قاسم سلیمانی یک رسانه ناطق متحرک بود/ یکی از ابعاد رسانه‌ای سردار سلیمانی ضد آمریکایی بودن است

احمد عبدالرحیمی‌با بیان ویژگی‌های رسانه‌ای سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی یک رسانه ناطق متحرک بود و به بعد رسانه‌ای محور مقاومت نگاه ویژه‌ای داشت.

به گزارش «عمار فیلم»، احمد عبدالرحیمی‌ و مصطفی فارویی، پنجشنبه ۱۹ دی، در ویژه برنامه فانوس با موضوع مقاومت جهانی حضور یافتند و نظرات خود درباره ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و تاثیر شهادت ایشان بر مقاومت جهانی را مطرح کردند.

احمد عبدالرحیمی‌با بیان ویژگی‌های رسانه‌ای سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی یک رسانه ناطق متحرک بود و به بعد رسانه‌ای محور مقاومت نگاه ویژه‌ای داشت.

کارگردان مستندهایی چون “معراج روح” و مجموعه “تروریست بین المللی” تاکید داشت: سردار سلیمانی راه عملیات روانی را به خوبی می‌شناخت و زمانی که اعلام کردند که تا سه ماه دیگر داعشی وجود ندارد در راستای همین نکته بود.

احمد عبدالرحیمی‌ادامه داد: پس از اعلام این مدت سه ماهه، سردار خود در منطقه بوکمال که قلب داعش محسوب می‌شد حضور داشت تا بتواند به وعده نابودی داعش نظارت و کمک کند.

وی در اشاره به صوتی از سردار سلیمانی اضافه کرد: سردار از روی آگاهی صوتی را منتشر کردند که در آن گفته شده بود: “من پرچم های سفید را به نشانه تسلیم بر بام خانه‌های منطقه بوکمال می‌بینم که نشان از عقب نشینی داعش دارد”.

این مستندساز با بیان هدف شهید قاسم سلیمانی از این اقدام گفت: سردار سلیمانی از انتشار این صوت که در قالب بیسیم مخابره شده بود، مقصود داشتند. صدای سردار را دشمن به خوبی می‌شناخت و به سخنان ایشان برای جمع کردن حواس خود بها می‌داد.

وی در ادامه با بیان آگاهی سردار سلیمانی از اهمیت شاخه خبر و ارجح دانستن آن برای مقاوت گفت: وقتی اتفاق و عملیاتی نیاز به مخابره شدن داشت، ایشان به دست اندرکاران حوزه رسانه اطلاع می‌دادند و خط دقیق خبری آن را نیز می‌دانستند و منتقل می‌کردند و سرعت بالای انتقال آن خبر به رسانه ها را از همه چیز واجب تر می‌دانستند.

وی با تاکید بر شناخت بالای سردار سلیمانی از رسانه، در خصوص خبر زنده بودن ابوبکر البغدادی تشریح کرد: خود حاج قاسم از پشت منطقه بوکمال که از هر طرف توسط محور مقاومت محاصره شده بود، زنده بودن سرکرده داعش را اطلاع دادند و از اصحاب رسانه خواستند تا این خبر را منتشر کنند تا تبلیغات غربی‌ها مبنی بر زنده بودن او خنثی شود.

کارگردان مستندساز با اشاره به ذو ابعاد بودن شخصیت سردار سلیمانی و ویژگی‌های اخلاقی و نظامی‌ایشان، تصریح کرد: حاج قاسم قالب‌های رسانه‌ای از جمله مستند و خبر و اینکه اخبار محور مقاومت در چه قالبی منتشر شود تا اثر بیشتری داشته باشد را هم می‌شناخت و به ما منتقل می‌کرد.

عبدالرحیمی ‌به خاطره‌ای از دیدار با سردار در منطقه بوکمال اشاره و بیان کرد: یک روز که من در منطقه بوکمال حضور داشته و قصد ورود به شهر را داشتم، سردار سلیمانی را دیدم که بر روی تپه‌ای نشسته و با موبایل تصویری را تماشا می‌کند.

وی در ادامه گفت: سردار من را صدا کرد و تصویر نامه‌ای از قول خود را نشان داد که در آن خطاب به خانواده‌ای داعشی در بوکمال که حاج قاسم یک شب در خانه آن‌ها مستقر شده بود، نوشته شده بود: “… برای آماده شدن جهت انجام مأموریت شبی را در خانه شما گذراندیم؛ … من را حلال کنید.”

کارگردان مستندساز ضمن اشاره به اینکه سردار در پایان نامه شماره منزل خود را قید کرده بود تا اگر خانواده داعشی راضی به حلالیت نشدند، تماس بگیرند، یادآور شد: من از سردار کسب اجازه کردم تا تصویر نامه را منتشر کنیم که بُعد رسانه‌ای قوی داشت و ایشان با اینکه دغدغه‌ای برای بزرگ شدن نام و جایگاه خود نداشتند، صلاح کار را به خود ما سپردند.

فارویی کارشناس رسانه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه پیام رسانه سردار سلیمانی چیست، گفت: سردار سلیمانی ابعاد رسانه‌ای ویژه و منحصر به فردی داشت که ضدآمریکایی بودن شخصیت ایشان یکی از آن‌ها است.

فارویی ادامه داد: ضدآمریکایی بودن سردار در تاریخ معاصر ایران و حتی جهان نظیر ندارد و ایشان توانست در مبارزه‌ای همه جانبه در غرب آسیا، استکبار را ذلیل کرده و شکست دهد.

وی خاطرنشان کرد: چگوارا هم یک شخصیت ضدآمریکایی بود اما قابل مقایسه با سردار سلیمانی نیست چرا که ایشان با عملکرد خود به عنوان یک نماد ضدآمریکایی در منطقه و جهان شناخته شد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه کشور ما از نظر سیاسی، فرهنگی و نظامی‌یک شخصیت برجسته را از دست داد، ادامه داد: شهادت حاج قاسم هم دستاوردهای زیادی دارد و یک نمونه این است که از این به بعد دنیا ضدآمریکایی بودن را با شخصیت ایشان مقایسه می‌کند تا ببیند چقدر شباهت به رفتار و عملکرد سردار سلیمانی دارد.

فارویی دانستن پیام رسانه و رسانه پیام را ضروری برشمرد و تأکید کرد: قاسم سلیمانی چهره‌ای با برکات زیاد است و ایشان به مکتب و اندیشه ای معتقد بود که دانستن آن نیازی به آرشیو ندارد.

وی تصریح کرد: صرف برجسته کردن تصاویر سردار سلیمانی یک خطای استراتژیک است و باید به اعتقاد و پایبندی سردار به نظام جمهوری اسلامی‌و انقلاب دقت کرد که این را می‌شود از همین صحبت های کوتاه ثبت شده دریافت کرد.

وی با تاکید بر اندیشه و نگاه ایشان به جمهوری اسلامی‌و ولایت فقیه تاکید کرد: حتی یکبار در سخنان ایشان می‌بینیم که شش بار لفظ جلاله را قسم می‌خورند که در قیامت از ولایت فقیه و جمهوری اسلامی‌از ما سؤال می‎شود.

فارویی عنوان کرد: ما نهضتی پایدار از ابتدای انقلاب داشتیم که در آن اندیشه امثال شهید مطهری ترویج می‌شد و اکنون نیز وظیفه جریان رسانه‌ای حزب اللهی است تا خوراک محتوایی برای نوجوانی که خود را قاسم سلیمانی می‌داند، فراهم کند.

وی در انتها گفت: سردار سلیمانی یک نماد بین المللی از اعتقاد به اسلام و احکام الهی است و درباره منظومه فکری ایشان باید کار رسانه ای قوی صورت بگیرد.