تقدیر از اثر هنری استان مرکزی در جشنواره فیلم عمار

در نهمین جشنواره فیلم عمار از مستند «۱۸ درصد» اثر هنری استان مرکزی تجلیل شد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هیات داوران نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در بخش‌های مختلف نامزد‌های دریافت جایزه را معرفی بخش مستند «ملت قهرمان» از مستند ۶۰ دقیقه‌ای «۱۸ درصد» به تهیه‌کنندگی وکارگردانی مصطفی شبان تهیه کننده صداوسیمای استان مرکزی تقدیر کرد.

مصطفی شبان تهیه‌کننده و کارگردان مستند «هجده درصد» در گفتگویی گفت: این مستند درباره‌ «علی جلالی» رزمنده متولد اراک است که اسفند سال ۶۶ پس از حمله شیمیایی عراق با گاز خردل دچار ۹۰ درصد سوختگی می‌شود، بطوری که در ایران امکان درمان نداشته و با پیگیری‌های خانواده‌اش به ژاپن اعزام می‌شود و به مدت ۱۰۰ روز مورد معالجه قرار می‌گیرد و سوختگی تا حدودی درمان می‌شود، اما آسیب‌های ریوی باقی می‌ماند و او با ۱۸ درصد ریه به ایران باز می‌گردد.

شبان افزود: پزشکان آن زمان که امیدی به زنده ماندن وی نداشتند گفته بودند بهتر است ایشان به ایران بازگردد تا روز‌های پایانی عمر خود را در کشورش پشت سر بگذارد، اما از آن زمان ۱۷ سال می‌گذرد.

وی اضافه کرد: تصاویری که در «۱۸ درصد» به نمایش درآمده، نه در طول جنگ ۸ ساله و نه حتی پس از آن در گزارش‌های خبری و ویژه برنامه‌های با موضوع دفاع مقدس، پخش نشده است.

روایتی از دفاع مقدس ۳۰ سال پس از پایان جنگ تحمیلی

۳۰ سال پس از پایان جنگ تحمیلی، کارگردان ۱۸ درصد تلاش کرده در این فیلم، نگاه بی طرفانه‌ای در مرور جنگ ۸ ساله داشته باشد؛ نگاهی که برخی اقدامات، برخی تصمیم‌ها و حتی برخی عملیات را ۳۰ سال پس از پایان جنگ، تا حدی نقدپذیر کرده و اجازه طرح پرسش‌های بی جواب می‌دهد و این فیلم دراکران عمومی تأثیرخود را برافکارعمومی وجهانی وخواهد گذاشت.

گفتنی است عوامل تولید فیلم مستند ۶۰ دقیقه‌ای «هجده درصد» که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است، مصطفی شبان (پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده)، سیدحسن سیدی‌پریشان و رضا محنا (تصویربرداران)، مصطفی بهمنی (صدابردار)، محمدعلی یزدان‌پرست (تدوین‌گر)، مصطفی شبان و محمدعلی یزدان‌پرست (نویسندگان)، مصطفی رزاق‌کریمی (ناظر کیفی پروژه) هستند.

در بخش مستند «ملت قهرمان» جشنواره مردمی عمار همچنین لوح افتخار به اثر «جلیل و خلیل» به کارگردانی «روح الله اکبری» به دلیل «ارائه روایتی بومی و امید آفرینی» اهداء شدو فانوس این بخش به اثر «بانو» به کارگردانی «محمد حبیبی منصور» به دلیل «پرداختن به آسیب‌های اجتماعی درحین یک روایت حماسی» اهداء شد.