پژمانفر: ویژگی بارز مستند «زمستان یورت» نگاه عادلانه آن است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شوری اسلامی بعد از تماشای مستند زمستان یورت گفت: مستند «زمستان یورت» واقعیت هایی تلخ را برای ما به تصویر کشیده و در جهت اطلاع رسانی و حل این موضوع حرکت می کند.

به گزارش «عمار فیلم»، نصرالله پژمان فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعد از تماشای مستند جنجالی «زمستان یورت» که در اکرانهای خود هم با موانعی همراه بوده است، در سخنانی گفت: ویژگی مثبت این مستند، عدم ورود به بسیاری از مسائلی بود که جریان های سیاسی به دنبال آن بودند. مستند «زمستان یورت» صرفا وارد حوزه مسائل و مشکلات مردم شده است.

وی افزود: این مستند به مسائل و مشکلات کارگران، بخصوص معدن کاران یورت یکی از گروه های ضعیف جامعه که ظلم های مختلفی به آنها شده بود پرداخته است. «زمستان یورت» با نگاه جدیدی که به مسائل اجتماعی داشت اثر موفقی بود و توانست به شکلی تازه و نه کلیشه ای که یک سری از افراد اطو کشیده تحصیل کرده درگیر آن هستند به مشکلات حوزه کارگران بپردازد.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه در حادثه انفجار معدن یورت تعدادی کارگر زحمتکش کشته شدند و اگر امروز به خانواده های آنها سربزنیم می بینیم حداقل وظایف حاکمیتی برای آنها انجام نشده و خدماتی ارائه نشده است.

پژمان فر خاطرنشان کرد: کاری که ما برای کارگران معدن می توانیم انجام بدهیم این است که تمامی معادن فعال سطح کشور را بررسی کنیم و ببینیم چه تعداد از آنها موفق شدند تا سنوات و امتیازات خود را به صورت کامل دریافت کنند. این مهم وظیفه رسانه ها است که باید در این زمینه فعالیت و مطالبه کنند.

وی اضافه کرد: رسانه ها باید به همه مسائل بپردازند و مشکلات موجود در حوزه های مختلف کشور را نشان بدهند. رسانه اگر آینه باشد و واقعیتها را به اندازه به مردم نشان بدهد و در جریان پرداختن به مشکلات، آنها را بزرگ و کوچک نکند وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: زمانی که مستند «زمستان یورت» را تماشا کردم و فریاد کارگران معدن یورت را شنیدم، حسی در من ایجاد شد که قطعا به آنها ظلم شده است و اگر من هم در فضای پیگیری مطالبات آنها باشم همانند آنها فریاد می زنم.

پژمان فر عنوان کرد: عادلانه بودن، ویژگی مهم و بارز مستند «زمستان یورت» است. در این مستند به نقش روحانیت و امام جمعه در این حادثه به خوبی نگاه شده بود و به مخاطب نشان داده شد که آنها در عین اینکه می توانند دو نقش متفاوت داشته باشند تاثیر مهمی هم در حل چنین موضوعاتی دارند.

وی اظهار داشت: مستند «زمستان یورت» در درون خود به خوبی نقش رسانه، مدیران و نمایندگان مجلس و حتی کارگران معدن یورت در این حادثه را به تصویر کشیده است. این یکی از نشانه ها و دلایل عادلانه بودن این مستند بود. زیرا بسیاری از رسانه ها فکر می کنند اگر در چنین حوادثی طرف مقابل را متهم کنند موضوع حل می شود.

پژمان فر در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: در حوزه پرداختن به مسائل و مشکلات موجود جامعه، بی بی سی و رسانه های دیگر قصد پرداختن دلسوزانه به منظور حل مشکلات جامعه را ندارند. آنها از اول برنامه ریزی کردند که ناراحتی و ناامیدی مردم نسبت به نظام را نشان بدهند. این قبیل رسانه ها به دنبال گزینش مطالبی هستند که آنها را به اهداف خود برساند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پیرامون مسائل و مشکلاتی که در حوزه های مختلف کشور اتفاق می‌افتد نباید همیشه انگشت اتهام را به سمت دشمنان و آمریکا نشانه گرفت بلکه گاهی هم باید به دنبال دلایل آن در درون جامعه خودمان بگردیم. امروز فعالیت برخی از مدیران در حوزه تخریب یک مسیر از استکبار جهانی هم بیشتر است.

وی اضافه کرد: این مستند سعی کرده واقعیت ها را نشان بدهد. ضمن اینکه اگر کسی هم در این ماجرا کوتاهی کرده، نشان داده است. مستند «زمستان یورت» واقعیت هایی تلخ را برای ما به تصویر کشیده و در جهت اطلاع رسانی و حل این موضوع حرکت می کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر بخواهیم جامعه دچار فضاهای سیاه نمایی نشود باید فضای انتقاد سازنده و فضای نشان دادن ضعف های همه افراد را ایجاد کنیم. به هیچ کس هم نگوییم که شما در در فضای محکمی هستید و کسی حق ندارد از شما انتقاد کند.

پژمان فر عنوان کرد: وقتی رهبری می گوید شما در جامعه می توانید از من هم انتقاد کنید در حقیقت به دنبال فراهم کردن فرصت انتقاد از مسئولان جامعه است. اما متاسفانه امروز بیشترین بی عدالتی و هجمه را به رهبری وارد می آورند که هیچکدام ضمن اینکه منصفانه نیست، غیر واقعی هم است.
وی در پایان تصریح کرد: امروز یکی از ضعف های ما کشیدن شدن دیوارهای بلندی بین مردم و مسئولان برای صیانت از خود است. این درحالی است ک

ه روز به روز شاهد دور شدن مردم از مسئولان و مدیران جامعه هستیم. اما راه حل موضوع این است که صادقانه با آنهایی که در مسیر تولید خیانت می کنند برخورد کنیم تا مردم این حس را پیدا کنند که اراده جدی برای محل مشکلات جامعه شکل گرفته است.

گفتنی است علاقمندان جهت دریافت یا اکران مستند «زمستان یورت» می توانند به سایت Ammaryar.ir مراجعه کنند.