گفت‌وگو با فرهاد عظیما که این روزها پویانمایی «عملیات مکه» را در مراحل پایانی ساخت دارد

آینده نگری در یک انیمیشن ۲۰ دقیقه ای

به فلان فیلمی که اسکار گرفته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تا سینما دادند، ولی برای انیمیشن ما ۵، ۶ سینما را در بدترین زمان اکران دادند، با این کارشان پنج سال زحمت ما را هدر دادند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از قدس آنلاین، انیمیشن «عملیات مکه» روزهای پایانی تولید را می‌گذراند. این خبر را فرهاد عظیما، کارگردان جوان کشورمان که انیمیشن‌های «نبرد خلیج فارس ۱ و ۲»، «راشل کوری»، «سخت و خشن» و دیگر آثار ضدصهیونیستی را در کارنامه کاری خود دارد، درباره تازه‌ترین ساخته‌اش اعلام کرد. او و گروهش حدود ۶ ماه است که مشغول ساخت انیمیشن نیمه‌بلند «عملیات مکه» هستند، اثری که حدود یک ماه دیگر ساخت آن به پایان می‌رسد.

عظیما درباره جرقه ساخت عملیات مکه توضیح می‌دهد: ساخت این اثر بعد از انیمیشنی که آذرماه سال گذشته سعودی‌ها علیه ایران ساختند، زده شد. البته سعودی‌ها می‌گفتند که این انیمیشن را در جواب انیمیشن «سخت و خشن» ما، داده‌اند. انیمیشین «سخت و خشن» که توسط گروه انیمیشن سازی «فاطمه الزهرا (س)» ساخته شد، پاسخی به توهمات سعودی‌ها در انیمیشنی با موضوع تصرف ایران بود.

به گفته وی، انیمیشن «عملیات مکه» روزهای پایانی ساخت را می‌گذراند و بلافاصله بعد از ساخت وارد مرحله تدوین و دوبله شده و قرار است از طریق شبکه‌های مجازی منتشر شود. انیمیشن نیمه‌بلند «عملیات مکه» حدود ۲۰ دقیقه است و قصه‌ای حساس را به تصویر می‌کشد. داستان این فیلم از جایی شروع می‌شود که یمن توانسته است پیشروی‌های چشمگیری در جنگ با عربستان داشته باشد. رژیم صهیونیستی برای اینکه یمن پیشروی نکند تصمیم‌ می‌گیرد فضای عربستان را با شلیک بمب اتم به مکه ملتهب کند؛ اما اتفاقات به نحو دیگری رقم می‌خورد.

روایت ناکامی اسرائیلی‌ها

این کارگردان جوان می‌گوید: در آغاز قرار بود کاری ضدسعودی ساخته شود اما کم کم قصه به سمتی پیش رفت که از نظر تکنیکی قوی‌تر و از نظر دشمن شناسی هم هدفمندتر شد. در این اثر، دشمنان فقط وهابیون نیستند بلکه کار را به سمت اثری ضدصهیونیستی پیش بردیم. ما نمی‌خواستیم با هدف قرار دادن سعودی ها، دشمن آمریکایی یا اسرائیلی خوشحال شوند، در واقع نمی‌خواستیم که دشمن اصلی فراموش شود.

به گفته او یکی از اهداف ساخت این انیمیشن علاوه بر صهیونیسم ستیزی، تقویت اتحاد جهان اسلام است به همین دلیل کاری که قرار بود در مدت زمانی محدود ساخته شود، بیشتر از ۶ ماه طول کشید.

عظیما درباره جزئیات قصه تازه‌ترین ساخته‌اش می‌گوید: ماجرا درباره عربستان سعودی است که دچار فروپاشی شده و نیروهای یمن تلاش می‌کنند تا وارد عربستان شوند و توطئه وهابیون را خنثی کنند. از سوی دیگر صهیونیست‌ها تصمیم می‌گیرند که مراکز مهم مسلمانان یعنی مکه و مدینه را با بمب اتمی مورد هدف قرار دهند و تقصیر را گردن نیروهای ایرانی بیندازند. این توطئه توسط عملیات مشترکی بین رزمندگان ملل اسلامی خنثی می‌شود و حمله‌ای در خاک اسرائیل شکل می‌گیرد تا این عملیات منهدم شود. با رشادت حماسه گونه نیروهای ایران، مراکز اتمی اسرائیل منهدم می‌شود و عملیات اسرائیلی‌ها ناکام می‌ماند.

او درباره نقش نیروهای یمن در این اثر خاطرنشان می‌کند: یمن در این انیمیشن نقش حاشیه‌ای دارد، ولی برای نمایش قدرت جبهه نیروی اسلامی، نیروهای یمن وارد خاک عربستان می‌شوند. در عربستان کودتا شده و ارتش آن کشور متلاشی شده است، نیروهای یمن پس از ورود به عربستان در پی خنثی سازی توطئه صهیونیسمی در این کشور هستند.

یک منجی متفاوت

در سینمای هالیوود شاهد پیش بینی اتفاقات آینده هستیم. عظیما با بیان اینکه انیمیشن کوتاه «عملیات مکه» از این تکنیک سینمای هالیوود بهره می‌برد تا اثرگذاری خودش را در اتفاقات منطقه داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: عنصر روایت گونه و آینده نگرانه در بیشتر فیلم‌های هالیوودی موج می‌زند و امیدبخشی به آینده‌ای مبهم دارد که منجی آمریکایی می‌آید و جهان را نجات می‌دهد. آن‌ها یک منجی را نشان می‌دهند که ممکن است آلوده به هر فسق و فجوری باشد ولی در نهایت کار خوبی انجام می‌دهد، اما یک منجی دیگری هم وجود دارد که همه جانبه خوب است، مثلاً ما می‌گوییم مدافعین حرم، فقط رزمنده‌های خوبی نبودند بلکه انسان‌های خوبی بودند. مثلاً قاسم سلیمانی را به این خاطر که سوریه را نجات داد دوست نداریم چون او مرد خدا هست او را دوست داریم. متأسفانه ما در این زمینه بدرستی کار نکردیم، وضعیت موجود را بدرستی بررسی نکردیم و نسبت به اتفاقات منطقه و جنگ‌افروزی‌های دشمنان در کشورهای اطراف، واکنش‌های خوبی نداشتیم. باید کاری انجام دهیم. مردم ما منظورمان نیست، فعالان فرهنگی باید به این سمت بروند، فعالان فضای فرهنگی باید کاری کنند تا دشمن تأثیرش را ببیند. ممکن است رزمنده‌ای در جنگ نظامی کشته شود، اما آن گلوله‌ای که شلیک کرده، آنقدری دشمن را نسوزاند، ولی کسانی هم هستند مانند عماد مغنیه که ضرباتی به دشمن وارد می‌کنند که آن‌ها آتش بگیرند. بدون جنگ، صلحی در کار نخواهد بود. ما با همه کشورها دوست هستیم، اما آمریکا و اسرائیل راهی برای صلح نمی‌گذارند. وقتی دیپلماسی جواب ندهد، بدون جنگ نمی‌توان به صلح رسید. غربی هایی که شعار صلح می‌دهند در جنگ جهانی اول و دوم حدود صد میلیون انسان را کشتند که بیش از پنج میلیون نفر ایرانی هم در جنگ جهانی اول کشته شدند.

به باور او، اسرائیل باید نابود شود چون اگر نابود نشود، جهان را نابود می‌کند. وظیفه ایران، این است که به اسرائیل اجازه پیشروی و تجاوز به خاک کشورهای منطقه ندهد. به هرحال جنگ با اسرائیل باید حادث شود.

امیدواری به یک نهضت مردمی در فضای مجازی

عظیما معتقد است: اکران نبرد خلیج فارس ۲ فاجعه بار بود. او می‌گوید: به فلان فیلمی که اسکار گرفته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تا سینما دادند، ولی برای انیمیشن ما ۵، ۶ سینما را در بدترین زمان اکران دادند، با این کارشان پنج سال زحمت ما را هدر دادند و ما را زمین زدند، البته گمان کردند که ما را زمین زدند غافل از اینکه ما بذر بودیم و به لطف خدا، قد کشیدیم و کارمان را ادامه دادیم.

او می‌گوید: انیمیشن عملیات مکه را در سینما پخش نمی‌کنیم چون کار بیست دقیقه‌ای در سینما پخش نمی‌شود و آن را در فضای مجازی پخش خواهیم کرد. امیدواریم با کمک مردم، یک نهضت عمومی برای انتشار این فیلم پویانمایی در فضای مجازی راه بیفتد. این کارگردان اضافه می‌کند: انیمیشن سعودی‌ها با عنوان «قدرت بازدارندگی عربستان» در فضای مجازی به دفعات انتشار یافت و مردم به صورت خودجوش آن را پخش می‌کردند، ولی برای تبلیغ تولیدات داخلی باید میلیون‌ها تومان هزینه کنیم. انتظار می‌رود که مردم به ویژه حزب اللهی‌ها و کسانی که صاحب رسانه هستند، تولیدات داخلی را تبلیغ و پخش کنند. کارگردان انیمیشن جنجالی «راشل کوری» یادآور می‌شود: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها چندین بار صفحات مجازی ما را حذف کردند، حتی مرا تهدید کردند که خانواده و محل زندگی ات را شناسایی کردیم، اما این‌ها برایم مهم نیست، همه ما رفتنی هستیم ولی باید با افتخار بمیریم. ما اگر کارمان را درست انجام دهیم، خداوند ما را زمانی می‌برد که زمان درستی باشد.

از خودی‌ها دل کندیم

عظیما با بیان اینکه اگر بودجه داشتیم، انیمیشن «عملیات مکه» به جای ۶ ماه، دو ماهه آماده اکران می‌شد، می‌گوید: اکثر کارهای ما حامی مالی ندارد یا حامی بخش کوچکی از کار را بر عهده می‌گیرد مثلاً در انیمیشن راشل کوری، حمایتی در حد ۱۰ میلیون تومان شد یا در انیمیشن «نبرد خلیج فارس ۲» نام سازمان هنری اوج آمده است، این سازمان بخش کوچکی از کار را از لحاظ مالی عهده دار شد، اما در برخی از رسانه ها، به اشتباه آمده که فلان کار به سفارش این سازمان بوده است.

او اضافه می‌کند: این‌قدر از طرف خودی‌ها اذیت شدیم که از آن‌ها دل کندیم. ما در جبهه فرهنگی، کارمان را به صورت جدی ادامه خواهیم داد. ما مدافعان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستیم و به کسی دل نبستیم، باید اراده داشته باشیم و اگر اراده باشد، کارمان جهانی می‌شود. عظیما در پایان درباره پروژه‌های آینده خود می‌گوید: سوژه‌های بسیاری در دست داریم، اما ترجیح می‌دهم که در حال حاضر درباره آن‌ها صحبت نکنم، چرا که برخی سعی می‌کنند جلوی راه ساخت پروژه‌های ما سنگ‌اندازی کنند.