حسن عباسی:

تولد هنر انقلابی در مقابل هنر لیبرالی / هنرمند عماری باید فتنه شکن باشد

در حال حاضر ضرورت پیدایش هنر و هنرمند انقلابی در مقابل هنر لیبرالی بیش از گذشته احساس می شود.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، حسن عباسی کارشناس مسایل استراتژیک و رئیس اندیشکده یقین با حضور در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سالن شماره ۳ سینما فلسطین در جمع  اهالی رسانه و مردم علاقه مند به موضوع هنر انقلابی در تقابل با هنر لیبرالی پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به مساله ای که این روزها در نقطه توجه رسانه ها قرار گرفته و افکار عمومی را مشوش کرده پدیده گور خوابی و بحث عقیم سازی که از سوی برخی مسئولین مطرح شده را نشانه نظریه تکوینی داروینی دانست که هرکس نتواند خود را با شرایط وقف بدهد باید از بین برود و آنان را مصداق این خواند وآن را به شدت نهی کرد.

هنر انقلابی یا لیبرال؟/ گندم نمایی و جو فروشی

عباسی ادامه داد: امروزه در نظام کشور شاهد دو جناح سیاسی هستیم اما هنوز در زمینه اقتصاد جناح گیری خاصی به وجود نیامده اما در زمینه فرهنگ این جناح گیری ها در حال شکل گیری هستند و به دو دسته فرهنگ انقلابی و لیبرالی دسته بندی شده است.

وی گفت : اصطلاح کالج هنر های لیبرال در همه جای جهان وجود دارد و در ایران هم ۳۷ سال پیش دانشکده هنرهای زیبا از این اصطلاح نشات گرفته است و در واقع یک جعل مفهوم رخ داده است، تمام متونی که دردانشکده های هنری تدریس و بسط داده می شود شالوده و مبنایش تفکرات لیبرالی است که در ذهن هنرمند درحال نفوذ است و نتیجه اش این می شود که وقتی این جوان با تعارضات واقعی در جامعه ای که در آن زندگی می کند روبه رو می شود نمی تواند آنها را حل و هضم کند.

 

حسن عباسی

 

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرموده اند تا من هستم اجازه نخواهم داد حکومت به دست لیبرال ها بیافتد این نکته را در جامعه امروز گوشزد کردند که جوهره هنرها در دانشکده های هنری ما هنر لیبرالی است و باید هنر انقلابی در مقابل آن شکل بگیرد و برای این منظور جریان هنری انقلابی باید به قرآن رجوع کند و اساس و مبنای هنر واقعی را از درون کتاب آسمانی استخراج کند.

حسن عباسی  ادامه داد: در قرآن ما شاهد این هستیم که خداوند به پیامبرانش می گوید ما برای شما قصه های پیامبران پیشین را روایت کرده ایم تا در قلب تو تثبیت شوند ، همان طور که می دانیم جوهره وجود انسان دارای چهار لایه است که شامل صدر (در وقت حزن و شادی) لایه شقاف (در وقت عشق و نفرت) لایه قلب(در وقت دگرگونی و منقلب شدن) و لایه ای به نام فواد که اصلی ترین و مهمترین لایه است و محل رویت حق و باطل است و انسان مومن در حال تلاش برای رسیدن به فواد است، در فواد مرحله ای به نام تثبیت یا هواء وجود دارد که این ثبات شامل ثبات قدم ، ثبات نفس و ثبات فوواد است .

وی تصریح کرد: سینماگری که می خواهد فیلم بسازد باید بتواند آن را ابتدا در فواد خودش تثبیت کند و سپس آنرا به مخاطبینش نشان دهد تا در فواد آنان تثبیت شود این همان هنر انقلابی – اسلامی است، هنرمندانی همچون شهید مرتضی آوینی، مرحوم فرج اله سلحشور توانستند با آثارشان به ثبیت فواد در میان مخاطبانشان برسند.

 

حسن عباسی

 

رییس اندیشکده یقین بیان کرد: هنرمندان ما باید از مرحله صدر به شقاوت و قلب برسند و در نهایت به فواد و در واقع به بیداری واقعی برسند و آنچه را که دیده اند در هنرشان برای مردم بیان کنند چه در سینما چه در انمیشن و چه در موسیقی و …. درحقیقت هنرمند باید خودش اهل تزکیه باشد چیزی که در هنر لیبرال نقطه مقابلش مورد نظر است و هدفش فاسد کردن هنرمند است. هرگاه در جامعه ای حق با باطل جابه جا شد و یا مخلوط شدن را مشاهده کردید اینها نشانه های نفوذ لیبرال در آن جامعه است.

وی درپایان با اشاره به جشنواره مردمی عمار گفت: این حرکت مردمی می خواهد بین هنر لیبرال و هنر قرآنی فرق بگذارد و در حال ترسیم مبانی نظری آن و ساری کردن آن در بطن جامعه است. جشنواره عمار در سال ۱۳۸۹ در پاسخ به جریانات فتنه ۸۸ به وجود آمد در حالی که نباید فراموش کنیم هرگاه افراد جامعه ای به ایمان برسند بارها مورد آزمایش و فتنه های مختلف قرار می گیرند و این هنرمندان انقلابی هستند که باید فتنه شکن باشند و جوانان هنرمند عماری متهدانه همچون مه شکنان فتنه هستند تا مردم را از گردنه ها عبور دهند.