مسئولان نباید از منتقدان فرار کنند

اولین روز اکران مردمی فیلم‌های جشنواره عمار عصر شنبه در سینما قدس مشهد با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از شهرآراآنلاین– سینما قدس مشهد که یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های نمایش فیلم در مشهد است، کیفیت چندانی برای این رویداد ملی‌فرهنگی ندارد، آن هم در حالی که در خلال تماشای فیلم‌های جشنواره عمار، مخاطبان از صدای ساز و آواز «سلام بمبئی» هم بی‌نصیب نبودند. با همه این احوال با توجه به اطلاع‌رسانی اندک و مکان نامناسب، استقبال مردم درخور توجه بود.

گذشته از این‌ها در اولین روز اکران که هم‌زمان با تهران برگزار شد، حدود ۲۰فیلم داستانی، مستند، پویانمایی و نماهنگ به نمایش درآمد. این آثار در موضوع‌های مختلفی چون سبک زندگی، مدافعان حرم، استکبارستیزی، تاریخ معاصر، نقد درون‌گفتمانی، فتنه ۸۸، بیداری اسلامی و جنگ نرم به هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار راه پیدا کرده‌اند.

بخش نقد درون‌گفتمانی یکی از بخش‌های مسابقه‌ای این دوره است، مستندهای ارائه شده در این بخش یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های این جنشواره به حساب می‌آید، بخشی که آثار آن حول مشکلات فعلی کشور حول مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با یک نگاه نقادانه درون‌گفتمانی با ادبیات به اصلاح بی‌رودربایستی است.

«داد» جمهوریت، امنیت و عدالت در آمده

فیلم مستند «داد» یکی از آن مستندهای این بخش است که در همان روز افتتاحیه جشنواره، به معرض دید تماشاگران قرار گرفت. فیلم مستند « داد » به کارگردانی «حجت‌ا… عدالت‌پناه» به همت مدرسه سینمایی عمار و با همراهی جنبش عدالتخواه دانشجویی تولید شده است که مستندی با موضوع عدالتخواهی در ایران است.

در این مستند تعدادی از دانشجویان «عدالتخواه» به همراه یک مستندساز «حجت‌ا… عدالت‌پناه» پیگیر برخوردهای امنیتی و قضایی ناروایی که با اعتراضات صنفی مختلف در سال‌های اخیر شده، ازجمله اعتراض رانندگان در بندرعباس و شلاق‌خوردن کارگران معترض معدن آق‌دره می‌شوند و در پی حل‌کردن معادله سه‌مجهولی جمهوریت، امنیت و عدالت برمی‌آیند.

در پایان فیلم عدالت‌پناه در مقایسه اعتراضات صنفی که سوژه‌های فیلمش داشته‌اند با اغتشاشگران سال۸۸، بی‌عدالتی و برخورد جناحی و دوگانه را با اتفاقات درون کشور به تصویر می‌کشد.

نادر طالب‌زاده در حاشیه نمایش این مستند در افتتاحیه هفتمین جشنواره فیلم عمار، با بیان اینکه فیلم مستند «داد» از ده‌ها فیلم سینمایی هم بهتر بود، گفت: کارشناسان، وزرا و نماینده‌های مجلس باید بیایند و در این مورد جواب بدهند. قوه قضائیه باید جوابگو باشد که چرا به کارگران شلاق زده است؟! چرا رانندگان معترض را روانه زندان کرده است؟ این‌ها مگر نفهمیده‌اند انقلاب اسلامی چه هست و چه چیز را مطالبه می‌کند؟

اصالت «داد» در محتواست

سخن گفتن درباره ضعف و قوت‌های فنی و فرمی «داد» جفایی است نابخشودنی در حق این فیلم و حرفی که در تمام پلان‌هایش داد می‌زند. قطعا «داد» یک فیلم فرمالیستی نیست و بیشتر باید درپی چیزی در درون محتوای آن گشت. حجت‌ا… عدالت‌پناه هرچند دست تنها، بدون کمک سازمان‌ها و نهادهای دولتی و با زحمت فراوان داد را ساخته است اما به نظر می‌آید موفق شده است ظلمی که در حق سوژه‌های فیلمش روا شده را به خوبی به تصویر بکشد و دردی را که آن‌ها از این تبعیض متحمل شده‌اند، منتقل کند.

انتقال مفاهیم بی‌واسطه، بدون شعارزدگی و سرراست است و مخاطب بعد از دیدن این فیلم دچار سردرگمی نمی‌شود.

جشنواره مردمی فیلم عمار در مشهد

فیلم دردآوری بود

یکی از مخاطبان پا به سن گذاشته که در سینما قدس این فیلم را دیده بود، گفت: در این چند سال بعد از انقلاب تا به‌حال این چنین ظلمی را در جمهوری اسلامی ندیدم و بعد از دیدن فیلم بسیار دردم آمد.

و یکی از جوان‌ترها که نظرش را جویا شدیم، فقط به گفتن این جمله بسنده کرد: در مملکتی که دولت‌مردانش به اسم اسلام بر سر کار آمده‌اند، دیدن این صحنه‌ها تصورناپذیر است.

 باید به منتقدان هدیه داد

در ادامه برنامه اکران، حجت‌الاسلام نظافت که یکی از سخنرانان اکران‌های مردمی فیلم‌های جشنواره عمار در مشهد است، در جلسه‌ای که بعد از فیلم «داد» برگزار شده بود، در سینما قدس در میان مخاطبان به تبیین دیدگاه اسلام درباره نقد و انتقاد پرداخت.

حجت‌الاسلام نظافت با بیان اینکه مسئله نقد یکی از معروف‌ها در دین اسلام است، گفت: نقد و انتقاد یکی از مسائل شرعی و پسندیده دین مبین اسلام است و پذیرفتن انتقاد هم جزو معارف است.

او در ادامه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه همیشه حرف حق را بر زبان بیاورید، تصریح کرد: نقد باید آشکارا گفته شود و اگر کسی پشت سر دیگری حرف زد، نفاق به وجود می‌آید.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به صحنه‌هایی از فیلم «داد»، گفت: کار دوستانی که این فیلم را با زحمت آماده کرده‌اند، عین امر به معروف و نهی از منکر است و باید بدانیم کسی که رودررو انتقاد می‌کند، خیرخواه است و منافق نیست.

او با انتقاد از اینکه بعضی مسئولان نظام از نقد فراری هستند، تاکید کرد: یکی از آسیب‌هایی که همواره نظام جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند، متملق‌پروری و دوری از منتقد است که متاسفانه هرچه از اول انقلاب دورتر می‌شویم این مسئله بروز بیشتری پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام نظافت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مسئولان نباید خودشان را مصون از اشتباه بدانند، افزود: برای مثال چون رئیس سازمان صدا و سیما را رهبر انقلاب منصوب می‌کنند، نمی‌توان گفت هر کسی از صداوسیما انتقاد کرد، معاند است.

در پایان حجت‌الاسلام نظافت فعالیت‌هایی که هنرمندان متدین و انقلابی در قالب جشنواره عمار انجام می‌دهند را بدیع و ارزشمند دانست و بر ادامه این روند تاکید کرد.