با انیمیشن «موشک ایرانی» به تور دفاعی نی

پرواز آر کیو روی جشنواره

یکی از آثار این جشنواره انیمیشن و موشن گرافی «موشک ایرانی» است. کارگردان این اثر، آقای ایمان یونسی ...

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از روزنامه صبح نو، یکی از آثار این جشنواره انیمیشن و موشن گرافی «موشک ایرانی» است. کارگردان این اثر، آقای ایمان یونسی «نبرد در نهر جاسم»، «ختم فتنه» و «تولد یک رؤیا» را در کارنامه دارد. همچنین وی با «تولد یک رؤیا» در دوره گذشته جشنواره عمار، لوح افتخار بخش پویانمایی را کسب کرد. گفت‌و‌گویی با او ترتیب داده‌ایم که در پی می‌آید.

از مجموعه «موشک ایرانی» برایمان بگویید.
یک کار ۱۰ قسمتی، دو بعدی و فریم فریم که به شکل طنز است و به معرفی توانمندی‌های موشکی ایران و قابلیت‌هایی که این سیستم دارد پرداخته‌ایم. تحقیقات، نگارش و ساخت آن یک سال زمان برد. این کار را با  آقای حسن اسدی خانوکی که انیماتور این اثر نیز با ایشان است کارگردانی کردیم. کار انیمیشن و داستانی و مخاطب آن کودک و نوجوان ۸ تا ۱۴ سال است. محوریت کار درباره چند پهباد از کشورهای گوناگون به ویژه ۵ کشور ابرقدرت هستند که به قالب‌های گوناگون و در هر قسمت تلاش دارند وارد ایران شوند اما موشک‌های ایرانی جلوی آن‌ها را می‌گیرند. در هر قسمت سه دقیقه‌ای یکی از پهپادهای دشمن مثل RQ170  و موشک ایرانی با قابلیتشان معرفی می‌شوند.

ایده این کار از کجا شکل گرفت و دلیل طنز بودن محتوای آن چیست؟
این ایده همزمان با صحبت‌های حضرت آقا که فرموده بودند برای مسوولان تور نظامی بگذارید که با قابلیت‌های دفاعی و موشکی ایران آشنا شوند و همزمان با یکی از پهپادهایی که ایران توانسته بود ردیابی کند و آن را بزند شکل گرفت. به این نتیجه رسیدیم که می‌شود در این زمینه کاری کرد. خواستیم و این اثر ۱۰ قسمتی را با قلم خانم زینب دامغانی در مقام فیلمنامه‌نویس نگارش و تولید کردیم. دلیل انتخاب محتوای طنز هم این بود که مردم ما به طنز علاقه دارند و در این قالب راحت‌تر می‌شود حرف‌ها را زد.

تولید این اثر چگونه و در چه مدت ساخته شد؟ از جایی هم حمایتی شدید یا نه؟
اثر توسط موسسه فرهنگی میعاد حقیقت که مدیریت آن با من است تولید شده و مجری طرح آن خانه پویانمایی انقلاب اسلامی است که از گروه‌های وابسته به سازمان اوج است و وظیفه تولید انیمیشن در این سازمان را دارد. ایده و طرح را به این سازمان ارائه دادیم، آنها قبول کردند و ما هم کار را انجام دادیم. برای شرکت در جشنواره عمار اجازه از سازمان گرفتیم که بتوانیم شرکت کنیم. جشنواره عمار نخستین جایی است که پخش می‌شود و جای دیگری پخش نشده است. تولید کار اوایل امسال و در اردیبهشت ماه تحویل داده شد البته سال گذشته تمام شده بود اما یک‌سری اصلاحات انجام شد و تا در سازمان تأیید و آرشیو شود و به نتیجه برسد کمی طول کشید.

سرمایه تولید «موشک ایرانی» از سوی سازمان اوج چه میزان بوده است؟
در مجموعه «موشک ایرانی» هزینه زیادی نسبت به کارهای تولید شده دیگر صرف نشده است، حدوداً ۲۵ میلیون. برای کاری ۳۵ دقیقه‌ای اگر دقیقه‌ای ۱ میلیون در نظر گرفته شود باید ۳۵ میلیون پرداخته شود در‌حالی‌که این کار دو بعدی و فریم فریم باید دقیقه‌ای ۲ میلیون و پانصد باشد که پایین‌ترین قیمت است. براساس قرارداد، هزینه به ما پرداخت شده و مشکلی از این نظر پیش نیامد.

از مشکلاتی که در تولید این اثر وجود داشت بگویید.
در جریان تولید مجموعه «موشک ایرانی» تا وصول نتیجه، مشکلات بروکراسی بوده است اما در همه کارها این مساله وجود دارد. مشکلاتی که برای تولید وجود داشت یک سری امکانات بود که مجموعه باید فراهم می‌کرد. سیستم‌هایی که داشتیم از لحاظ سرعت و کیفیت پایین بود که روند تولید را پایین می‌آورد. در بحث آموزش، آموزش نیروها در ضمن کار انجام می‌شد یعنی چنانچه بیشتر بخش‌های نرم‌افزار را بلد نبودند با کارکردن، ترجمه کردن مقالات خارجی و کارکردن مکرر با سیستم یاد می‌گرفتند.

موشک‌های ایرانی

وضعیت انیمیشن را در ایران چگونه می‌بینید و راه حل پیشرفت این عرصه را چه می‌دانید؟
عرصه انیمیشن در ایران ۹۰ درصد دولتی است و در این میان مجموعه خصوصی باید کار دولتی کند تا بتواند کار انجام دهد. اگر بخش خصوصی به شکل مستقل وارد شود بهتر می‌تواند کار را جلو ببرد و انجام دهد. با توجه به این که اوضاع کشور از لحاظ مالی خوب نیست نهادهای دولتی مخصوصاً صدا و سیما کار نمی‌سازد و مجموعه‌ای که انیمیشن می‌سازد همه بیکار می‌شوند اما اگر مجموعه‌های خصوصی که کار می‌توانند بسازند یا با شرکت‌های تولید کننده انیمیشن بتوانند کار کنند مشکلی ندارند و روی پای خود می‌ایستند. این حالت تجاری سازی در حال حاضر وجود ندارد و تنها مجموعه‌های خاص کوچکی فعالیت دارند.

به‌عنوان یک شرکت کننده دوره هفتم جشنواره عمار و نگاه و تأثیر آن را بر سینمای ایران چگونه می‌بینید؟
در این دوره آثار بیشتر شده و کیفیتشان بالاتر رفته است و هر چه جلوتر می‌رویم به سمت حرفه‌ای‌تر شدن کارهای جشنواره پیش می‌رویم که ارتقای سطح سینمای کشور را به‌همراه دارد. جشنواره عمار تأثیر مثبتی در سینمای ما دارد. همین که جایی وجود دارد که این آثار می‌توانند راه پیدا کنند و نمایش داده شوند افراد را ترغیب می‌کند که تولید داشته باشند. قبل از این، آثار بسیاری با این محتوا که در گفتمان انقلاب تعریف شوند، خاستگاهشان بحث انقلاب باشد و دغدغه داشته باشند در جاهای دیگر دیده نمی‌شد که نکته واضحی است. با جشنواره عمار این گونه آثار امکان حضور پیدا می‌کنند و استقبال مردم و هنرمندان، سینما را به سمت تولیدات این‌چنینی پیش می‌برد که ساخته و دیده شوند. یکی از مهم‌ترین نکات اصلی این جشنواره همین مساله یعنی دیدن این نوع آثار، استقبال و علاقه مردم و در نهایت سرمایه‌گذاری بیشتر نهادها و مسوولان روی این موضوعات است. اگر سینما را کل مردم ایران ببینیم جشنواره عمار موفق بوده است یعنی اگر سینمایی را ببینیم که از نقاط دور افتاده شهر خودم کرمان مثل قلعه گنج و رمشک که تا خود مرکز استان حدوداً ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد و تا تهران بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد توانسته کمک کند چون مردم حضور دارند، دیده می‌شوند، از روستاها، شهرها افراد معرفی و وارد عرصه تولید می‌شوند. بنابراین با توجه به جنبه‌ای که گفته شد جشنواره به سینمای ایران و انقلاب کمک می‌کند البته به انقلاب اسلامی که با ایران عجین است کمک بیشتری می‌کند.