مهمترین فیلم های آماده نمایش در روز ششم جشنواره فیلم عمار اعلام شدند

مستندهای «در حصار»، «پل ورسک»، «من و نرگس»، «پرونده ناتمام»، «جام در آفساید» و «سپاه نور» امروز اکران می شوند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، در ششمین روز از هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار مستند های «در حصار»، «من و نرگس»، «افتاده از اصل»، «پل ورسک»، «جام در آفساید»، «پرونده ناتمام»، «سپاه نور» و «مهمان مامان» از ساعت ۱۳ الی ۲۲:۴۰ در سه سالن سینما فلسطین نمایش داده می شوند.

«در حصار»

مستند «در حصار»؛ دفاع، زندگی من است، در مدت زمان ۲۵ دقیقه از ساعت ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

دو شهر شیعه‌ نشین «فوعه» و «کفریا» در سوریه، به مدت یک سال در محاصره گروهک های تکفیری بودند اما سر تسلیم فرود نیاوردند. محاصره این دو شهر کوچک، از فاجعه ای بزرگ خبر می داد اما مقاومت مردم مانع از پیروزی تروریست ها شد.

«در حصار» مقاومت اهالی «فوعه» و «کفریا»، در برابر تروریست‌های جبههالنصره، سختی ها و رنج های مردم این دو شهر را به ‌تصویر می کشد. بسیاری از تصاویر این مستند، از فیلم هایی تهیه شده که مردم این دو شهر، با گوشی تلفن همراه خود گرفته اند. راوی مستند  نوجوانی ۱۴ ساله به نام هادی فاعور از اهالی فوعه و ساکن زینبیه است که به مداحی برای شهدای این دو شهرک می پردازد. او با مداحی‌های حماسی خود، روحیه‌ی مقاومت را در مردم شهر زنده نگه می‌دارد.

مستند «در حصار» به کارگردانی محسن اردستانی رستمی و تهیه کنندگی ناصر نادری تولید شده است.

 

مستند درحصار

 

«من و نرگس»

مستند «من و نرگس»؛ داستانی پر ز آب چشم، در مدت زمان ۳۰ دقیقه از ساعت  ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره دو اکران خواهد شد.

در یکی از حملات ناجوانمرانه گروهک های تروریستی، تعدادی از مدافعین حرم ایرانی در خان طومان حلب به شهادت رسیدند.

«من و نرگس» برشی از زندگانی شهید مدافع حرم اسماعیل خان زاده از منظر دختر ایشان نرگس و همچنین همرزمان شهید می باشد. در این مستند از محل عروج شهید در خان طومان تصاویری گرفته شده و دوستان شهید لحظه شهادتش را روایت می کنند. یکی از نکات جالب فیلم این است که رحیم کابلی و سید رضا طاهر که جلوی دوربین از خاطرات مشترکشان با شهید خان زاده می گویند، خود نیز بعد از مدتی به شهادت می رسند. در این فیلم، عنصر عاطفه و احساس کاملاً مشهود است.

مهدی وحیدی کارگردانی این اثر را بر عهده دارد.

 

مستند من و نرگس

 

«افتاده از اصل»

مستند «افتاده از اصل»؛ ثروتی به نام اسب ترکمن، در مدت زمان ۱۹ دقیقه از ساعت  ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

صنعت اسب داری و تولید اسب اصیل ترکمن فرصتی استثنایی برای ایجاد ثروت و اشتغال است. با وجود بهترین و اصیل ترین نژاد اسب ترکمن در بخش راز و جرگلان استان خراسان شمالی، موانع زیادی بر سر راه پرورش اسب ترکمن قرار دارد.

مستند «افتاده از اصل» به موضوع پرورش اسب اصیل ترکمن می پردازد. اسب اصیل ترکمن سرمایه است اما یکی از پرورش دهندگان اسب ترکمن از نگرانی اش در باره واردات اسب ترکمن از چین می گوید!  در سایه بی توجهی مسئولین، هر ساله تعداد زیادی اسب از خارج وارد کشور می شود که به ضرر پرورش دهندگان و همچنین نژاد اسب اصیل ترکمن است.

کارگردانی و تهیه کنندگی این اثر  را سعید آقائی بر عهده داشته که در قالب اقتصاد مقاومتی تولید شده است.

 

مستند افتاده از اصل

 

«پل ورسک»

مستند «پل ورسک»؛ داستان پلی ۸۰ ساله، در مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ دقیقه در سالن شماره دو اکران خواهد شد.

پل ورسک مهمترین پل در مسیر راه آهن سراسری ایران است. هشتاد سال از عمر این پل می گذرد و حتی در فهرست آثار ملی نیز ضبط شده است.

«پل ورسک» روایتی تاریخی از چرایی و چگونگی ساخت راه آهن سراسری و این پل قدیمی است. ساخت این پل در سال ۱۳۱۵ و با هزینه ملت ایران به پایان رسید اما فوایدش را بیگانگان بردند. در طول جنگ جهانی دوم و با اشغال نظامی ایران روزانه ۷۵ قطار به شوروی منتقل می شد. در جریان این جنگ ۵/۵ میلیون تن مهمات، دارو و مواد غذایی به شوروی منتقل شد. همسر رضا شاه در کتاب خاطراتش می نویسد: «رضا همیشه غصه می خورد که چرا پل را خراب نکردیم.»

امین قره سوفلو به سفارش راه آهن ایران «پل ورسک» را ساخته است.

 

مستند پل ورسک

 

«جام در آفساید»

مستند «جام در آفساید»؛ برنزی به رنگ خون، در مدت زمان ۴۰ دقیقه از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده می شود.

۲۴ شهریور سال ۵۹ هفتمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا در کویت شروع شد که تیم ملی فوتبال ایران هم در این دوره شرکت داشت. کمی بعد در روز ۳۱ شهریور رژیم بعث عراق به خاک ایران حمله کرد.

مستند «جام در آفساید» درباره اولین حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات آسیایی بعد از پیروزی انقلاب است که در کشور کویت برگزار شده بود. برخورد کویت با تیم ملی ایران و عدم اطلاع رسانی صحیح به اعضای تیم، سبب پایین آمدن روحیه بازیکنان شده بود. خبر شهادت برادرِ حسن روشن، کاپیتان تیم ملی، باعث برهم ریختگی کامل روحیه ها و بازگشت کاپیتان می شود. ایران در نهایت در این دوره از رقابت ها به مدال برنز رسید. در این مستند با برخی فوتبالیست های سابق تیم ملی کشورمان از جمله حسن روشن، فرکی، محمد پنجعلی، بهتاش فریبا و همچنین سفیر سابق ایران در کویت مصاحبه شده است.

«جام در آفساید»  به تهیه کنندگی و کارگردانی فرهاد درودگر تهیه شده است.

 

مستند جام در آفساید

 

«پرونده ناتمام»

مستند «پرونده ناتمام»؛ رازهای یک نفوذی، در مدت زمان ۵۴ دقیقه از ساعت ۱۵:۴۰ الی ۱۷:۱۰ دقیقه در سالن شماره یک اکران خواهد شد.

سال ۱۳۶۰ تهران را موجی از ترورها فراگرفته بود. در ۶ تیر آیت الله خامنه ای ترور شد و ۷ تیر آیت الله بهشتی و یارانش به شهادت رسیدند. در تاریخ  ۸ شهریور ۶۰، جلسه شورای امنیت ملی، برای بررسی ترورها تشکیل شد اما بر اثر انفجاری که رخ داد،  محمدعلی رجایی، رئیس جمهور ایران و محمدعلی باهنر، نخست وزیر وقت به شهادت رسیدند.

مستند «پرونده ناتمام» حاصل بیش از پنج سال پژوهش درباره ناگفته های انفجار دفتر نخست وزیری، پیچیده ترین پرونده امنیتی تاریخ انقلاب اسلامی است. روز تشییع جنازه شهید باهنر و رجایی، تابوت سومی وجود داشت که حلقه مفقوده این جنایت بود! روزنامه ها تیتر شهید مسعود کشمیری را به کار بردند، تلاش کردند با شهید سازی مساله را گم کنند تا کشمیری بتواند از کشور فرار کند. نفوذ مسعود کشمیری، شبکه نفوذ، ترور آیت الله قدوسی دادستان تهران، مسموم کردن آیت الله املشی، خودکشی یکی از متهمان زندانی این پرونده و … از جمله مسائلی است که در این مستند بررسی شده است. بعد از سال ها، ماجرای انفجار دفتر نخست وزیری هنوز مانند راز سر به مهری باقی مانده است.

این مستند توسط جواد موگویی و در موسسه روایت تاریخ انقلاب اسلامی ساخته شده است.

 

مستند پرونده ناتمام

 

«سپاه نور»

مستند «سپاه نور»؛ روایتی از مجاهدین افغان، در مدت زمان ۲۱ دقیقه از ساعت ۱۵:۴۰ الی ۱۷:۱۰ در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

حیات شیعیان در استقامت ورزیدن است و سر فرود آوردن در برابر دشمن، اوج ذلت. شیعیان افغان بین ذلت یا شهادت، دومی را برگزیده و در سوریه به جهاد علیه گروهک های تکفیری می پردازند.

مستند «سپاه نور» حضور مجاهدین افغان در جبهه نبرد علیه گروهک های تکفیری را روایت می کند. سپاه نور، نامی است که سید مرتضی آوینی برای رزمندگان انتخاب کرده و فیلم هم از گفتارهای ایشان بهره می برد. به قول شهید آوینی، سپاه نور برای این مردان خدا عجب نام مناسبی است!

حجت الاسلام ساسان فلاح فر «سپاه نور» را کارگردانی کرده است.

 

مستند سپاه نور

 

«مهمان مامان»

مستند «مهمان مامان»؛ دلداگی مادرانه، در مدت زمان ۳۵ دقیقه از ساعت ۲۱:۱۰ دقیقه الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

مادران شهید از هر کس دیگری به آیه شریفه «و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا» باور دارند. برای همین هیچگاه رفتن فرزندشان را قبول نداشته و با یاد آن ها زندگی می کنند.

مستند «مهمان مامان» قصه دلدادگی شهید مسعود آخوندی به مادر خویش است. تنها پسر خانواده،که همه نگرانیش رضایت پدر و مادر بود تا به او اجازه پرواز دهند. نامه های مسعود به مادرش، مستند «مهمان مامان» را روایت می کند. مادری که چشمان اشک بارش هیچ گاه خشک نشده است و با یاد فرزند شهیدش زندگی می کند.

سید مجتبی خیام الحسینی کارگردانی «مهمان مامان» را برعهده دارد.

 

مستند مهمان مامان