مستندساز آمریکایی:

«کودتای آمریکایی» را برای روشنگری روشنفکران آمریکایی ساخته‌ام

جویی آیلا مستندساز آمریکایی گفت: مردم آمریکا بیش از گذشته درباره کودتای ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد) اطلاعات داشته و این مستند را برای روشنگری روشنفکران آمریکایی ساخته شده است.

به گزارش «عمار فیلم»، در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، برابر با ۱۹ آگوست ۱۹۵۳ میلادی، کودتایی نظامی با رهبری سرلشکر فضل‌الله زاهدی با درخواست مستقیم بریتانیا و دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی آمریکا و نفرات لجستیک سفارت آمریکا و حمایت دولت ایالات متحده آمریکا انجام و دولت قانونی وقت ایران به نخست وزیری مصدق سقوط کرد. متن پیش روی شما گفتگویی با جویی آیلا، کارگردان آمریکایی مستند «کودتای آمریکایی» حاضر در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار است.

جویی آیلا کارگردان مستند «کودتای آمریکایی» از فیلمسازان حاضر در بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار ضمن معرفی خود و بیان تجربه هایش از فیلمسازی گفت: من در اطراف فیلادلفیای آمریکا سکونت دارم و فیلمسازی تازه کار در حوزه مستند هستم و کارم را از چند سال پیش و پس از سال ها اشتغال به امر وکالت شروع کردم.

وی با اشاره به فیلم «کودتای آمریکایی» که برای جشنواره بین المللی عمار ارسال کرده است، گفت: نسخه ای ۵۰ دقیقه ای از این مستند در جشنواره عمار پخش خواهد شد که نسخه ای سینمایی هم از آن موجود است.

جویی آیلا با بیان این که فیلمبرداری این فیلم از زمان شروع تا اتمامش ۲ سال زمان برد، اظهار کرد: به دلیل این که مستند را با سرمایه شخصی ساختم با موانع کمتری روبه رو شدم و بدون این‌که از بیرون کسی حمایتم کند، کار کردم و اکنون نیز در تلاشم تا مخارجم را جبران کنم.

«کودتای آمریکایی» را بی هیچ ترسی از جرج بوش ساختم

وی با بیان این که مستند «کودتای آمریکایی» را بی هیچ ترسی از جرج بوش ساخته است، گفت: چیزی که من را تحت تاثیر قرار داد این بود که آمریکایی ها هیچ چیزی درباره کودتای ۱۹۵۳ (۲۸مرداد) نمی‌دانند و در مقابل اطلاعات جامعی از گروگانگیری کارکنان لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۹۷۹ (۱۳ آبان) دارند و بنابراین به دنبال این بودم این دودستگی را کاهش و ۲ رویداد را به یکدیگر پیوند بدهم، چرا که آمریکایی‌ها فکر می‌کنند ایرانیان عده‌ای متعصب افراطی هستند که بی هیچ دلیل مشخصی از آمریکایی‌ها متنفرند.

جویلی آیلا، سفر به ایران را از آرزوهایش برشمرد و افزود: برای یک آمریکایی بسیار مشکل است که به ایران بیاید. بنابراین با جیمز لانگلی که یک فیلمساز با استعداد است و در ایامی که من مشغول ساخت مستندم بود، برای انجام پروژه خود در ایران بود، تماس گرفتم و قرار بر این شد که با شهروندان ایرانی مصاحبه کند و از آنها بپرسد که آنها از کودتای سال ۱۹۵۳ (۲۸مرداد) چه چیزی می‌دانند و به دنبال این بودم تا دانش ایرانیان را با ناآگاهی آمریکایی ها مقایسه کنم و متأسفانه، زمان فیلمبرداری او با انتخابات ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) و اغتشاش و آشوب در ایران همراه شد و جیمز به همراه سایر خبرنگاران غربی از ایران اخراج شدند.

«کودتای آمریکایی» را با هدف روشنگری میان روشنفکران آمریکایی ساختم

وی با بیان این که مردم آمریکا بیش از گذشته درباره کودتای ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد) اطلاعات دارند ولی هنوز هم بسیاری از مردم هستند که اطلاعی از آن دوران ندارند، گفت: این فیلم را با هدف روشنگری میان روشنفکران آمریکا ساختم.

این مستندساز آمریکایی با بیان این که مقامات دولت آمریکا فکر می کردند کودتای ۱۹۵۳ یک پیروزی بزرگ برای آنها بود، اظهار کرد: همانطور که استیون کینزر و دیگران نشان داده‌اند، اگر ما به عقب برگردیم و آن اتفاق را در بستر بزرگتری مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که این واقعه به هیچ عنوان یک پیروزی نبود، چرا که این کودتا به سود پادشاهی مستبد که به همراه ساواک مورد حمایت و پشتیبانی دولت آمریکا بود، ختم شد.

روی میز کارم عکسی از دکتر مصدق را دارم

وی در پایان مصدق را انسانی قابل تحسین و بزرگ برشمرد و خاطرنشان کرد: من روی میز کارم عکسی از دکتر مصدق را دارم که نشسته و عصایش را روی شانه چپش انداخته و عمیقا به تفکر فرو رفته است. او به راستی یک شخصیت الهام بخش است که آنطور که باید و شاید در کتاب‌های تاریخ سراسر جهان به او توجه نشده است.

بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش اول خود، سوم و چهارم شهریور در سالن سوره حوزه هنری، میزبان آثاری از فیلمسازان و چهره‌های سینمای ضدکودتای جهان است.

منبع : مهر