حضور «سفیرفیلم» با ۱۰ مستند در هفتمین جشنواره عمار/ «آقای نخست‌وزیر» و «شب‌نامه» در راه عمار

موسسه فرهنگی-هنری سفیر فیلم با 10 مستند در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور پیدا خواهد کرد.
سفیرفیلم

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، موسسه فرهنگی هنری سفیر فیلم با ۱۰ مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند به نام‌های «بُرد، بُرد، بُرد»، «خوان هشتم»، «من و توافق یهویی»، «وام ازدواج»، «یک شهر، یک قیام»، «اشغال آزادی»، «آقای نخست وزیر»، «ایستادگی در آسمان»، «این یک دوربین مخفی نیست» و «شب‌نامه» در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور پیدا می کند.
بر اساس این گزارش، نخستین اثر، مستند کوتاه با عنوان «بُرد، بُرد، بُرد» با موضوع نقد درون گفتمانی (نقد ناکارآمدی دستگاه ها) به کارگردانی علی طادی و محمد مهدی فکریان و تهیه کنندگی علی طادی ساخته شده است.
این مستند در مدت زمان ۳ دقیقه گردآوری شده و در آن مردم نظر خود را درمورد دستاوردهای برجام در دوران پسابرجام بیان می کنند.
دومین محصول موسسه سفیر فیلم برای ارسال به جشنواره فیلم عمار مستند نیمه بلندی با موضوع نقد درون گفتمانی (نقد فرهنگ عمومی در عرصه اجتماعی) با نام «خوان هشتم» است که به کارگردانی و تهیه کنندگی سید مهدی کرباسی تهیه و تولید شده است.
این مستند در مدت زمان ۳۷ دقیقه تولید شده و در این اثر می بینیم دو جوان مجرد ایرانی تصمیم گرفته اند به لبنان سفر کنند. یکی از آنها به دلیل سخت بودن ازدواج در ایران و شرایط خانوادگی و مالی قصد دارد در لبنان ازدواج کند و دوستش نیز با او همراه شده تا به او کمک کند و این اتفاقات را نیز ثبت کند.
مستند کوتاه «من و توافق یهویی» دیگر اثر در نظر گرفته شده برای جشنواره عمار با موضوع نقد درون گفتمانی (نقد ناکارآمدی دستگاه ها) بوده و به کارگردانی علی طادی و محمدمهدی فکریان و تهیه کنندگی علی طادی ساخته شده است.
این مستند در مدت زمان ۶ دقیقه ساخته شده و در آن به مقایسه نظر و رفتار مردم (که عموماً از قشر مرفه هستند) در روز امضای توافق هسته ای ایران و کشور های ۵+۱ و ۶ ماه بعد از آن پرداخته می شود؛ شادی های زود هنگامی که نتیجه ای در پی نداشت و صرفاً یک ذوق زدگی ناشی از اعتماد به آمریکا و رفتار متقابل او در قبال برجام بود! چیزی که امروز خلاف آن را شاهد هستیم.
چهارمین اثر، مستند کوتاه «وام ازدواج» نام دارد که با موضوع نقد درون گفتمانی (نقد ناکارآمدی دستگاه ها) به کارگردانی مهدی شاهسواری و تهیه کنندگی محمدرضا بورونی تولید شده است.
«وام ازدواج» در مدت زمان ۲ دقیقه تولید شده است؛ این مستند کوتاه، ویدیویی است که اثبات می کند با منابع قرض الحسنه موجود در بانک ها تمامی زوج های جوان می توانند وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی دریافت کنند.
مستند دیگری که موسسه سفیر فیلم برای جشنواره عمار در نظر گرفته مستندی نیمه بلند با موضوع تاریخ معاصر ایران (حوادث مهم اجتماعی سیاسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی) به نام «یک شهر، یک قیام» بوده که به کارگردانی و تهیه کنندگی امیرحسین خلیلی ساخته شده است.
این مستند در مدت زمان ۳۰ دقیقه ساخته شده و در آن می بینیم در حالیکه رژیم پهلوی خود را در اوج قدرت می پنداشت، چاپ مقاله ای در ۱۷ دی ماه ۱۳۵۶ با عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه، باعث شد معادلات سیاسی برهم بخورد. چاپ این مقاله توهین آمیز مراجع، مردم و طلاب قم را به واکنش واداشت که با مشت آهنین حکومت سرکوب شد. بعد از قیام مردم قم، مردم شهرهای دیگر ایران نیز در یادبود شهدای قیام قم، خود نیز قیام کردند و نهضت چهلم ها کشور را فراگرفت و در عرض ۱۳ ماه رژیم قدرتمند پهلوی را به سقوط کشانید.
ششمین اثر مستند کوتاه با عنوان «اشغال آزادی» با موضوع نقد درون گفتمانی (نقد فرهنگ عمومی در عرصه اجتماعی) به کارگردانی و تهیه کنندگی محسن آقایی تولید شده است.
این مستند در مدت زمان ۴ دقیقه تولید شده و در مورد کسانی است که با خودخواهی های خود و چیزی که شاید اسم آن را حق آزادی فردی می گذارند، باعث سلب آزادی دیگران و آزار آنان می شوند؛ این مستند کوتاه راوی ندارد و از زاویه سوم شخص روایت می شود و هدف اصلی در کار «اشغال آزادی» تقبیح خودخواهی است.
موسسه سفیر فیلم مستند بلند دیگری را با موضوع تاریخ معاصر ایران (حوادث مهم سیاسی اجتماعی از مشروطه تا انقلاب اسلامی) به نام «آقای نخست وزیر» و به کارگردانی محمدرضا امامقلی و تهیه کنندگی امین حسنی ساخته است.
این مستند در مدت زمان ۷۵ دقیقه ساخته شده و با محور قرار دادن فراز و فرودهای سیاسی و با تاکید بر تصمیم‌های دکتر مصدق از زمان ملی شدن صنعت نفت تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که به سقوط دولت مصدق انجامید به ۲۸ ماه زندگی سیاسی دکتر مصدق می پردازد.
هشتمین اثر ارسالی این موسسه به جشنواره فیلم عمار مستندی نیمه بلند با موضوع بیداری اسلامی و جهانی (مقاومت در یمن) به نام «ایستادگی در آسمان» بوده که به کارگردانی و تهیه کنندگی علی طادی تولید شده است.
این مستند در مدت زمان ۲۰ دقیقه تولید شده و روایتگر داستان هواپیمای ایرباس ۳۱۰ ایرانی است که برای کمک رسانی دارویی و پزشکی به سمت صنعا پایتخت کشور یمن پرواز می کند و در راه با تهدید جنگنده عربستان سعودی برای ممانعت از این کار مواجه می شود.
مستند کوتاه «این یک دوربین مخفی نیست» دیگر ساخته موسسه سفیر فیلم است که با موضوع نقد درون گفتمانی(نقد ناکارآمدی دستگاه ها) به کارگردانی و تهیه کنندگی علی شیرزادیان ساخته شده است.
این مستند در مدت زمان ۵ دقیقه ساخته شده و در آن می بینیم که واکنش دولت به قانون ضد ایرانی لغو روادید و نامه جان کری بسیار تعجب برانگیز و البته طنزآمیز بود.
بر این اساس این مستند در دقایقی کوتاه در قالبی مشابه دوربین مخفی، طنزآمیز بودن این واکنش را به مخاطب خود نشان می دهد.
و در انتها موسسه سفیر فیلم مستند بلندی با موضوع جنگ نرم (نفوذ) به نام «شب نامه» به کارگردانی سید مهدی کرباسی، تهیه کنندگی حمیدرضا جعفریان و نویسندگی رضا صادقی تولید کرده است.
این مستند ۱۰۰ دقیقه ای پرده از جاسوسی نوین در حوزه کارآفرینی کشور برمی‌دارد. «شب نامه»، روایتى است از پشت پرده اتفاقات شش ماه افشاگرى کانال تلگرامى به همین نام که در طى فعالیت خود شبکه جاسوسی که در بین کارآفرینان کشور نفوذ کرده را آشکار می‌کند.
در طی این شش ماه چندین هزار نفر از فعالان اکوسیستم استارت‌آپى کشور به طور مداوم محتوای منتشر شده در کانال «شب‌نامه» را پیگیری می‌کردند و با ادمین این کانال «عرشیا کاظم‌زاده» به طور مستمر مکالمه می‌کردند، درحالی‌که از تولید مستند «شب نامه» باخبر نبودند.