یک مستندساز در گفت‌وگویی عنوان کرد:

«نار و انار» راوی مظلومیت شیعیان آذربایجان است/ پیشنهاد اکران در پیاده‌روی اربعین

حیدر بنی حمزه با اشاره به ساخت قسمت دوم «نار و انار» گفت: مقامات جمهوری آذربایجان از هراس واکنش‌های مردمی بخصوص در ایران، اقدامات خود را علیه شیعیان به صورت چراغ خاموش انجام می‌دهند.

به گزارش «عمار فیلم» حیدر بنی حمزه کارگردان و مستندساز درباره مستندش با «نار و انار» که به مسائل شیعیان جمهوری آذربایجان می‌پردازد، با بیان اینکه این کشور بعد از ایران، بیشترین میزان مسلمانان شیعه را دارد، گفت: بعد از انجام تحقیق و پژوهش‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که شیعیان این کشور با سرکوب و خفقان شدیدی روبرو هستند و این درحالی است که فضای رسانه‌ای داخل کشور توجهی به این وضعیت ندارد و به همین دلیل هم برخی رسانه‌های آذربایجان از این وضعیت، دلخور هستند.

این کارگردان ادامه داد: این مسائل موجب شد تصمیم بگیرم مستندی را با هدف رساندن صدای مظلومیت شیعیان جمهوری آذربایجان تولید کنم. البته ساخت این مستند موجب می‌شود فضای رسانه‌ای این کشور هم حساسیت بیشتری نسبت به شیعیان آذربایجان پیدا کنند تا مسئولان این کشور دیگر نتوانند به سادگی مسلمانان را مورد ظلم و ستم قرار بدهند.

بنی‌حمزه خاطرنشان کرد: ایده اولیه مستند «نار و انار» با مطالعه مقاله‌ای درمورد وضعیت شیعیان شهر «نارداران» و آگاهی من از این ماجراها شکل گرفت، قبل از این، از وجود شهری به این نام و وقایعی که در آن اتفاق افتاده بود، بی‌خبر بودم.

می‌گفتند سراغ این موضوع نرو!

وی اضافه کرد: در جریان تحقیق و پژوهش‌های خود متوجه شدم مردم جمهوری آذربایجان در زمینه اطلاع‌رسانی حوادث شهر نارداران و ظلم و ستم‌هایی که دولت مرکزی بر شیعیان آنجا روا می‌دارد بسیار فعال هستند و ویدئوهای فراوانی را در اینترنت و یوتیوب منتشر کردند.

این کارگردان با بیان اینکه مستند «نار و انار» اثری آرشیوی است، یادآور شد: به موازات جمع آوری تمامی این ویدئوها از فضای مجازی تعدادی دوست پیدا کردم که از طریق آنها موفق شدم فیلم‌هایی را هم که درباره ظلم و ستم دولت آذربایجان علیه شیعیان این کشور در اینترنت نیست، به دست بیاورم.

بنی‌حمزه خاطرنشان کرد: مهمترین مشکلی که در مسیر ساخت مستند «نار و انار» با آن روبرو بودیم این بود که چون خودم، مستندساز شناخته شده‌ای نبودم و به نوعی این کار به عنوان نخستین و جدی‌ترین کار من محسوب می‌شد، هر وقت طرح تولید این مستند را به کسی که ارائه می‌دادم در برخورد با من سختگیری می‌کردند و می‌گفتند سراغ کارهای کوچک تری بروم، ساخت چنین مستندی را خارج از توان من می‌دیدند.

این مستندساز اظهار داشت: متاسفانه در مسیر ساخت این مستند، بسیاری از مستندسازان با گروه ما همکاری نکردند و حتی به سایرین هم توصیه می‌کردند با ما همکاری نکنند. ولی با حمایت، پشتیبانی و دلگرمی بچه‌های مستند عمار موفق شدیم این کار را به پایان برسانیم.

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: متاسفانه مستند «نار و انار» در نقاط محدودی نمایش داده شده است و آنگونه که می‌خواستیم سر و صدا ایجاد نکرده است. البته در چند مسجد، هیات و موسسه قرآنی نمایش داده شده است؛ا ما برخی هیأت‌های بزرگ با ما همکاری نکردند.

این کارگردان درباره بازخوردهای این مستند بیان کرد: مخاطبان بعد از تماشای مستند «نار و انار» از اینکه جمهوری آذربایجان، شیعیان بسیاری دارد متعجب شدند و اغلب، سوال می‌کردند که چرا ما تا امروز از چنین مسائلی بی‌اطلاع بودیم و از کم‌کاری رسانه‌های کشور می‌گفتند.

بنی حمزه تصریح کرد: آذربایجان فضای امنیتی بسیار شدیدی دارد و اختناق فراوانی بر آنجا حاکم است. از طرفی مقامات این کشور هم در جریان ناآرامی‌ها حتی به دنبال این موضوع هستند که فعالان مذهبی این کشور را به ارتباط با ایران متهم کنند.

وی درباره پخش و توزیع این مستند برای مسلمانان کشور جمهوری آذربایجان اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم چند نسخه‌ای از این مستند، به دست مردم این کشور رسیده است و امکان ارسال مستند به کشور آذربایجان و هماهنگی برای نمایش این فیلم وجود دارد.

اربعین، بهترین موقعیت برای اکران «نار و انار»

این مستندساز تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین بهترین موقعیتی است که می‌توانیم مستند «نار و انار» را به مردم و شیعیان کشور آذربایجان و حتی مسلمانان ترکیه برسانیم. پخش مستند «نار و انار» از شبکه سحر آذری نیز از دیگر راه‌هایی است که می‌توانیم توسط آن، این فیلم را به دست مردم مسلمان کشور آذربایجان برسانیم،  مردم این کشور برنامه‌های این شبکه را تماشا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ساخت این قبیل آثار تاثیر بسیار مهمی در بهبود وضعیت شیعیان جمهوری آذربایجان دارد. البته تحقق این چشم انداز، زمانی به حقیقت می‌پیوندد که فضای رسانه‌ای کشور نسبت به تحولات این کشور حساس شود. زیرا مسئولان جمهوری آذربایجان از عکس العمل‌های مردمی بخصوص در ایران می‌ترسند و به همین دلیل هم تلاش می‌کنند اقدامات خود را به صورت چراغ خاموش انجام بدهند تا برای جامعه شیعی ایران، حساسیتی ایجاد نشود.

این مستندساز ادامه داد: کشور آذربایجان به دلیل اینکه دارای شهرهای بزرگی است که شیعیان در آنجا ساکن هستند شرایط خاصی دارد و اگر مردم این شهرها قیام کنند دولت مرکزی نمی‌تواند آنها را کنترل کند. همانند ماجرای چندی پیش که در واکنش به فرماندار شهر گنجه بخاطر توهین به امام حسین (ع)، فضای این شهر و کشور ناآرام شد.

قسمت دوم «نار و انار» ساخته می‌شود

بنی‌حمزه در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته به دنبال ساخت قسمت دوم مستند «نار و انار» هستم. زیرا قسمت نخست این مستند وقایع سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ را دربر گرفته بود، در حالی که قبل از سال ۲۰۰۹ اتفاق‌های بسیار عمیق و مهمتری در این کشور روی داده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در مرحله جمع‌آوری اطلاعات و منابع لازم برای ساخت قسمت دوم مستند «نار و انار» هستیم و در این رابطه تعدادی فیلم و کتاب تا امروز به دست ما رسیده است که مشغول مطالعه و بررسی آنها هستیم.

گفتنی است نسخه فارسی این مستند که در واحد مستند عمار به ترکی آذربایجانی هم دوبله شده، از طریق سایت عماریار Ammaryar.ir قابل دریافت است.