یادداشت سحر قناعتی بر سه مستند از دهمین دوره جشنواره عمار

سحر قناعتی هم زمان با دهمین دوره جشنوار مردمی فیلم عمار، نظر خود را بر سه اثر «همیشه با من»، «روایت رهبری» و « خاطرات موتور سیکلت» در قالب سه یادداشت کوتاه به نگارش درآورد.

به گزارش «عمار فیلم»، سحر قناعتی هم زمان با دهمین دوره جشنوار مردمی فیلم عمار، نظر خود را بر سه اثر «همیشه با من»، «روایت رهبری» و « خاطرات موتور سیکلت» در قالب سه یادداشت کوتاه به نگارش درآورد. 

آنچه در ادامه می‌خوانید متن یاددشت‌های این خبر نگار خبرگزاری صدا و سیما است.

دلنشین با احساس مادرانه

«همیشه با من» روی سوژه خوبی دست گذاشته است. شهیدی که از آن کمتر شنیده ایم. شروع مستند خوب است. اینکه همراه با صدای واقعی شهید با داستان همراه می‌شویم به آغاز جذاب اثر کمک کرده است. حضور مادر شهید و سکوتش که سرشار از ناگفته‌ها است به دلنشین شدن کار کمک کرده است. این احساس مادرانه پایان تاثیر گذاری را هم برای این مستند رقم زده است. لحن و صدای ناصر تهماسب هم که از نقاط قوت مستند به حساب می‌آید. اما فیلمنامه می‌توانست قوی‌تر و با ضرباهنگ تند‌تری باشد. در برخی از مواقع در صحنه‌های باز سازی شده بازی‌ها و دیالوگ‌ها تصنعی است. نمونه موفق بازسازی در مستند را پیش از این در آثار محمد حسین مهدویان دیده‌ایم و انتظارمان بالا رفته است. در مجموع «همیشه با من» مستندی است که قصه قهرمانی را روایت می‌کند که پیرو مکتب حسین (ع) بوده و بازخوانی راه و هدفش از ضرورت‌های فرهنگی امروز جامعه به حساب می آید.

روایتی ناگفته با تصاویر بکر و ناب

روایت رهبری که به روایت وقایع ۱۴ و ۱۵ خرداد ۱۳۶۸ که در نهایت منجر به رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌شود، می پردازد و اثر جامع و زیبایی است.

در این مستند از تصاویر بکر و ناب آرشیو به خوبی استفاده شده است. روایت اپیزودیک مستند و پرهیز از پراکنده گویی از ویژگی‌های مثبت آن به حساب می‌آید. اشراف کارگردان به موضوع و روانی و شیوایی متن هم سبب شده مخاطب با مستند همراه شود.

روایت عشق به آب و خاک

خاطرات موتور سیکلت اگر چه از زبان مو سپیدان روایت می‌شود؛ اما حال و هوای جوانی دارد. عشق به آب و خاک و شور زندگی در آن موج می زند.

این مستند داستان جوانان موتور سواری را روایت می‌کند که شهید چمران زندگیشان را دگرگون کرد؛ اما داستان زمانی به اوج می‌رسد که جلیل نقاد با دکتر چمران آشنا می‌شود و اتفاقاتی رقم می‌خورد که باید دید و لذت برد.

خاطرات موتور سیکلت با قهرمان منحصر به فرد و حرف‌های صادقانه‌ای که می‌زند، حال مخاطب را خوب می کند. کاش سینمای داستانی ما از زندگی قهرمانان اینچنینی غافل نشود.