یک مستندساز عنوان کرد؛

ساخت «آتش به اختیار» در روستای موشکی ایران

کارگردان مستند «آتش به اختیار» با اشاره به اتمام تولید مستندش گفت: این اثر درباره روستایی است که در یادواره سالانه خود، با موشک‌های دست‌ساز، به صورت نمادین کاخ سفید را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش «عمار فیلم»، اسماعیل جعفری، کارگردان و مستندساز درباره مستند جدیدش با عنوان «آتش به اختیار» در سخنانی، گفت: آشنایی من با سوژه این مستند به تحقیقی برمی‌گردد که درباره یکی از مستندهای خود در منطقه «هزار جریب» بهشهر مازندران انجام دادم. در این پژوهش‌ها با فردی که در شبکه افق فعالیت می‌کرد، آشنا شدم و او سوژه این کار را در اختیارم قرار داد.

این کارگردان با بیان اینکه زمان محدودی را برای تولید مستند «آتش به اختیار» در اختیار داشتیم، توضیح داد: مستند را باید همزمان با یادواره شهدایی که همه ساله در روستای کیاسر برگزار می‌شود، تولید می‌کردیم که این یادواره هم به مدت ۶ روز برگزار می‌شود و ما همین مقدار، زمان برای ساخت داشتیم.

جعفری عنوان کرد: این مراسم در سه سال اخیر رونق فراوانی گرفته که این موضوع به این دلیل است که آنها ماکت‌هایی را شبیه اماکنی چون کاخ سفید، مقر ناتو، ساختمان موساد، شهر تل آویو و… درست کردند و به صورت نمادین آن‌ها را با موشک‌هایی که با کابل هدایت می‌شوند هدف قرار داده و نابود می‌کنند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: یادواره ۱۱ شهید روستای کیاسر که سابقه‌ای ۲۰ ساله دارد و هزینه و بودجه آن توسط مردم و اهالی روستا، تامین می‌شود، در مردادماه هرسال برگزار می‌شود و یکی از دلایل اصلی که موجب شد تولید این مستند را در دستور کار خود قرار بدهیم همیاری مردم روستای کیاسر در برگزاری این یادواره و ولایت مداری آنها است. البته استمرار این کار فرهنگی و خودجوش بودن آن برای ما به عنوان یک گروه مستندساز هم بسیار جالب بود.

وی اظهار داشت: مستند «آتش به اختیار» بیانگر این موضوع است که عده‌ای در کشور وجود دارند که پای کار انقلاب اسلامی هستند و مخلصانه هم این کار را انجام می‌دهند و در بین آنها هم زن، مرد، پیر و جوان هم حضور دارند و البته با توجه به فاصله‌ای که از مرکز دارند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

این کارگردان تصریح کرد: نکته جالب درباره حواشی برگزاری این یادواره شهدا، حضور سردار حاجی‌زاده فرمانده هوا‌ فضای سپاه در این همایش بود که پیام رهبری را به برگزارکنندگان آن رساند و گفت رهبری از برگزاری چنین برنامه‌ای مطلع هستند.

جعفری در بخش دیگر صحبت های خود گفت: سردار حاجی‌زاده خطاب به برگزارکنندگان این مراسم گفت شما به رهبری نزدیک تر هستید؛ زیرا در کاری که آن را انجام می‌دهید اینقدر مصمم هستید که ۲۰ سال است آن را با نظم ترتیب بسیار خوبی برگزار می‌کنید.

وی افزود: نکته بسیار مهم و تاثیرگذار حضور و نقش موثر خانم‌ها در برگزاری سالانه این مراسم است. در زمان جنگ هم خانم‌های این روستا در پشتیبانی جنگ فعالیت داشتند و امروز هم همچنان در این راه‌گام برمی‌دارند و پای کار انقلاب اسلامی هستند.

جعفری با بیان اینکه تولید این مستند که تهیه‌کننده آن، واحد مستند عمار است، در حال حاضر، به پایان رسیده و کار آماده پخش شده خاطرنشان کرد: اوایل سال جاری نیز مستند را برای اهالی روستای کیاسر اکران کردیم که با استقبال مردم همراه بود و آنها از این مستند رضایت داشتند.