به همت انتشارات «راه یار» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

کتاب «تولد یک جنبش واره» در تحلیل جشنواره عمار منتشر شد

کتاب «تولد یک جنبش واره؛ تحلیلی اجتماعی بر جشنواره مردمی فیلم عمار» نوشته حجت الاسلام دکتر مجتبی نامخواه از سوی انتشارات راه یار منتشر شد.

به گزارش «عمار فیلم»، کتاب «تولد یک جنبش واره؛ تحلیلی اجتماعی بر جشنواره مردمی فیلم عمار» نوشته حجت الاسلام دکتر مجتبی نامخواه از سوی انتشارات راه یار منتشر شد. این کتاب جلد اول از مجموعه «کتابهای جشنواره عمار» است که جشنواره مردمی فیلم عمار را از بُعد اجتماعی و جامعه شناسی تحلیل کرده است.

محتوای کتاب

تلاش «تولد یک جنبش‌ واره» برای بازخوانی تجربه در سه فصل سامان می ‌یابد.

فصل اول: «عمّار و امر اجتماعی» کوشش‌ های جشنواره عمار برای نزدیک شدن به امر اجتماعی و شکل‌دهی یک جنبش ‌واره معطوف به انقلاب اسلامی را روایت می ‌کند.

فصل دوم: «آورده های عمار» به بررسی نتایج این تلاش برای قرابت عمار به امر اجتماعی می ‌پردازد. این فصل در کلیت خود سعی می‌ کند به این پرسش پاسخ بدهد که: کوشش‌ های جشنواره عمار برای احیای امر اجتماعی، چه آورده ‌هایی را در اختیار کنشگران اجتماعی انقلاب اسلامی قرار داده و می ‌دهد؟

فصل سوم به صورتی انضمامی‌، بر سه اثر از میان صدها اثر برگزیده جشنواره مردمی عمار متمرکز شده و آن‌چه درباره جنبش ‌وارگی عمار و توجه امر اجتماعی مطرح شد را در متن و نقد این سه اثر پی می ‌گیرد. «بانو؛ درآمدی بر جامعه شناسی انسان انقلاب اسلامی»،  «داد؛ مستندی درباره تکامل عدالت خواهی» و «رسانه های یخ زده در زمستان یورت» عناوین سه یادداشت بخش آخر کتاب هستند.

بخشی از کتاب

حجت الاسلام دکتر مجتبی نامخواه در بخشی از کتاب می نویسد: «رویداد عمار بیش از آن‌که یک جشن ‌واره باشد یک جنبش ‌واره است. جنبش ‌واره ‌ای که توانسته طی سالیان، سامانه ‌ای گسترده از تولید و توزیع معنا را ایجاد کند. انباشت این تجربه طی یک دهه اخیر، این امکان را فراهم می‌آورد تا هر کُنش‏گر اجتماعیِ معطوف به انقلاب اسلامی، این تجربه را به چشمِ دست‌مایه ‌ای بنگرد برای تلاش به منظور بازگشت به امر اجتماعی. تجربه‌ ای که همچنان جاری است و به واسطه قرابت، قرائتش چندان دشوار نیست. کتاب حاضر کوششی است برای بازخوانی تجربه جشنواره عمار در چنین افقی.

تمایز و به تبع هویت جشنواره عمار، مدیون و محصول سطح جشنوارگی عمار است. مدیون توجه و ارجاعی است که به معنای تولید شده در سطح جنبش‌وارگی عمار و عقبه تاریخی آن می‌دهد. این حقیقتی است که هویت و هستی عمار را شکل می‌دهد و مبیّن مسئولیت‌های متقابلی برای کنش‌گران دو سطح جشن‌وارگی و جنبش‌وارگی عمار است: مسئولیت برگزارکنندگان جشنواره در این‌باره این خواهد بود که جشن و جهت سطحِ جشن‌واره عمار را معطوف به معانی بازتاب یافته از سطح جنبش‌واره عمار سامان دهند. مسئولیت اکران کنندگان مردمی در این‌باره این است که خود و کار خود را فراتر از نمایش فیلم در نظر بگیرند و به بازتولید و بازنمایی معانی‌ای‌ بپردازند که با کنش معطوف به انقلاب اسلامی، در طول تاریخ ما خلق شده است.»

مشخصاتچاپ اول کتاب «تولد یک جنبش واره» نوشته مجتبی نامخواه در ۱۲۸ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۰۰۰ تومان از سوی انتشارات راه یار منتشر شد. دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیش از این کتابهای «فیلم، فیگور، فلسفه: تأملاتی در مبانی زیبایی شناسی سینمای دینی»، «سکه تقدیر؛ تحلیل سریال روزی روزگاری»، «ده قاب ده قهرمان» و «سینمامردم» درباره فیلم و سینما منتشر شده است. علاقمندان جهت تهیه این کتابها، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می ‌توانند به واحد فروش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در میدان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶آذر، روبروی پورسینا، پلاک ۶۰، حسینیه هنر (۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴) یا سایت های عماریار ammaryar.ir و پاتوق کتاب فردا bookroom.ir  و من و کتاب www.manvaketab.ir مراجعه و یا نام کتاب را به شماره ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ پیامک کنند.