ماجرای کلیپ جنجالی حسن عباسی چه بود؟

به‌تازگی ویدئویی از حسن عباسی، مدیر اندیشکده یقین و کارشناس فرهنگی در فضای مجازی پخش شده است که در آن، عباسی از وضعیت ایران در سال 1444 شمسی می‌گوید.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از روزنامه وطن امروز، به‌تازگی ویدئویی از حسن عباسی، مدیر اندیشکده یقین و کارشناس فرهنگی در فضای مجازی پخش شده است که در آن، عباسی از وضعیت ایران در سال ۱۴۴۴ شمسی می‌گوید. در این کلیپ حسن عباسی از تحقق تمدن نوین اسلامی، پیشرفت‌های کشور و گسترش اسلام در سال ۱۴۴۴ حرف می‌زند.

در همین حال، شبکه ضدایرانی «ایران اینترنشنال» که با پول‌های سعودی فعالیت می‌کند، با انتشار این ویدئو، عباسی را به استهزا گرفته است. روزنامه آفتاب یزد نیز در شماره ۹ بهمن خودش با طرح چند سوال، حرف‌های مطرح شده توسط حسن عباسی و توصیف وضعیت ایران در سال ۱۴۴۴ را رویایی دانسته و خلاف سخنان امام و رهبری می‌داند!

اما اصل ماجرا از چه قرار است؟

مدتی پیش با انتشار متن سند «الگوی پایه» اسلامی – ایرانی پیشرفت، رهبر انقلاب در فراخوانی صاحب‌نظران و اساتید کشور را دعوت کرد تا با بررسی عمیق سند منتشر شده، نظرات و مسائل خود را برای ترسیم چشم‌انداز ایران ۱۴۴۴ مطرح کنند و البته بخشی از موارد گفته شده در کلیپ حسن عباسی مواردی است که پیش‌تر در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز مطرح شده بود.

در خلاصه سند تازه منتشر شده ایران ۱۴۴۴، آمده است: «ایران تا سال ۱۴۴۴ در میان ۵ کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و در تولید علوم انسانی اسلامی پیشتاز و یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا باشد». در وضعیتی که رسانه‌های معاند به همراه عده‌ای در داخل درصدد القای ناامیدی و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی بودند و هستند، جشنواره مردمی فیلم عمار که نهمین دوره آن مدتی پیش در سینمافلسطین تهران برگزار شد، «ایران آینده» را محوریت برنامه‌های خود قرار داده بود.

این موضوع در نشست خبری این جشنواره که در پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از مصادیق پیشرفت علمی کشور برگزار شد، اعلام و در همین نشست نیز رمان علمی – تخیلی «زایو» از معدود آثار داستانی آینده‌نگر در ادبیات کشور، از طرف جشنواره عمار معرفی شد که در طول برگزاری این جشنواره از چاپ نهم به چاپ یازدهم رسید. غرفه ایران ۱۴۴۴ و روزنامه دیواری «هدهد» نیز یکی از آیتم‌های نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بود که با محوریت ایران آینده در سینمافلسطین برگزار شد و طی آن مخاطبان، فیلمسازان و اساتید حاضر در جشنواره، تصویر خود از ایران آینده را بیان می‌کردند.

کلیپی که از حسن عباسی هم در این روزها منتشر شده، یکی از همین موارد است. همچنین همزمان با اکران فیلم‌‌های این جشنواره در سینمافلسطین، میزگردهای تخصصی نیز با حضور اساتید و کارشناسان درباره موضوع ایران آینده و آینده‌پژوهی برگزار شد. حال باید به این رسانه‌های مدعی بویژه شبکه سعودی ایران اینترنشنال، این اصل اساسی و بدیهی را یادآور شد که پیش از انتشار و ارائه مطلبی درباره مساله‌ای با هر نوع نگاه سیاسی، حتما تحقیقات کافی را انجام داده باشند تا اینچنین خود را مضحکه نکنند.