جشنواره مردمی فیلم عمار ساختار شکنی خوبی داشت

محمدرضا خردمندان گفت: جشنواره عمار در ابتدا ساختار شکنی خوبی داشت و آثار رهاتر و جسورانه‌تری ساخته می‌شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره فیلم عمار» به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا خردمندان در ارتباط با فیلم کوتاه «دوئل» که با آن در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد گفت: فیلم کوتاه «دوئل» در قالب ۱۰۰ ثانیه‌ای ساخته شده است و به نوعی به معضل کودکان کار اشاره دارد البته این معضل مربوط به همه کلان شهر‌های دنیا است. مسئله تضاد طبقاتی در کشورهایی که در حال توسعه هستند نیز مطرح است که به این شرایط دامن می‌زند. محصول توسعه‌هایی از این دست ازدیاد کودکان کار است. فیلم «دوئل» نگاه متفاوتی نسبت به این مسئله دارد. 

وی در ادامه درباره اینکه تا به این لحظه فیلم سفارشی نساخته است گفت: هر فیلمی که تا به این لحظه ساخته‌ام دغدغه‌ خودم بوده است، اگر هم حالت سفارشی داشته در ابتدا پیشنهاد خودم بوده و نسبت به آن دارای دغدغه بوده‌ام. موضوع و معضل کودکان کار دغدغه من است و به جز فیلم «دوئل» سه فیلم دیگر نیز ساخته‌ام که نشان دهنده این موضوع است. فیلم کوتاه «گزارشگر» را نیز ساخته بودم که جایزه جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را نیز دریافت کرد. این فیلم در سایر جشنواره‌ها هم به خوبی دیده شد.

خردمندان درباره دلایل انتخاب چنین اسمی برای فیلمش که نام یک فیلم سینمایی شناخته شده دیگری نیز است اظهار کرد: مسئله این است که این دوئلی صورت خواهد گرفت که مربوط به آینده است فیلم در انتهایش پایانِ بازی دارد که نشان دهنده این موضوع است. و در مورد این «دوئل» به جامعه‌ای هشدار می‌دهد که از کنار این مسئله تا این اندازه مهم ساده نگذرند و بی‌تفاوت عبور نکنند. ما هر روز در چهار راه‌های این خیابان‌ها ماشین‌های مختلف را می‌بینیم که از کنار کودکان کار عبور می‌کنند و هر کدام‌شان با افرادی که در داخل این وسایل نقلیه هستند احساس خاصی را به این کودکان منتقل می‌کنند. ما با عبور ماشین‌های‌مان از کنار این کودکان در ذهن آنها می‌مانیم و تاثیر می‌گذاریم باید احساس مسئولیت کرد.

او در ادامه افزود: معمولا تکلیف‌مان با این کودکان مشخص نیست و نمی‌دانیم چطور باید با آنها برخورد کنیم. به هر حال باید راه کاری برای این شرایط پیدا کرد. من به عنوان یک فیلم‌ساز با این فیلمم یک هشدار دادم و خواستم توجه سایرین را به این موضوع مهم با توجه به نگاهی که در فیلم است جلب کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» درباره نقاط ضعف و قوت جشنواره عمار گفت: جشنواره عمار در ابتدا ساختار شکنی خوبی داشت آثار رهاتر و جسورانه‌تری ساخته می‌شد. مهم‌ترین ویژگی عمار به نظرم ارتباط آن با مخاطبش است که در این حوزه بسیار موفق بوده است و توانسته با توده‌های مردم ارتباط بگیرد. ما تماشاگرانی داریم که فضایی برای دیده شدن فیلم ندارند اما به دیدن فیلم علاقه‌مند هستند و عمار این امکان را برای آنها فراهم می‌کند. این نقطه قوت جشنواره عمار است.

او در ادامه افزود: فیلم‌ها در جشنواره عمار باید به سمتی بروند که به جذابیت‌های سینمایی را نیز داشته باشند و درام و ساختار سینمایی در فیلم‌های آنها دیده شود و تنها با آثار سینمایی محتوایی برخورد نکنند ما باید برای محتوای خود یک ساختار درست و اصولی انتخاب کنیم تا فیلم‌مان تاریخ انقضاء نداشته باشند.