دهمین جشن هنر انقلاب در شام میلاد حضرت زینب(س)/ دستکش “ننه عصمت” به یک خبرنگار تحقیقی رسید/ خروج عوامل «گاندو» از لیست سیاه

مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار عصر امروز چهارشنبه ۱۱ دی ماه با حضور خانواده محترم شهدا و جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار عصر امروز چهارشنبه ۱۱ دی ماه بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران و با حضور پررنگ خانواده‌های شهدا به همراه جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری مطرح کشور همچون نادر طالب زاده، علی فروغی، میلاد عرفان پور، داوود مرادیان، مهدی نقویان، محسن عنایتی نوش آبادی، آرش فهیم، محمدرضا باقری، امیر مهریزدان، سید رسول منفرد، هوشنگ توکلی، عباس هادیان، فرهاد امین‌زاده، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدتقی فهیم، سحر دانشور، جواد افشار، حسین قرایی، محمدرضا شریفی نیا، پندار اکبری، مجتبی امینی، محمد احسانی، سلیم غفوری، حمید رسایی، محمد حسین نیرومند، وحید جلیلی و جمعی دیگر از عوامل سریال «گاندو» در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

نخستین بخش از اهدای جوایز این مراسم مربوط به بخش نماهنگ بود که هیئت داوران این بخش متشکل از داوود مرادیان، میلاد عرفان‌پور و مهدی نقویان، لوح افتخار این بخش را به اثر «میریم بالاتر» به کارگردانی مشترک «صادق لطفی زاده و مجید رستگار» به علت «خلاقیت در حوزه موسیقی نوجوان و استفاده از فرم انیمیشن در تولید رونق» و اثر «دختر آسمان» به کارگردانی «داوود احمدی» به علت «پرداخت به حوزه سبک زندگی» اهدا کردند.

همچنین هیئت داوران، فانوس این بخش را به علت «نوآوری در حوزه موسیقی و نماهنگ طنز و پرداخت به موضوع فساد اقتصادی» به اثر «بیا پایین» به کارگردانی «احمد ذوالفقاری» و «خوشا به حالت ای روستایی» به کارگردانی «اسماعیل معنوی» به علت «توجه به اقلیم های ایرانی و اصالت دادن به سبک زندگی روستایی» اهدا کرد.

در قسمت بعدی نوبت به بخش «برنامه تلویزیونی» رسید که هیئت داوران در بخش «گزارش خبری»، لوح افتخار را به اثر «ننه گلی» به کارگردانی «طاهره رئیس جعفری مطلق» به علت «سوژه مردمی، قهرمان ملی و نقش زنان» و اثر «تجارت مرگ» به کارگردانی «زهره بیادی» به علت «جسارت و پیگیری، شهرستانی بودن، دغدغه مندی و توجه به محیط زیست و مسائل مردم» اهدا کردند.

در این بخش “ننه گلی” سوژه یکی از مستندهای تقدیر شده با پرچم ایران و دسته گلی در دست به بالای سن آمد و از داوران تقدیر کرد و در ادامه گل‌های دست خود را به خانواده شهید هدیه کرد و در سخنانی کوتاه گفت: سلام بر شهیدان، سلام بر رهبر عزیزم، امیدوارم خداوند همه دست‌اندرکاران این جشنواره را خیر بدهد.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «خام فروشی سنگ در چین» به کارگردانی «سعید پرویزی» به علت «تمرکز زدایی، پژوهش مناسب، شجاعت و پیگیری خبرنگار و دشواری لوکیشن و تولید» اهدا کرد.

هیئت داوران در بخش «آیتم تلویزیونی، کلیپ و موشن گرافیک»، لوح افتخار این بخش را به اثر «برفراز دانش» به کارگردانی «کریم مهرآبادی» به علت «امیدآفرینی و توجه به کودک و نوجوان» و «یمن» به کارگردانی «مرتضی شعبانی» به علت «دشواری تولید در منطقه محاصره شده یمن، تاثیر گذاری و کمک به شکست محاصره رسانه ای یمن» اهدا کردند.

در این قسمت از برنامه نوبت به «برنامه تلویزیونی» رسید که هیات داوران این بخش متشکل از مهدی کلهر، محسن مقصودی، علی نادری، محمدرضا باقری، احمد پهلوانیان، ضمن تقدیر از اثر «میدون» به تهیه کنندگی «سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی» لوح افتخار این بخش را به اثر «سرچشمه» به تهیه کنندگی «امیرعلی آزادی» به علت «پژوهش قوی و مناسب، فرم متناسب در مستندهای تاریخی، استفاده مناسب از آرشیو، گفتگوی چالشی و دکور مناسب» اهدا کردند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «مدیرمسئول» به تهیه کنندگی «سیدمحمدعلی صدری نیا» به علت «نوآوری در ساختار، پرداختن به موضوع روز، خط شکنی و شجاعت، کلیشه شکنی صحبت با مسئولین، مزیت اجرای مناسب» اهدا کرد.

قاضی رسول احمدزاده: هدف و نیت ما مبارزه با فساد و مجرمین است

قاضی رسول احمدزاده در بخش دیگری از برنامه، بعد از نمایش مستندی درمورد اقداماتش در حوزه محل خدمت، به روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: افتتاح این جشنواره را تبریک می‌گویم؛ قضات معمولا در برابر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرند و سعی می‌کنند کارهای خود را دور از فضای رسانه‌ها پیش ببرند اما من از ابتدا فسادها را در تعامل با رسانه‌ها منتشر کردم. هدف و نیت ما مبارزه با فساد و مجرمین است تا جرایم را رسانه‌ای کنیم و مردم حس شیرین مبارزه با فساد را از نزدیک لمس کرده و آنها را حس کنند.

وی افزود: از همان ابتدا اعتقادم این بود که مبارزه با فساد باید مردمی باشد و مردم باید گزارش فساد را بدهند و خود، آن را از بین ببرند. اینکه قاضی‌ها چند مسئول شهری را دستگیر کنند و مردم آن را نفهمند درست نیست.

قاضی احمدزاده تصریح کرد: این یک واقعیت است که مستاجر هستم و در گذشته اکران‌کننده عمار هم بودم. من در دوره دانشجویی دانشگاه علوم قضایی فیلم‌های این جشنواره را در خوابگاه اکران می‌کردم.

در بخش بعدی این مراسم به سنت دیرین عمار، مادر شهید مهدی نوروزی، به روی صحنه آمد تا از برگزیده بخش تلویزیون اینترنتی تقدیر کند. در این قسمت هیئت داوران بخش تلویزیون اینترنتی، ضمن تقدیر از اثر «آزمایش» به کارگردانی «علی سبحانی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «مجموعه کبریت» به کارگردانی «علی شیرزادیان» به علت «نوآوری و کلیشه شکنی در گزارش‌های مردمی، اثر گذاری جریان سازی در سایر تولیدات رسانه ای» اهدا کردند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «مجموعه شهرداد» به کارگردانی «میلاد گودرزی» به علت «مطالبه گری و عدالت خواهی، پژوهش و تحقیق و ایجاد جریان پرسش گری در کشور» اهدا کرد. ضمن اینکه جایزه ویژه دستکش «ننه عصمت» جشنواره دهم با حضور قاضی رسول احمدزاده؛ قاضی شجاع و مادر شهید مهدی نوروزی؛ شهید شجاع به میلاد گودرزی خبرنگار شجاع تعلق گرفت.

در این بخش از برنامه گروه هم آوایی «موعود» از شهرستان «دلیجان» سرود اجرا کرد که این برنامه با استقبال بسیار خوب مردم و حاظران در سالن روبرو شد به صورتی که برای دقایقی این گروه سرود را مورد تشویق قرار دادند.

در بخش بعد برنامه نوبت به بخش «مقاله و پژوهش سینمایی» رسید که هیئت داوران این بخش متشکل از محمد تقی فهیم، میثم ظهوریان، سحر دانشور، ضمن تقدیر از اثر «انسان در مستند فیلم‌های دفاع مقدس» به نویسندگی «محمد شهبازی» و اثر «بررسی پیش فرض ها برای رسیدن به فیلمنامه دینی» به نویسندگی «مرتضی راوش»، لوح افتخار این بخش را به اثر «گفتمان سازی صدا و سیما در بالکان» به نویسندگی «محسن سوهانی» اهدا کردند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «سیاستگذاری برای شبکه‌های استانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌منظور افزایش عدالت رسانه‌ای بر مبنای ادراک مخاطبانِ محلی: مطالعۀ موردی شبکۀ استان کرمان» به نویسندگی «ایمان مرادکهوری» اهدا کرد. هیئت داوران این بخش، لوح افتخار را به اثر «نقدی به نظریه‌های سینما در بررسی فیلم «سرخپوست» ساختۀ نیما جاویدی به نویسندگی «امید بی نیاز» اهدا کرد.

میلاد گودرزی: از لحاظ روحی به چنین تقدیری نیاز داشتم

میلاد گودرزی برنده جایزه ویژه دستکش ننه عصمت جشنواره دهم با بیان اینکه از دریافت چنین جشنواره‌ای خوشحالم، گفت: اول اینکه از لحاظ روحی به چنین تقدیری نیاز داشتم چرا که گاهی وقت‌ها ما سردمان می‌شود و این قوت قلب جدی در راهی است که قدم برداشته‌ام و خوشحالم از این لحاظ که صدای ما شنیده شده است و آنهایی که باید بشنوند، شنید‌ه‌اند.

وی افزود: در یکی از پرونده‌هایم یکی از آقازاده‌ها پیغام فرستاد که صدای شما به جایی نمی‌رسد و در گزارش ماهشهر یک جوان ماهشهری به من گلایه می‌کرد که صدای ما به جایی نمی‌رسد و وقتی این دو را کنار هم گذاشتم یخ کردم.

گودرزی تصریح کرد: وقتی این را شنیدم تا ته استخوانم یخ کرد چرا که اگر ما هم این نظم را بپذیریم و یخ شویم  و “به من‌چه” و “به توچه” را بپذیریم و باید فاتحه همه چی را بخوانیم.

وی ادامه داد: وقتی جشنواره عمار به عنوان خالص‌ترین و پای کارترین جریان نظام و انقلاب به این نوع کار توجه کرده است نشان می‌دهد که ما نمی‌خواهیم این ظلم را بپذیریم و امروز صدای جوان ماهشهری شنیده شد و آن آقازاده در صف اوین است. ما تصمیم گرفتیم این نظم ناعادلانه را به هم بزنیم. طبق گفته شهید بهشتی جامعه‌ای که گرسنه‌ها و خیلی گرسنه‌ها در کنار سیرها و خیلی سیرها باشند اسلامی نیست. باید اتفاق ویژه‌ای رقم بخورد تا این فاصله جهنمی رفع شود. حس می‌کنم وقتی این دستکش را به کسی می‌دهند که سعی می‌کند صدای مبارزه با فساد و تبعیض باشد، یعنی یک عزم اجتماعی در این مسیر و راه به وجود آمده است.

در این بخش از برنامه گروه هم آوایی «موعود» از شهرستان «دلیجان» سرودی با مضمون پیشرفت اجرا کرد که این برنامه با استقبال بسیار خوب مردم و حاضران در سالن روبرو شد به صورتی که برای دقایقی این گروه سرود را مورد تشویق قرار دادند.

بخش بعدی این مراسم به «فیلم‌نامه» اختصاص داشت که در بخش فیلمنامه کوتاه، هیئت داوران متشکل از انسیه شاه حسینی، امرا… احمدجو، جواد رمضان نژاد، عباس هادیان و هوشنگ توکلی، لوح افتخار این بخش را به اثر «قلب» به نویسندگی «احمد حیدریان» به علت «ساختار محکم و نگاه آرمان گرایانه» و همچنین لوح تقدیر این بخش را به فیلمنامه «مبادله» به نویسندگی «محمد پایدار» به علت «پرداخت حماسی به خانواده مدافعان حرم» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «ماهی‌ها هم غرق می شوند» به نویسندگی «مریم مقانی» به علت «ساختار محکم و استناد به حافظه ملی» اهدا کردند.

در بخش مستند نیز هیئت داوران لوح افتخار این بخش را به اثر «ده به توان منفی نه» به نویسندگی مشترک «حمید رضا رنجبر زاده-بابک رحیم» به علت «توجه به پیشرفت های علمی و بارویکرد رویای ایرانی»  اهدا کرد.

همچنین در بخش «طرح و سیناپس»، هیئت داوران لوح افتخار را به اثر «تجدید وضو» به نویسندگی «وحید مهدی زاده» به علت «پرداخت طنز به موضوع و استحکام ساختار»  اهدا کرد.

پخش زنده تصاویری از حرم حضرت زینب (س) در حوزه هنری

بخش دیگر این برنامه به برنامه نقالی اختصاص داشت که توسط «مرشدعلی» اجرا شد. در ادامه برنامه به صورت زنده تصاویری از حرم حضرت زینب (س) برای مردم و حاضران در این برنامه نمایش داده شد که این بخش احساسات مخاطبان را برانگیخت. همچنین برچم گنبد حضرت زینب (س) به عنوان تبرک وارد سالن برگزاری مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شد.

«گاندو» یکی از متفاوت ترین سریال‌ها درباره نفوذ غرب در ایران است

با اعلام مجری این برنامه در این بخش از مراسم نوبت به تقدیر و تجلیل از عوامل سریال «گاندو» رسید. قبل از تجلیل از عوامل این سریال، نادر طالب زاده دبیر دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی گفت: جشنواره عمار جشنواره انقلاب اسلامی است و حال و هوایی دارد که متفاوت با سایر جشنواره‌هاست.

وی افزود: موضوع فیلم «گاندو» یکی از متفاوت ترین سریال‌ها درباره نفوذ غرب در ایران است و همه تیپی را به خود جذب کرد و نشان داد ما باید در برابر توطئه‌ها بایستیم. برای همین است که باید از این سریال با کیس مناسب و تاثیر درست تقدیر کنیم.

جواد افشار: جشنواره فیلم عمار در دل مردم جای دارد

در ادامه عوامل سریال تلویزیونی «گاندو» ازجمله جواد افشار، پندار اکبری، محمدرضا شریفی‌نیا و مدیر موسسه شهید آوینی، مهدی نقویان و آرش قادری فیلمنامه‌نویس به روی صحنه آمدند که «جواد افشار» کارگردان این سریال تلویزیونی در این بخش در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالیم که در خدمت شما هستیم و از عوامل جشنواره عمار تقدیر و تشکر می‌کنیم. این جشنواره نشان داده یک جشنواره مردمی است و در دل مردم جای دارد و امیدواریم با مردم بماند و برکات آن به مردم برسد.

در ادامه مجتبی امینی؛ تهیه کننده سریال «گاندو» با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره عمار بماند و روشنگری را ادامه دهد، گفت: وحید جلیلی از همان روزهای پخش سریال جهت حمایت از این سریال علاقه نشان داد اما ما نتوانستیم در مراسم تجلیل حضور داشته باشیم. عوامل گاندو مدتی در بلک لیست بودند و نمی‌توانستند روی آنتن بیایند اما به برکت این جشنواره این اتفاق افتاد.

وی گفت: خوشحالیم که اثری خلق شد به واسطه اینکه حرفی در گلوی مردم مانده بود و اجازه حرف زدن داده نمی‌شد خوشحالیم که حرف مردم در صداوسیمای ملی پخش شد و مطالبه مردمی شکل گرفت.

امینی با تقدیر از محمدهای گمنام گفت: باید بگویم گمنامی تولیدکنندگان فیلم «گاندو» بخاطر گمنام‌هایی مثل محمد است که در این کشور برای برقراری امنیت کشور فعالیت می‌کنند که باید آنها را تشویق کرد.

مجتبی امینی: اگر فروغی نبود «گاندو» از تلویزیون پخش نمی‌شد

وی ادامه داد: ساخت سریال «گاندو» سخت بود و سه سال پروژه طول کشید اما پخش سریال از ساخت سریال سخت‌تر بود. باید بگویم اگر فروغی نبود این سریال پخش نمی‌شد که جا دارد از او تشکر کنم.

محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر این سریال با بیان اینکه کسالتی دارد و خیلی امکان صحبت کردن برای او وجود ندارد گفت: اظهار ارادت من را به جشنواره عمار بپذیرید.

پندار اکبری یکی دیگر از بازیگران سریال گاندو نیز گفت: خوشحالم که در این سریال حضور داشتم تا بتوانم در این جشنواره حضور داشته باشم.

در این بخش توسط خانواده‌های شهدا از عوامل و بازیگران سریال تلویزوینی «گاندو» تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

بخش بعدی مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار اجرای “سرود” اختصاص داشت که در این بخش گروه سرود «شهید فرجی» سرود فیلم سینمایی «منطقه برواز ممنوع» را اجرا کردند.

در ادامه دوباره نوبت به اهدای جوایز به برگزیدگان بخش‌ «فیلم‌ما» رسید که در این قسمت هیئت داوران این بخش متشکل از الهام هادی نژاد، آرش فهیم، محسن عنایتی، امیر مهریزدان و سید رسول منفرد، لوح افتخار این بخش را به اثر «تو رو خدا به من رای بدهید» به کارگردانی «رضا رادپور» به علت «جذابیت برای مخاطب عام و طنز مناسب، توجه یک معلم به مسائل پیرامون خود، تولید یک اثر جذاب با امکانات ساده» و اثر «به خاطر خدا» به کارگردانی «حانیه محمد رضایی بیدگلی» به علت «پرداخت به مقوله عفاف و حجاب و تولید اثر اقتباسی از کتاب لینالونا» اهدا کردند.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «آموزش کالایی» به کارگردانی «معین کاج» به علت «برخورداری از پژوهش خوب و قوی، سوژه خوب و آسیب شناسی جسورانه یک موضوع مهم» و «قطره قطره اشک» به کارگردانی «حسین قاسم زاده» به علت «نزدیک بودن به رویکرد جشنواره، توجه به موضوع مهم رونق تولید و استفاده مناسب از قابلیت‌های انیمیشن» اهدا کردند.

سپس در بخش «پویانمایی» هیئت داوران متشکل از مسعود شجاعی طباطبایی و فرهاد امین زاده در بخش «پویانمایی کودک» ضمن تقدیر از اثر «روحشاه» به کارگردانی «مهدی جهانگیری مشرف»، لوح افتخار این بخش را به اثر «دره سفید» به کارگردانی «سعید گایینی» به علت «داستان کودکانه و طراحی فانتزی»  اهدا کردند.

هیئت داوران در بخش کوتاه پویانمایی، ضمن تقدیر از اثر «سلام» به کارگردانی «عباس عباسی وزین» و اثر «سقاء» به کارگردانی «سید محمود صدیقی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «جهاد همبستگی ملی» به کارگردانی مشترک «صادق شهربانویی و سیداحمد موسویان» به علت «تکنیک زیبا و خلاقانه و نگاه بی پرده به مسئله همبستگی ملی» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «راز پیرجامه بابا» به کارگردانی مشترک «حسین جمشیدی و علی تقوایی» به علت «نگاه نو و جسورانه به مسئله حجاب» اهدا کرد.

در بخش پایانی این برنامه هیئت داوران بخش بلند پویانمایی ضمن تقدیر از اثر «قصه بهمن» به کارگردانی «محمودرضا سلطان پور»، لوح افتخار این بخش را به اثر «فرمانروای آب» به کارگردانی «مجید اسماعیلی» به علت «خط شکنی و ایران آینده» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «بنیامین» به کارگردانی «محسن عنایتی» به علت «نگاه نو به مسئله منجی در قالب یک اثر سینمایی فانتزی» اهدا کرد.