مدیر گروه مستند بسیج سازمان صداوسیما خبر داد؛

تهدید سازندگان مستند «به نام خلق» از سوی منافقین/ با کار بعدی، غافلگیر می‌شوند

مدیر گروه مستند بسیج سازمان صداوسیما می‌گوید که این گروه تلویزیونی در نظر دارد مجموعه مفصل‌تر و به‌روزتری را از سازمان مجاهدین خلق تهیه و تولید کند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، «به نام خلق» عنوان مجموعه مستندی ۲۹ قسمتی است که به تازگی از شبکه سوم سیما پخش شده. آن طور که اسماعیل ارجمندی، مدیر گروه مستند بسیج سازمان صداوسیما می‌گوید، در ۴۰ سال اخیر هیچ مستندی با چنین عمق و وسعتی روی منافقان تمرکز و تحقیق نکرده و هدف از ساخت آن، واکاوی تاریخی سازمان مجاهدین خلق بوده است. مستندی که به همت مرکز مستند سوره و بسیج صداوسیما تهیه و تولید شده است. برای بررسی استراتژی ساخت این مستند، تحقیق و پژوهش و علل تمرکز روی این موضوع با اسماعیل ارجمندی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. او در این مصاحبه بر این نکته تاکید می‌کند که عوامل تولید برنامه و پخش از سوی عناصر خودسر منافق به منظور حذف این مستند تحت فشار قرار گرفته‌اند. هم اکنون این مصاحبه را از نظر می‌گذرانید.

چه شد که تصمیم گرفتید مستندی درباره منافقین تولید کنید؟

بهتر است به جای منافقین با عنوان سازمان مجاهدین خلق از آنها نام ببریم. چون این‌ها دیگر منافق نیستند و ماسک نفاق را از روی چهره خود برداشته و کاملا علنی و رو بازی می‌کنند. اگر بخواهیم به عقبه آنها بنگریم، در سابقه آنها انقلابی‌گری و مجاهدت برای سرنگونی رژیم پهلوی وجود دارد؛ مجاهدتی که منجر به زندان و شکنجه و مصائب فراوانی بود. آنها دارای شبکه و تشکیلات قوی بودند که ساواک به سختی توانست برآنها فائق بیاید. مجاهدین خلق مبارزه بسیار سنگینی علیه رژیم پهلوی داشتند، اما از نقطه‌ای که تغییر ایدئولوژی دادند، به انحراف رفتند و به تدریج از گردونه انقلاب حذف شدند، تا اینکه بعد از انقلاب علیه مردم و حکومت جمهوری اسلامی هم اسلحه کشیدند و حدود ۱۷ هزار شهید روی دست همان خلقی گذاشتند که خودشان را مدافع آنها می‌دانستند. در واقع شمشیرشان را در گرده خلق فرو بردند و بعدها در عملیات سرشار از جنایت فروغ جاودان تصمیم به لشکرکشی گرفتند و در نهایت در تنگه مرصاد با شکست سنگین مواجه شدند. آن‌ها در هیچ کدام از عملیات‌هایشان موفقیت استراتژیک کسب نکردند و نتوانستند با سرنگونی جمهوری اسلامی حکومت ایده آل خودشان را برقرار کنند، در نهایت به کمپ اشرف رفتند و بعد از چند سال به کشورهای اروپایی پناه بردند. این سازمان زوایای پنهانی دارد که ما تصمیم به مطالعه روی اسناد و منابع و آرشیوهای غنی از آنها گرفتیم و بر همین اساس تصمیم گرفتیم زوایای پنهان و کمتر پرداخته شده سازمان مجاهدین را روایت کنیم. حدود دو سال و نیم تحقیق و پژوهش روی این پروژه صورت گرفت. در نهایت پخش این مجموعه مستند از ۲۴ آذر از شبکه سوم سیما آغاز شد و پس از پخش ۲۹ قسمت خاتمه یافت.

چرا این مستند بعد از استمرار فعالیت‌ها تا احتضار سازمان مجاهدین ادامه پیدا کرد؟

سازمان مجاهدین همچون محتضری است که به عنوان یک مهره و بدیل برای جمهوری اسلامی از سوی آمریکا تلاش زیادی برای احیا و به کار گیری آن انجام می‌شود، تا بتوانند ضربه‌ای به جمهوری اسلامی وارد کنند. همان طور که می‌دانید، سیاه ترین سازمانی که بعد از ساواک در ایران ظهور و بروز پیدا کرده، سازمان مجاهدین خلق است. اینکه چرا آمریکا به سراغ چنین مهره‌ای رفته برای ما عجیب است. به نظر می‌رسد دست اپوزسیون آنقدر خالی شده که به ناچار از این سازمان سوخته، استفاده کرده تا به عنوان یک بدیل برای جمهوری اسلامی، در ایران ظهور سیاسی داشته باشند، اما آنها حافظه تاریخی ملت ایران را دست کم گرفته و تصور می‌کنند که مردم ما فراموش کرده اند، این سازمان با چه عقبه سیاهی علیه آنها مبارزه کرد. لذا ما سراغ این سوژه رفتیم تا به صورت مبسوط به عقبه این سازمان بپردازیم، طبیعتا باید این مسئله بررسی می‌شد که آیا سازمان مجاهدین به عنوان سازمانی که به کار تشکیلاتی بصورت حرفه‌ای مسلط است، در طول عمر سازمانی خودش به عنوان یک مدل سیاسی موفق بوده است؟ آیا آرمان‌هایی که مدنظر داشته را داخل سازمان خودش پیاده کرده؟ شعاری که ما با آن انقلاب کردیم، «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بوده است. حال باید پرسید چقدر سازمان مجاهدین مستقل است؟ به چه میزان دموکراتیک بوده و چقدر به جمهور اهمیت داده است؟ چقدر به اعضای خود آزادی داده است؟ در تاریخچه آنها مشخص است که به چه میزان در سازمان خودشان آزادی داشته‌اند و چقدر شعارهای دموکراتیک را توانسته‌اند در داخل سازمان پیاده کرده و یا استقلال داشته باشند. این سازمان ابزار کسانی بوده است که هر عملیات و ماموریتی علیه مردم ایران به آنها سفارش داده شده، انجام داده‌اند و امروز می‌بینیم که آمریکا آنها را از تگ «اس دی جی تی» خارج می‌کند و دیگر به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته نمی‌شوند و با پول کشورهای عربی در در خاک اروپا باز زنده سازی می‌شوند تا بتوانند به خیال خود ماموریت‌هایی که به این سازمان سپرده شده را در ایران پیاده کنند. برهمه آشکار است که این سازمان به عنوان یک زالو در کنار دشمنان این ملت از صدام تا آمریکا زیست کرده و ارتزاق آنها معمولا از راه کشورهای مخالف ایران بوده است. این سازمان به هیچ کدام از شعارهایی که مردم می‌خواستند به خاطر آن انقلاب کنند، پایبند نبوده و در مدل حکومت خودش هیچ توفیقی کسب نکرده است.

شما در مطالعات خود به چه مباحثی دست یافتید که باعث شد، مستند جذاب‌تر شود؟

در مطالعه منابع تاریخی دریافتیم که این سازمان برای اینکه به عنوان یک بدیل مطرح شود، هیچ جایگاهی ندارد و نهایتا می‌تواند در یک پروژه بزرگ علیه ایران شرکت کند و آن هم سوریزاسیون ایران است. آنها در برنامه‌ریزی‌هایشان به دنبال این هستند که ایران را به سوریه‌ای دیگر تبدیل کنند و در این مسیر تلاش خواهند کرد، بر مطالبات اقتصادی مردم تکیه کرده و به خیال خودشان از گسل‌های خفته سوءاستفاده کنند. اما راه به جایی نخواهند برد. لذا نگاه ما بر آشکار کردن عقبه فکری و تاریخ زیست سازمان مجاهدین معطوف بوده و این مسئله نه فقط از زبان کارشناسان بلکه از نگاه و زبان افراد داخل سازمان مطرح شده است یعنی کارشناسانی که در مستند برای مصاحبه حضور پیدا کردند، تنها کارشناسانی نبوده‌اند که روی حوزه مجاهدین مطالعه داشته‌اند بلکه اعضای سابق شورای رهبری سازمان مجاهدین خلق هم حضور داشته اند.

میزان استقبال از مستند چقدر بوده است؟

هنوز نتوانسته‌ام از روابط عمومی این آمار را دریافت کنم که چه بازخوردی از سوی مخاطب داشته اما در فضای مجازی و جامعه اطراف خود با بازخوردهای خوبی مواجه شدیم. مخاطب این مجموعه قشر جوانی که با عقبه این سازمان آشنا نیست و به تاریخ آنها اشرافی ندارد در نظر گرفته شده بود، اما اکثر کسانی که مربوط به همان نسل بوده و با ابعاد این ماجرا آشنا بوده و در این حوزه مطالعه داشته‌اند نیز، مستند را دنبال کرده‌اند.

در مراحل ساخت با چه مسائل و مشکلاتی از طرف منافقین روبه‌رو شدید؟

این‌ها هیچ وقت در مقام پاسخ به مطالبی که در داخل مستند بیان شد، برنیامدند؛ چرا که پاسخی از جانب آنان وجود نداشت. فقط به یک‌سری تهدیدات روی آوردند، تهدیدات البته سازماندهی شده نبود. ممکن است این تهدیدات از ناحیه عناصر خودسر این سازمان انجام شده باشد. آنها صرفا عوامل تولید برنامه را به صورت پیامکی تهدید کردند. لذا نهایتا در شبکه‌ها و رسانه‌های خودشان تلاش کردند آن را صرفا محکوم کنند. دانستنش خالی از لطف نیست که پخش شبکه سه نیز محکم از این کار حمایت کرد و همه قسمت‌های آن را بدون تاخیر و تعویق پخش کرد که این جای تشکر دارد.

به نظر شما این امکان وجود دارد که این مجموعه در فصلی دیگر ادامه یابد؟

با توجه به اسناد و ناگفته‌های بسیار این سازمان تروریستی و یافته‌های جدید تیم پژوهشی این مجموعه، این امکان و جود دارد. این گروه تلویزیونی در نظر دارد مجموعه مفصل‌تر و به‌روزتری را از این سازمان تهیه و تولید کند. قطعا این مجموعه، واکنش آنها را برانگیخته خواهد کرد.