انتقاد وحید جلیلی از بی‌اعتنایی شهرداری مشهد به سالروز واقعه گوهرشاد؛

اگر طرفدار هویت شهروندی هستیم نباید حماسه‌ گوهرشاد را بایکوت کنیم!/ پهپادی که از دست مجسمه سیمرغ بیرون کشیده شد

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: مشهد با واقعه گوهرشاد هویت می‌گیرد، بنابراین اگر طرفدار هویت شهروندی مردم مشهد هستیم، نباید چنین حماسه‌ای را بایکوت و فیلتر کنیم!

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی مشهد، شامگاه جمعه با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی هنری انقلابی مشهد در تالار نور برگزار شد.

براساس این گزارش، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای واقعه گوهرشاد، گفت: اگر این اتفاق در هر کشور دیگری رخ می‌داد، تاکنون صدها اثر هنری و سینمایی درباره آن تولید می‌شد.

وی با اشاره به ۸۰ سال بایکوت حماسه گوهرشاد؛ ادامه داد: اگر ما حتی به‌مبانی دینی و انقلابی هم اعتقاد نداشته باشیم، به‌هویت شهری که معتقدیم، واقعه گوهرشاد یکی از مبانی هویتی معاصر ایران به‌شمار می‌رود و مشهد با واقعه گوهرشاد هویت می‌گیرد.

وحید جلیلی گفت: با تأکید براینکه اگر طرفدار هویت شهروندی مردم مشهد هستیم، نباید چنین حماسه‌ای را بایکوت و فیلتر کنیم، اضافه کرد: چرا نباید در چنین روزی یاد شهدای مظلوم واقعه گوهرشاد بر درو دیوار شهر زنده نگه داشته شود؟ این سؤال باید پرسیده شود تا روشن شود چه‌منطقی پشت این نوع رفتارها و رویکردها وجود دارد.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در ادامه به‌موضوع پاسداشت فردوسی نیز اشاره کرد و گفت: در دوره حضور در شهرداری، ساخت مجسمه سیمرغ که از اسطوره‌های شاهنامه به‌شمار می‌رود به‌یکی از هنرمندان برجسته مشهدی واگذار شد.

وی با بیان اینکه مجسمه مذکور یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‎های کشور است و ۱۴ متر طول دارد؛ افزود: این سیمرغ اکنون در تپه‌های وفا درحال نصب است، هنرمند مشهدی در پنجه‌های سیمرغ یک پهپاد قرار داده بود، اما دستور دادند، پهپاد را از پنجه‌های سیمرغ بیرون بکشند! اثر هنری را مُثله کردند که مبادا جناب ترامپ ناراحت شود!

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار بیان کرد: در چنین شرایطی که رئیس‌جمهور این‌گونه از مقاومت سخن می‌گوید و یک اجماع در کشور درحال شکل‌گیری است، این چه نگاهی است که یک فردوسی و شاهنامه‌ای را مطرح کنیم که از دل آن دشمن‌ستیزی و دفاع از ایران درنیاید؟

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: مگر فرزندان این ملت که پهپاد را شکار کردند، کار بدی کرده‌اند؟ آنها رستم‌های زمانه ما هستند، چرا باید آنها را انکار، فیلتر و سانسور کنیم؟ این رویکرد، رویکردی نمادین است و این رفتار نشان از یک تفکر غلط، منفعل و غیرخراسانی دارد.

وی متذکر شد: خراسانی که سربداران دارد، حماسه گوهرشاد دارد، شهدایی چون کاوه، برونسی، حسین حریری، جواد محمدی و مرتضی عطایی دارد، اجازه نمی‌دهد یک عده آدم منفل با اندیشه‌های ذلیلانه بخواهند در هنر، اندیشه و فرهنگ عمومی او تصرف کنند.