«قندون، جهیزیه» به دهمین جشنواره فیلم عمار می آید

علی سلطانی سازنده نماهنگ «پا در کفش خود» امسال با مستند «قندون، جهیزیه» به جشنواره فیلم «عمار» می آید.

به گزارش «عمار فیلم»، علی سلطانی سازنده نماهنگ «پا در کفش خود» که در نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» موفق به دریافت جایزه مردمی جشنواره شد، در گفتگویی عنوان کرد: نماهنگی که در نهمین دوره از جشنواره «عمار» اکران شد به موضوع تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی توجه داشت.

وی به بیان ضرورت توجه به مسائل اقتصادی در عرصه مستندسازی اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال در شهر تبریز کارخانه‌ها و کارگاه‌های متعددی در راستای تولید کفش و کیف فعالیت می کنند اما مشکلی که در این بین وجود دارد، نداشتن آشنایی کافی مردم با کیفیت کالاهای تولیدشده در شهر تبریز و پایین بودن میزان فروش محصولات تولید داخل است.

سلطانی ادامه داد: نماهنگ «پا در کفش خود» سعی دارد تولید ملی و محصول ایرانی را تبلیغ و به این شکل از تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارگران ایرانی حمایت کند در این اثر به طور خاص صنعت کفش مورد تاکید قرار گرفته، در قسمت دوم این اثر که قرار است در جشنواره سال جاری حضور یابد، به نقره تبریز پرداخته شده است.

این مستندساز عنوان کرد: نقره شهر تبریز علیرغم اینکه در بازارهای داخلی تا حدودی مورد کم‌لطفی واقع شده اما در بسیاری از کشورهای جهان شناخته‌شده است به طور نمونه کشور آلمان یکی از خریداران نقره تبریز است که هر ساله بخشی از نقره مورد نیاز خود را از این شهر تامین می کند.

وی افزود: توسعه صنعت نقره و ایجاد کارگاه‌های تولید ظروف نقره این ظرفیت را دارد که بخشی از نیازهای بازار کار را مرتفع کند و علاوه بر این می توان به عنوان یک صنعت ارزآور به آن نگاه کرد در همین راستا تصمیم گرفتیم مستندی به نام «قندون، جهیزیه» و با موضوع صنعت نقره در شهر تبریز تولید کنیم تا به این واسطه ظرفیت‌های مغفول‌مانده در این حوزه را به عموم جامعه بشناسانیم.

سلطانی اظهار کرد: در مستند تازه‌ساختی که قرار است در دهمین دوره جشنواره «عمار» حضور یابد به موضوع نقره تبریز پرداخته‌ایم هرچند که در شهر تبریز کارخانه‌های بزرگی در حوزه نقره فعالیت دارند اما در این مستند سعی شده است جایگاه کارگاه‌های کوچک به شکلی برجسته‌تر مورد توجه قرار گیرد چراکه به این طریق بخشی از مردم عادی که شاید توان مالی زیادی نداشته باشند نیز راغب به فعالیت در این زمینه می‌شوند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که برخی کارخانه‌های بزرگ به دلیل مشکلات مالی با چالش مواجه شده‌اند و توان تامین اعتبارات مورد نیاز خود را ندارند، توسعه کارگاه‌های کوچک می‌تواند مسیری جدید برای برون‌رفت از مشکلات باشد.

سازنده نماهنگ «پا در کفش خود» بیان کرد: اثری که سال گذشته در جشنواره اکران شد به حوزه صنعت کفش اشاره داشت و ضرورت حمایت از تولیدکنندگان کفش را مورد توجه قرار می‌داد اما در سال جاری یک مستند توصیفی با موضوعیت صنعت نقره تولید کرده‌ایم که در دهمین دوره از جشنواره فیلم مردمی «عمار» اکران خواهد شد.

این مستندساز در مورد سابقه حضور خود در جشنواره فیلم «عمار» اظهار کرد: بنده از پنجمین سال برگزاری جشنواره «عمار» در این جشنواره حضور داشتم و در همان سال اثر ارسالی بنده در بخش نماهنگ مورد قدردانی قرار گرفت.

سلطانی ضمن اشاره به نحوه برگزاری جشنواره «عمار» بیان کرد: بومی‌سازی مدل‌های برگزاری جشنواره متناسب با پیشینه فرهنگی و بافت اجتماعی ایران یک امر مثبت و تحسین‌برانگیز است همانگونه که شهید آوینی معتقد به بومی‌سازی سینما بود حال آنکه وی سینما را محصول تمدن غرب می‌دانست.

وی ادامه داد: تمامی مراحل جشنواره «عمار» از فراخوان مردمی گرفته تا نحوه اکران و فروش بلیت و همچنین سازوکار جذب حمایت مالی از بدنه مردمی جامعه، همگی برمبنای ایده‌های نو پی‌ریزی شده و متناسب با بوم فرهنگی کشور است.

سلطانی با اشاره به بخش فراخوان مردمی در جشنواره عنوان کرد: سال گذشته بعد از برگزاری جشنواره «عمار» یکی از مزرعه‌داران کارآفرین که در زمینه پسته فعالیت می‌کرد یک پَک پسته به عنوان هدیه برای بنده ارسال کرد و بدون تعارف بگویم، ارزشمندترین جایزه‌ای که طی سال های گذشته دریافت کرده‌ام همان یک کیلو پسته‌ای بود که این مزرعه‌دار به بنده هدیه داد ارزش معنوی این هدیه برای بنده با هیچ جایزه و تندیسی قابل‌مقایسه نیست.

این کارگردان خاطرنشان کرد: بنده وقتی می‌بینم که یک فعال اقتصادی بدون هیچ چشم‌داشتی از اثر بنده قدردانی می‌کند و به نوعی سعی دارد افراد فعال در حوزه رسانه و هنر را تشویق کند، من نیز متقابلا این وظیفه را بر خود لازم می‌دانم که با خلق آثار هنری از کارآفرینان و تولیدکنندگان ملی در هر سطح و زمینه‌ای حمایت کنم.

وی با بیان توصیه‌ای خطاب به علاقه‌مندان حوزه مستندسازی بیان کرد: نباید به تولید محصول فرهنگی از قبیل مستند، فیلم داستانی، نماهنگ و … نباید به عنوان یک امر دست‌نیافتنی نگاه شود. در دنیایی که غول‌های رسانه‌ای اجازه شنیده شدن صدای شما را نمی‌دهند می‌بایست کاری انجام دهیم و اثری تولید کنیم که مجبور شوند صدای شما را بشنوند.

سلطانی ادامه داد: نکته‌ دیگری که باید مورد توجه علاقه‌مندان ساخت آثار هنری قرار گیرد، التزام توامان به فرم و محتواست. به عبارتی همچنان که آثار ما نیازمند پشتوانه‌ محتوایی است، می‌بایست از لحاظ فرمی نیز دارای شاخصه‌هایی باشد تا رضایت مخاطبان را به دست آورد.

وی در پایان در توضیح این مطلب با ذکر بخشی از بیانات مقام معظم رهبری یادآور شد: رهبر انقلاب همواره به اهمیت و لزوم توجه به فرم و قالب آثار هنری تاکید دارند. از دیدگاه ایشان یکی از دلایل ماندگاری اشعار شاعران بزرگی همچون حافظ و سعدی در طول قرون گذشته، توجه توامان به فرم و محتواست. به عبارتی اگر فرم و قالب اشعار، دارای نظم و انسجام درونی نبود بدون شک ماندگار نمی‌شد و از بین می‌رفت.