انتخابات ۹۶ زیر تیغ «یک انتخابات طنزیم شده»

مستند «یک انتخابات طنزیم شده» که به کارگردانی حجت عدالت‌پناه تولید شده است؛ با نگاهی نقادانه به انتخابات ریاست جمهوری 96 می‌پردازد.

به گزارش «عمار فیلم»، حجت عدالت‌پناه کارگردان مستند «داد» درباره اثر جدیدش با عنوان «یک انتخابات طنزیم شده» گفت: ایده ساخت این مستند در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به ذهنم رسید. وقتی مشاهده کردم سوژه‌ها و اتفاقات زیادی در فضای سیاسی کشور رخ می‌دهد که توسط طنزپردازان به آنها پرداخته می‌شود و در فضای مجازی هم به صورت گسترده منتشر می‌شود، این سؤال برای من پیش آمد که چرا اینقدر فضای سیاسی کشور طنزآلود است.

وی افزود: «یک انتخابات طنزیم شده» مستندی سیاسی است که در آن با نگاهی طنز، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ مرور می‌شود. این مستند، فضا و رویدادهای انتخاباتی سال گذشته را از دید طنزپردازان فعال در فضای انتخاباتی کشور مورد نقد قرار داده است. همچنین ضمن نقد چگونگی برگزاری انتخابات، انتقاداتی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وارد می‌کند که آن اتفاقات را رقم زدند و موجب جدایی و تفرقه بین مردم شدند.

عدالت‌پناه خاطرنشان کرد: مستند «یک انتخابات طنزیم شده» بداخلاقی‌های موجود در دوران انتخابات کشور را به چالش کشیده است. این فیلم ضمن اینکه مرور خاطراتی از آن دوران برای مخاطب محسوب می‌شود، پند و اندرزی هم درباره اتفاقات رخ داده در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می‌دهد.

این کارگردان در ادامه درباره روند ساخت مستند جدیدش گفت: ساخت مستند «یک انتخابات طنزیم شده» به صورت رسمی از اواخر مردادماه سال ۱۳۹۶ کلید خورد به همین خاطر تصاویر خوبی را در زمان تبلیغات انتخاباتی از خیابان‌ها تهیه کردیم که در این مستند استفاده شده است.

وی تصریح کرد: تدوین مستند «یک انتخابات طنزیم شده» از آذرماه سال گذشته آغاز و دو نوبت تدوین شد که نسخه اولیه در ۹۰ دقیقه آماده شد؛ اما برای رسیدن به ریتم مناسب و زمان استاندارد برای پخش، ۳۰ دقیقه از کار کوتاه کردیم و نسخه نهایی ۶۰ دقیقه‌ای شد.

عدالت‌پناه یادآور شد: در این مستند از ۹ طنزپرداز مشهور کشور، یعنی ناصر فیض، سعید بیابانکی، علی‌صدری‌نیا، مازیار بیژنی، عباس گودرزی، محمدرضا شهبازی علی نصیرنژاد و مسعود مرعشی سردبیر بخش طنز روزنامه قانون استفاده کردیم که آنها نگاه و برداشت خود از این انتخابات را با زبان طنز بیان کردند. همچنین از برنامه‌هایی مثل «دورهمی» و «دیرین دیرین» هم در مسیر ساخت این کار توجه کردیم و بخش‌هایی از آنها را در تولید این مستند الگوی خود قرار دادیم.

عدالت‌پناه در پایان سخنان خود گفت: به دلیل اینکه مستند «یک انتخابات طنزیم شده» مروری بر اتفاقات انتخابات سال گذشته دارد، خیلی دوست داشتیم تا در ایام سالگرد برگزاری انتخابات که ۲۹ اردیبهشت ماه است این فیلم را اکران و رونمایی کنیم؛ اما با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مراسم رونمایی را بعد از پایان این ماه عزیز برگزار می‌کنیم.