حسین کچوئیان:

مستند «داد» به دنبال اصلاح جامعه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مستندهایی مثل «داد» که با هدف اصلاح مشکلات جامعه ساخته می شوند، عموم مردم را خطاب قرار می‌دهند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درگفتگویی پیرامون مستند «داد» که به برخوردهای قهری با اعتراضات صنفی می‌پردازد، گفت: ساخت مستند «داد» از لحاظ دینی در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد؛ بر این اساس بخشی از این آگاهی توسط رسانه ها و فیلم به این شکل خاص انجام می شود که ساخته شدن این مستند یکی از مصادیق خوب این اقدام امر به معروف و نهی از منکر است.
وی مستند «داد» را موجب آگاهی بخشی به مردم دانست و افزود: اگر قرار باشد برای مشکلات موجود در سطح جامعه کاری انجام شود این کار می‌تواند آگاه کردن مردم جامعه نسبت به این مشکل باشد؛ بر این اساس بعد از اینکه مردم آگاه شدند در مراحل بعدی تشویق و ترغیب شوند تا در مسیر اصلاح آن حرکت کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین باره ادامه داد: رسیدن به این هدف بستگی دارد که ما در ساخت مستند و حرکت در این مسیر تا چه میزان قدم های خوبی را برداشته باشیم؛ نکته دیگر اینکه مستند «داد» کار خیلی پیچیده ای نبود و جنبه های بسیار عمیق ماجرا را نیز دنبال نکرد بلکه به دنبال بررسی جنبه های آشکار این مسئله رفته بود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از این موضوع هم نباید غافل شویم که این مستند تصویر اولیه ای از این مشکل جامعه به مخاطبان خود ارائه می‌دهد که این خود موضوع بسیار خوبی است؛ البته در موضوع امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر اینکه خودمان تلاش برای برطرف کردن آن می کنیم لازم است تا غالب مردم برای قدم نهادن دراین راه ترغیب و تشویق شوند.
وی جامعه را در برابر مسائل و مشکلات آن مسئول دانست و اضافه کرد: در برابر تمامی مسائل و مشکلات جامعه تمامی افراد مسئولیت و وظیفه دارند؛ البته در این میان ملاکی وجود دارد درمورد اینکه چه فردی بیشتر و چه فردی کمتر مسئولیت دارد و آن هم آگاهی و تعهد دینی است. به عبارت بهتر هرچه فرد اطلاعات، آگاهی و ایمان بیشتری داشته باشد مسئولیت بیشتری دارد و فردی هم که آگاهی و ایمان کمتری دارد مسئولیت او سبک تر و کم تر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجویان را نسبت به مشکلات جامعه حساس دانست و یادآور شد: از گذشته اینگونه بوده که اهل علم، خصوصا علمای دینی نسبت به مسائل و مشکلات جامعه حساس بوده و با آن درگیر بودند اما در شرایط امروز دانشگاه ها و دانشجویان وضعیت متفاوتی پیدا کرده اند.
کچوئیان دانشجویان را داری روحیه تحول خواه دانست و متذکر شد: امروزه دانشجویان در بیشتر حرکت های اصلاحی، تحول خواه و ضد ظلم دارای نقش بسیار مهمی شده اند؛ البته این خصوصیت دانشجوها به نوعی عمومی شده اما به این معنی نیست که تمامی دانشجوها خود را درگیر کرده اند ولی بخش قابل توجهی در این مسیر حضور داشته و حرکت می کنند و این اقدام دانشجویان به دلیل روحیه تحول خواهی آنها است.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره توجه هنرمندان به مسائل جامعه تصریح کرد: اگر مستندسازی و کار رسانه را بخشی از تعهد اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر محسوب کنیم باید بگوییم که هدف امر به معروف و نهی از منکر جلوگیری و برطرف کردن آسیب های اجتماعی، تبلیغ و ترویج خوبی و نیکی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تکمیل سخنان خود گفت: اگر هدف فیلم ساز یا مستندساز امر به معروف و نهی از منکر باشد که افراد برای حل و فصل موضوعات مختلف تشویق شوند اقدام خوبی انجام داده‌اند و از طرف دیگر، اگر حاصل کار القای ناامیدی و این حس که هیچ کاری برای حل مسائل و مشکلات جامعه نمی توان کرد، این کار سیاه نمایی است.
کچوئیان افزود: سیاه نمایی آنجایی است که فیلم ساز و یا مستندساز آنچنان موضوع را مطرح می کند که هدف اصلاحی در این کار دیده نمی شود؛ در حقیقت اینگونه برداشت می شود آن فیلم ساز قصد دارد تا با اثر خود عده ای را که به نحوی مسئول هستند تخریب کند.
وی با اشاره به مستند «داد» ادامه داد: به نظر نمی رسد که این مستند خیلی تخصصی ساخته شده باشد؛ در حقیقت اصولا مستندهایی که با اهداف اصلاحی ساخته می شوند عموم مردم را خطاب قرار می دهند. از آنجایی هم که اصلاح امور به تجهیز نیرو و بسیج افراد بستگی دارد هرچه افراد و مردم بیشتری درگیر مسئله یا مشکلی باشند احتمال رفع و برطرف شدن آن بیشتر است. بر این اساس اثر باید به صورتی ساخته نشود که فقط عده خاصی با آن درگیر باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده برای اکران مستند «داد« خاطرنشان کرد: هر زمانی که قرار است کاری اصلاحی انجام شود در برابر آن شاهد کارشکنی هایی هستیم؛ زیرا همیشه عده ای هستند که مشکلی را ایجاد کرده اند و وقتی قرار است به آن مشکل پرداخته شود احتمال برخورد با موانع بیشتر است.
کچوئیان شتاب‌زدگی برخی از مسئولان را یکی از عوامل کارشکنی در مسیر اکران مستندهایی چون «داد» دانست و اضافه کرد: در این میان دیده شده که بعضا عده ای با عجله ای که دارند درگیر این کار می شوند که لزوما مخاطب این مستند نیز نیستند و نقشی در ایجاد وضعیت نامناسب فعلی ندارند اما با ارزیابی های نادرست خود این قبیل مستندها را ضد امنیت ملی معرفی می‌کنند و پخش آن را موجب بی آبرویی سیستم و نظام ارزیابی می کنند.
گفتنی است علاقمندان جهت اکران این مستند، می‌توانند عبارت «داد» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.