مهمترین فیلم های آماده نمایش در روز هشتم جشنواره فیلم عمار اعلام شدند

مستندهای «غزال ایرانی»، «زیتون های کویر»، «آفراندن»، «غزال ایرانی» و «ایستادگی در آسمان» امروز اکران می شوند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، در هشتمین روز از هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار مستند های « کلاس»، «زیتون های کویر»، «چین آخر»، «شانزده»، «آفراندن»، «غزال ایرانی»، «بازهم ساک سفرت را خودم می بندم» و «ایستادگی در آسمان» از ساعت ۱۳ الی ۲۲:۴۰ در سه سالن سینما فلسطین نمایش داده می شوند.

«کلاس»

فیلم کوتاه «کلاس»؛ زود قضاوت نکن!، در مدت زمان ۴ دقیقه از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

گاهی انسان دچار قضاوت اشتباه می‌شود و تصمیم اشتباهی می گیرد. فیلم داستانی «کلاس» درباره پیش داوری و قضاوت زودهنگام است.

«کلاس» دانش‌آموزان یک کلاس را به‌تصویر می‌کشد که آماده‌ی رفتن به ‌اردو هستند اما عکس نقاشی شده‌ی معلم بر روی تخته سیاه، اردو را تا مشخص‌شدن مسئولِ این کار به‌تاخیر می‌اندازد. شهامت دانش‌آموز در پذیرفتن اشتباهش و روی گشاده‌ی معلم در جبران اشتباهی که به‌ خاطر قضاوت نادرستش انجام داده، جذابیت این فیلم داستانی را چند برابر کرده است. پیام این فیلم پرهیز از قضاوت عجولانه و برعهده‌گرفتن اشتباهات می باشد.

فیلم کوتاه «کلاس» به کارگردانی امیر داسارگر، در خانه فیلم داستانی انقلاب اسلامی ساخته شده است.

 

فیلم کوتاه کلاس

 

«زیتون های کویر»

مستند «زیتون های کویر»؛ تحقق امری محال، در مدت زمان ۱۵ دقیقه از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره یک اکران خواهد شد.

بخش وسیعی از ایران را کویر تشکیل می دهد، کویری که از نظر خیلی ها لم یزرع است اما انسان با تلاش و توکل، هر غیر ممکنی را ممکن می کند.

«زیتون های کویر» تلاش های کشاورزی در کویر قم برای رسیدن به امری محال را به تصویر می کشد. این کشاورز قمی با همت و پشتکار، یکی از غیر ممکن ها را ممکن کرده و در کویر قم، زیتون پرورش می دهد. وی از ۱۲۰ هکتار زمین، حدود ۱۰۰ هکتار را درخت زیتون کاشته و به محصول نیز رسیانده است، زیتونی کاملا مرغوب و ارگانیک. این مستند حکایتی از تسلیم نشدن انسان در برابر طبیعت و همت و پشتکار اوست.

حسین جمالی کارگردانی مستند «زیتون های کویر» را بر عهده داشته است.

 

مستند زیتون های کویر

 

«چین آخر»

مستند «چین آخر»؛ حکایتی از رنج چای کاران، در مدت زمان ۱۵ دقیقه از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده می شود.

چای کاران گیلانی با عدم حمایت مسئولین و واردات بی رویه چای خارجی، یا مجبور به تغییر کاربری زمین های کشاورزی می شوند و یا محصولشان روی دستشان می ماند.

در فیلم داستانی «چین آخر» مشکلات چای کاران استان گیلان به تصویر کشیده شده است. این فیلم روایتی از زندگی یک چای کار گیلانی است که به علت واردات چای و عدم خرید محصولش، با مشکلات معیشتی رو به رو شده و حتی مجبور به فروش زمین کشاورزی خود می شود.

سعید حسن پور کارگردانی فیلم داستانی «چین آخر» را بر عهده دارد.

 

مستند چین آخر

 

«شانزده»

مستند «شانزده»؛ هنر مردان خدا، در مدت زمان ۳۵ دقیقه از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو اکران خواهد شد.

شهدا به این جمله باور داشتند که زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است، بدین سان مرگ را به بازی گرفته و ره صد ساله را یک شبه می پیمودند.

«شانزده» مستندی درباره زندگی دو برادر است که هر دو در سن شانزده سالگی به شهادت می رسند. علی رضا احمدی با دست بردن در شناسنامه خود همراه برادر بزرگترش به جبهه می رود و در ۱۶ سالگی به شهادت می رسد. پس از شهادت او، برادر کوچکترش مهدی هم برای این که سلاح برادرش زمین نماند، مخفیانه به جبهه می رود. برادر شهید، از زبان مهدی می گوید: «دادا من باید برم تا علم علیرضا رو به دست بگیرم.» او هم پس از چندی در عملیات بازپس گیری  فاو توسط عراقی ها در سن ۱۶ سالگی شهید شده و پیکرش مفقود می شود. سرانجام پس از ۹ ماه با بی تابی های مادرش پیکر او هم باز می گردد و در کنار برادرش آرام می گیرد.

مستند «شانزده» ساخته محمد محسن احمدی است.

 

مستند شانزده

 

«آفراندن»

مستند «آفراندن»؛ ابتکار ایرانی، در مدت زمان ۲۲ دقیقه از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ دقیقه در سالن شکاره سه نمایش داده می شود.

آفراندن در زبان کردی به معنای به وجود آوردن است و جوانی مهابادی با پشتکار و ابتکار، کالایی را به وجود آورده تا به اقتصاد مملکت خویش کمک کند.

مستند «آفراندن» نحوه فعالیت اقتصادی جوانی خلاق و مبتکر مهابادی به نام سوران پیامی را به تصویر می کشد. سوران با داشتن کمترین بودجه مالی، کار تولید ترازوی دیجیتالی را در یک زیر زمین شروع نموده و هم اکنون در سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از چهره های ماندگار ایران در بخش صنعت، تجارت و معدن کشورمان شناخته شده است.

«آفراندن» عنوان مستندی است که به تهیه کنندگی و کارگردانی علی قادری و در سیمای مرکز مهاباد تهیه شده است.

 

مستند آفراندن

 

«غزال ایرانی»

مستند «غزال ایرانی»؛ ساخت ایران، در مدت زمان ۵۹ دقیقه از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ دقیقه در سالن شماره یک اکران خواهد شد.

مستند «غزال ایرانی» درباره تلاش چند نخبه برای ساخت یک ماشین خورشیدی است. اوایل تابستان سال گذشته گروهی از دانشجویان نخبه دانشکده فنی دانشگاه تهران در حال ساخت سومین ماشین خورشیدی این دانشگاه بودند. این مستند تلاش نخبگان دانشگاهی دانشگاه تهران را تصویر کشیده است که برای ساخت خودروی خورشیدی و شرکت در بزرگ‌ترین مسابقه جهانی ماشین‌های خورشیدی در مسیر از شمال تا جنوب استرالیا به مسافت ۳۰۰۰ کیلومتر، تلاش می کنند.

وحید فرجی کارگردان «غزال ایرانی» عنوان کرد: «ما در این فیلم به معضلات، مشکلات و آرزوهای این نخبگان هم پرداخته ایم. برای مثال یکی از آرزوهای این نخبگان این بود که این خودرو ها به تولید انبوه برسند.»

 

مستند غزال ایرانی

 

«بازهم ساک سفرت را خودم می بندم»

مستند «بازهم ساک سفرت را خودم می بندم»؛ یک عاشقانه آرام، در مدت زمان ۳۲ دقیقه از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۹:۱۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

اگر مردی در سوریه و در راه دفاع از عقایدش می جنگد، همسرش هم در جامعه جهاد می کند. گاهی از نقش زنان مدافعین حرم و شهدا تغافل می شود. در حالی که نقش عظیمی از این جهاد، بر روی دوش زنان صبوری است که با صبرشان جهاد می کنند.

فیلم داستانی «باز هم ساک سفرت را خودم می بندم» در مورد مقطع کوتاهی از زندگی زنی به نام فاطمه است. مرتضی همسر فاطمه که روحانی جوانی است و با فاطمه زندگی عاشقانه ای را می گذرانند، برای جهاد و دفاع از حرم،  با مدافعان حرم همراه شده و به سوریه می رود. فاطمه که با رفتن مرتضی موافق بوده اکنون فشار دوری و دلتنگی او را آزارش می دهد؛ او با صبر کردن و یاد همسرش زندگی می کند. فاطمه در یکی از مونولوگ هایش می گوید: «آخر به که می توان گفت که تو را و زندگی با تو را دیوانه ام، اما اعتقاد و باورم را دیوانه تر.»

مسعود دهنوی نگارش فیلمنامه و کارگردانی  « بازهم ساک سفرت را خودم می بندم» را بر عهده داشته است.

 

مستند باز هم ساک سفرت را خودم می بندم

 

«ایستادگی در آسمان»

مستند «ایستادگی در آسمان»؛ روایتی از پروازی شجاعانه، در مدت زمان ۲۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۲۰ الی ۲۱ در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

هواپیمای ایرباس ۳۱۰ ایرانی که برای کمک رسانی دارویی و پزشکی به سمت صنعا پایتخت کشور یمن پرواز می کند، در راه با تحدید جنگنده ی عربستان سعودی برای ممانعت از این کار مواجه می شود.

«ایستادگی در آسمان» روایتی از پرواز هواپیمای ایرانی برای رساندن کمک های دارویی به مردم یمن و جلوگیری عربستان سعودی از فرود هواپیمای ایرانی است. پروازی که با شجاعت خلبان، به سلامت به فرودگاه مهرآباد باز می گردد. در این اثر گفتگو با کاپیتان صداقت نیا خلبان هواپیما، تصاویر اختصاصی دیدار کاپیتان با رهبر انقلاب و تقدیر ایشان از این خلبان شجاع، به تصویر کشیده شده است.

مستند «ایستادگی در آسمان» را علی طادی کارگردانی کرده و در مرکز مستند سفیر فیلم تهیه و تولید شده است.

 

مستند ایستادگی در آسمان