حجت الاسلام اموری:

انقلاب اسلامی هویت زن ایرانی را رشد داد/ارائه الگو زن زینبی؛ راه نجات جامعه از تهاجم فرهنگی دشمن

حجت الاسلام اموری گفت: روایت انقلاب کاملا روایتی زنانه است و این روایت بر پرده سینما به تصویر در آمده است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، حجت الاسلام اموری، محقق و پژوهشگر، جمعه ۱۰ دی ماه، همزمان با دومین روز از  جشنواره مردمی فیلم عمار، در «کارگاه هنر و واقعیت» که با موضوع «زنان انقلابی» برگزار شد، با بیان این که انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در زمینه های فرهنگ، اجتماع و سیاست ایجاد کرده است، اظهار داشت: بزرگترین تحولی که اساس همه تغییرات بود و انقلاب اسلامی نیز خود مدیون همان تحول است، تحول در حوزه زنان بود.

وی با بیان این که زنان انقلابی در رسیدن جمهوری اسلامی به آرمان هایش و امتداد این مسیر می توانند بیشترین نقش را داشته اند، گفت: روایت انقلاب کاملا روایتی زنانه است و این روایت بر پرده سینما به تصویر در آمده است.

حجت الاسلام اموری، با بیان این که روایت انقلاب باید از نگاه زنان و دریچه اثرگذاری آن ها روایت شود، اظهار داشت: فعالیت آقایان تحت تأثیر بانوان روایت شد و نخستین راهپیمایی عمومی در دی ماه ۵۶ در مشهد توسط بانوانی صورت گرفت که ماه ها پای منبر رهبری می نشستند.

وی در ادامه تصریح کرد: مادر آقای رحیم پور ازغدی که از افراد اصلی حلقه مرکزی آن راهپیمایی بود می گفت روزها بود که به دنبال برگزاری یک راهپیمایی منسجم در شهر، علیه رژیم شاه بودیم و زمانی که به آقایان می گفتیم آن ها جرأت ورود به این مسئله را نداشتند تا این که ما به همراه بانوان پیشقدم در این جریان شدیم.

حجت الاسلام اموری، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت حضور بانوان از اوایل انقلاب و نقش زینب گونه آن ها در طول هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: حضرت آقا در سخنانشان به بهترین شکل نگاهی زیبا به حضور زنان در جبهه ها داشته است.

این محقق و پژوهشگر تاریخ شفاهی در ادامه گفت: مادران بسیاری از شهدا پس از شهادت فرزندانشان حتی گریه ای بر دیده جاری نساختند تا دشمن شاد نشود و مادران بسیاری تاریخ انقلاب به خود دیده که با دستان خود فرزند شهیدشان را کفن و دفن کردند.

وی با بیان این که متولیان فرهنگی کشور به مقوله فرهنگ و هنر بسیار مردانه نگریسته اند، اظهار داشت: زمانی که سخن از جنگ فرهنگی به میان می آید یعنی از فرماندهی بانوان سخن گفته ایم و در جنگ احساس و اراده فقط زنان اند که می توانند فرماندهی کنند.

حجت الاسلام اموری، با بیان این که «چرا سینما نتوانسته زنان را با تعریف انقلاب انقلابی به جامعه نشان دهد؟» اظهار داشت: متأسفانه در تعریف حضور زنان در سینما دچار ضعف هستیم و نتوانسته ایم نشانه ای از ازدواج های انقلابی و زندگی انقلابی را به تصویر بکشیم.

وی با اشاره به ۷ هزار زن شهید تاریخ انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: فعالیت زنان در فضای انقلابی همواره نوک پیکان درگیری جمهوری اسلامی با غرب و اصلی ترین مسیر درگیری ما جهت رسیدن به گفتمان انقلاب بوده است.

حجت الاسلام اموری مادران شهدا را گنجینه های تاریخ انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و افزود: متأسفانه باید عرض کنم که به دلیل فاصله بسیاری که از دوران دفاع مقدس گرفته ایم بسیاری از این مادران فوت کرده و بسیاری هم سنشان بالا رفته است که بی توجهی نویسندگان و پژوهشگران نسبت به این موضوع سبب شده خاطرات بسیاری با این عزیزان دفن شود.

این محقق و پژوهشگر تاریخ شفاهی، مسیر موجود در راه ارشاد جامعه را مسیری غلط برشمرد و افزود: راه نجات جامعه از تهاجم فرهنگی دشمن، ارائه الگوهای زینبی با زبان هنر است و حال نگاهی بیندازیم که ما چقدر با زبان هنر توانسته ایم زن انقلابی را در قواره انقلاب به مخاطب معرفی کنیم.

وی با بیان این که زن در رفتار اجتماعی باید با موضع گناه به صورت فعال برخورد کند، گفت: این تعریف که زن انقلابی تنها در کنج خانه می نشیند اشتباه است، بلکه زن انقلابی زنی است که در میانه میدان حضور دارد.

حجت الاسلام اموری با اشاره به حضور زنان فداکار در کنار مردانشان در جبهه های جنگ تحمیلی اظهار داشت: در تاریخ انقلاب زنانی بودند که با یک دست می جنگیدند و با دست دیگر به زنان کمک می کردند.

این محقق و پژوهشگر تاریخ شفاهی، در ادامه گفت: از زمان پیروزی انقلاب تا به امروز زنان شیردل بسیاری در تاریخ انقلاب داشته ایم، زنانی که در درگیری‌های جمهوری اسلامی با غرب نیاز جامعه اند.

وی با بیان این که به حضور مستحکم بانوان در اجتماع نیاز داریم، گفت: انقلاب اسلامی هویت زن ایرانی را رشد داد و این هویت در زنان کشورهای مسلمان همسایه نیز وجود دارد، که نیاز به تقویت از سوی زنان ایرانی است.

حجت الاسلام اموری در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم به برکت جشنواره عمار تحولی جدید در حوزه سینمای زنان در گونه های مستند و داستانی ببینیم.