«سلام سیام»، مستندی درباره تاثیر انقلاب اسلامی در جنوب شرق آسیا

مجتبی رضوانی، مستندساز فعال در حوزه بین المللی، «سلام سیام» را درباره شیعیان کشور تایلند و تأثیر انقلاب اسلامی در این منطقه تولید می‌کند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مجتبی رضوانی، از فعالان حوزه مستندسازی در عرصه بین‌المللی درباره اثر جدیدش «سلام سیام» گفت: این کار در رابطه با شیعیان تایلند و تاثیرات پیروزی انقلاب اسلامی در میان این مسلمانان است.

وی درباره علت توجه به چنین سوژه‌ای بیان کرد: ما از سال ۸۴ که مستندسازی را شروع کردیم، تمرکز غالب تولیدات‌مان در حوزه آثار خارجی، به ویژه حوزه ژئوپولتیک و جغرافیای جهان تشیع بوده و به همین دلیل، به چنین سوژه‌هایی می‌پردازیم.

رضوانی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در بخشی از این مستند به معرفی تشکل «محبین اهل بیت» پرداخته‌ایم که توسط توسط جوانان خودجوش و شیعه انقلابی این کشور، در شهر بانکوک، پایتخت تایلند فعالیت می‌کند.

این مستندساز ادامه داد: بخش دیگر این اثر، مربوط به شیعیان استان ناخان در جنوب تایلند است که از تمرکز بیشتری هم برخوردار هستند. در این بخش، به مسجد روح الله که فردی با نام «سیدسلیمان»، امامت آن را برعهده دارد و فعالیت‌های مختلف این مسجد مانند برگزاری هیئات مذهبی، حوزه علمیه و امور دینی، تربیت مبلغ شیعی، پرداخته شده است.

کارگردان مستند «از خون جُون» با اشاره به فعالیتهای مدنی شیعیان جنوب تایلند اظهار داشت: همان‌گونه که در طول تاریخ زیست شیعیان در تایلند و دیگر کشورها به اثبات رسیده، شیعیان، همواره همزیستی مسالمت‌آمیز و بسیار خوبی با دیگر ادیان داشته‌اند، به همین خاطر هم امروز شیعیان تایلندی به راحتی در کنار مردمان این کشور زندگی می‌کنند.

رضوانی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: تصویربرداری مستند «سلام سیام» در بانکوک و استان ناخان تایلند صورت گرفته است و در حال حاضر، به تازگی مستند در مرحله تدوین قرار گرفته است و ان‌شاءا… طی سه ماه آینده نهایی می‌شود.

گفتنی است این مستندساز، پیش از این نیز کارگردانی مستند «زخم‌های استوایی» درباره خشونت علیه مسلمانان میانمار و مستند دو قسمتی «از خون جُون» درباره شیخ ابراهیم زکزاکی و شیعیان نیجریه را در کارنامه خود ثبت کرده است.