهار داشت: مقام معظم رهبری بنا را بر این گذاشته اند که به جوان و دانشجو اعتماد کنند و به همین خاطر مسئولیت به دانشجویان داده‌اند و آنها را افسر جنگ نرم خطاب قرار داده‌اند یعنی اینکه فکر کنیم تحلیل کنیم و به مرحله اقدام بگذاریم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیده‌اند که دانشجوی امروز چند مرتبه ارتقاء پیدا کرده و می‌شود به آن اعتماد کرد و به او گفت خودت تصمیم بگیر به جمع‌بندی برس و منتظر ستاد نمان و خودت عمل کن.

جشنواره‌ عمار هم یک نمونه موفق از آتش به اختیار عمل کردن است

سردارآبادی افزود: نمونه‌های موفقی از آتش به اختیار عمل کردن جوانان و دانشجویان وجود دارد به طور مثال اوایل انقلاب جوان دانشجوی جهادگر وقتی با مشکلات مردم در مناطق حاشیه کشور روبرو می‌شد منتظر دستور نهادهای دولتی نمی‌ماند و دست به کار می‌شد تا اینکه گروهی به نام جهاد سازندگی شکل می‌گیرد یا نهضت سوادآموزی تشکیل می‌شود.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: جشنواره‌ عمار هم یک نمونه موفق از آتش به اختیار عمل کردن است یعنی یک مجموعه به این نتیجه می‌رسد جریان فرهنگی در جشنواره فجر هیچ تناسبی با انقلاب اسلامی ندارد، می‌آید به صورت خودجوش تحلیل و فکر می‌کند و جشنواره عمار را راه می‌اندازد.

سردارآبادی خاطرنشان کرد: آتش به اختیار عمل کردن یعنی اینکه دانشجو مطالبه‌گر است ولی از آن طرف هم بیکار نمی‌نشیند برای خودش نقش تعریف می‌کند و با تحلیل و فکر اقدام می‌کند. این باعث می‌شود شخص از حالت صرفا مطالبه‌گری به حالت کنش‌گری تبدیل شود و یعنی یک قدم جلوتر رود.