کارگردان سینمای ایران گفت: هالیوود در سرتاسر جهان همیشه به دنبال کشف استعدادهای فیلمسازی است اما در مواجهه با فیلمسازی مانند لیتین تسلیم ایمان و اعتقاد او می شود، چرا که نمیتواند ایدئولوژی او را تصاحب کند.

هالیوود تسلیم اعتقاد و باور لیتین شده است/فیلمسازانی نظیر میگل لیتین در جهان انگشت شمارند

کارگردان سینمای ایران گفت: هالیوود در سرتاسر جهان همیشه به دنبال کشف استعدادهای فیلمسازی است اما در

به گزارش عمارفست و به نقل از سینماروایت، بهروز افخمی کارگردان سینمای کشورمان در ارتباط با حضور «میگل لیتین» فیلمساز ضد کوتاه شیلی در تهران، ضمن ابراز خرسندی از این حضور، در مورد شخصیت این فیلمساز به خبرنگار ما گفت: میگل لیتین چهره ای چند وجهی دارد او در کنار فیلمساز جهانی بودن، به نظرم شخصیت سیاسی و انقلابی منحصر به فردی هم دارد، چرا که صاحب ایدئولوژی، رسانه و فعالیت سیاسی است. وی ادامه داد: او از نزدیکان و دوستان سالوادور آلنده بوده است و به سهم خود نقش مهمی در جریان کودتای شیلی داشته است که همین امر موجب شده حکم اعدام وی نیز صادر شود و او را از کشورش اخراج و به جای دیگری تبعید کنند.

کارگردان فیلم ضدآمریکایی «روز شیطان» در ارتباط با جایگاه سینمای لیتین و شخصیت فیلمسازی وی نیز گفت: شخصیت لیتین با سینمایش همخوانی دارد، زیرا هر دو باورپذیر و اثرگذار هستند، سینمای انقلابی لیتین به همان اندازه ای باور پذیر است که اعتقادات و فعالیت های انقلابی و ضد کودتایی او باور پذیر هستند. نمونه هایی مانند لیتین در سینمای جهان بسیار کم هستند، کسانی که به حرف و کارشان ایمان داشته باشند و مخاطب حرف و اثر او را کاملا بپذیرد و باور کند.

افخمی در مورد نسبت سینمای مستقل و انقلابی لیتین با سینمای سلطه هالیوود گفت: هالیوود در سرتاسر جهان همیشه به دنبال کشف استعدادهای فیلمسازی است و طی جریان های مختلف قصد دارد تا فیلمسازان خوب جهان را تحت سلطه خود درآورد و معمولا هم در این کار موفق است، اما در مواجهه با فیلمسازی مانند لیتین تسلیم ایمان و اعتقاد او می شود، چرا که نمیتواند ایدئولوژی او را تصاحب کند. به همین خاطر است  که می گویم فیلمسازانی همانند لیتین در جهان کم هستند. چراکه فیلم های مستقل و ضد کودتای شیلی لیتین، حتی در آمریکا هم فروش خوبی دارند و می توانند در کنار تولیدات خوب دیگر از همین دست از سرتاسر جهان با سینمای هالیوود مقابله کنند. مشکل ایجاست که ما در این جبهه فیلمساز کار بلد و راسخی هچون لیتین به تعداد انگشتان دست هم نداریم.

کارگردان فیلم سینمایی«روباه» در ادامه سینمای انقلابی مد نظر لیتین را سینمایی اثرگذار خواند و افزود: سینمایی که لیتین از آن به عنوان سینمای انقلابی یاد می کند شاید با دیدگاه ما نسبت به این واژه تفاوت هایی داشته باشد اما هر چه که هست اثرگذاری و جریان ساز بودن این سینما است که از ایمان و آگاهی درست و بالای فیلمساز نشأت می گیرد چراکه فیلمساز انقلابی مانند لیتین دارای دیدگاه و منش انقلابی و سیاسی است و مطمئنا این طرز برخورد با جهان سیاست در سینمای او هم اثرگذار است.

وی در پایان با اشاره به اینکه کارگردانی لیتین از سطح قابل توجهی در عرصه بین المللی برخوردار است افزود: سینماگران ما نیز باید در جبهه انقلابی بتوانند علی رغم تقویت قوای جبهه فرهنگی و تبیین نظریه های گفتمان انقلاب اسلامی، تکنیک و باورپذیری اثرشان را نیز تقویت کرده تا مخاطب جهانی پیدا کنند و حرف انقلاب ما را همانند انقلاب آمریکای لاتین به سراسر جهان مخابره و پخش کنند. اکنون ارتقای سطح فیلمسازی از اولویت های سینمای جبهه فرهنگی انقلاب ما است.