مستند از آزادی تا آبادی و حماسه سوم

مدیر گروه مستند روایت فتح در آستانه سوم خردادماه سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و رونمایی و نمایش مستند سینمایی "از آزادی تا آبادی" به کارگردانی محمد دیندار، توضیحاتی را در خصوص شکل گیری و روند تولید

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری تسنیم، اصغر بختیاری مدیر گروه مستند روایت فتح گفت: سال ۷۱به همراه شهید آوینی عازم خرمشهر شدیم و مجموعه ای تحت عنوان شهری در آسمان به کارگردانی ایشان ساخته شد. در همان زمان شهید آوینی این دغدغه را داشت که هم شهر خرمشهر به شکل شایسته ای توسط مسئولین بازسازی شود و هم اینکه آثار دفاع مقدس بخوبی نگهداری گردد که متاسفانه هیچکدام از این دو مورد تاکنون به نحو احسن انجام نگرفته است.

با این حال پس از گذشت ۲۶ سال باز هم‌ گروه روایت فتح به دلیل نقش بی بدیل خرمشهر در دوران دفاع مقدس با تولید مستند سینمایی از آزادی تا آبادی به کارگردانی محمد دیندار به سراِغ این شهر و مردم مقاومش رفت تا سرنوشت بازسازی این شهر را دنبال کند.

مدیر گروه مستند روایت فتح در ادامه افزود: خوشبختانه مستند از آزادی تا آبادی توانسته بر پایه تحقیقات و پژوهشی گسترده و از طریق ساختاری شکیل و تاثیرگذار ضمن ارج گذاری به حماسه ۴۵ روز مقاومت،مشکلات امروز خرمشهر را به شکلی دقیق مورد واکاوی قرار داده و پاسخ این‌پرسش را دنبال کند که چگونه شهری که با آن عظمت آزاد شد،اما تاکنون آباد نشده است.

در حقیقت بعد از حماسه ۴۵ روز مقاومت و حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر،می بایست حماسه سوم یعنی حماسه آبادی و بازسازی خرمشهر نیز شکل می گرفت که متاسفانه تاکنون حماسه سوم‌محقق نشده است.

اصغر بختیاری در ادامه گفت: یکی از ویژگی های مستند از آزادی تا آبادی اتعکاس نظرات افراد مختلف و مرتبط با این شهر اعم از رزمندگان،متخصصان،،پزشکان،ورزشکاران،هنرمندان، تجار،مدیران و بخصوص مردم این شهر می باشد که می تواند آینه ای تمام نما از وضعیت خرمشهر باشد. ضمن اینکه همزمان با آسیب شناسی روند بازسازی،ظرفیت های خرمشهر برای آبادسازی نیز مطرح شده تا در صورت همت مسئولین شاهد رشد این شهر در آینده باشیم.

وی همچنین مستند از آزادی تا آبادی را ادای دین‌ روایت فتح به شهید جهان آرا،شهید آوینی و مردم خرمشهر دانست و تاکید کرد: پرداختن به شهر خرمشهر به عنوان سمبل مقاومت یکی از دغدغه های همیشگی روایت فتح بوده و خواهد بود و در آینده دوباره نیز قول هایی را که مسئولین در باره بازسازی این شهر داده اند دنبال خواهیم‌کرد که تا چد حد تحقق یافته اند.

لازم‌ به توضیح‌ است‌ مستند سینمایی از آزادی تا آبادی به نویسندگی و کارگردانی محمد دیندار در یک‌نسخه سینمایی ۸۳ دقیقه ای و نیز مجموعه‌ای پنج قسمتی عرضه خواهد شد‌.