سهیل سلیمی، کارگردان فرشتگان قصاب؛

هنرمندی که بخواهد برای فلسطین کار کند پشت در اتاق مدیران می‌ماند

کارگردان مستند «فرشتگان قصاب» گفت: زبان سینمایی و رسانه ای ما تیز و برنده است و توانایی انجام کارهای فراوانی را دارد اما مدیران فرهنگی نسبت به مسائل استراتژیک مثل فلسطین، نگاه تاکتیکی دارند.

به گزارش عمارفیلم، بخش قابل ملاحظه‌ای از مفهوم و آرمان سینمای مقاومت، پرداختن به موضوع آزادی قدس شریف و بازگرداندن سرزمین فلسطین به صاحبان اصلی آن است. این روزها جشنواره فیلم‌های مردمی عمار چهارمین دوره اکران فیلم هایش را در فلسطین آغاز کرده و با استقبال خوب مردم در محاصره روبه‌رو شده است.
جشنواره عمار تلاش کرده است بخشی از آثار سینمای مقاومت ایران از جمله فیلم «فرشتگان قصاب» را در فلسطین به نمایش بگذارد.

سیمای بدون مدیر، الکن است

سهیل سلیمی درباره اکران فیلم‌های مقاومت و از جمله فیلم «فرشتگان قصاب» در فلسطین، به «جوان» می‌گوید: امیدوارم این کار بزرگی که شروع شده به عنوان نیاز فرهنگی کشورهای حوزه مقاومت، هرچه بیشتر و پرثمرتر برگزار شود و ادامه داشته باشد تا هرسال این برنامه‌ها توسعه پیدا کند و به دلایل عجیب و غریبی که بعضاً پیش می‌آید و ما آنها را تجربه کردیم، متوقف نشود.
وی در ادامه با انتقاد از وضعیت سینمای کشور در توجه به مسئله‌ای مثل فلسطین می‌افزاید: سینمای ما اساساً در بیان آن چیزی که جریان‌ساز است تا امروز الکن بوده است. دلیل اصلی این وضعیت نیز به این علت است که مدیرانی نداریم که به دنبال حمایت از هنرمندان فعال در این حوزه باشند.
این کارگردان ادامه داد: اگر این نقص مدیریتی برطرف شود، زبان سینمایی و رسانه‌ای ما تیز و برنده است و توانایی انجام کارهای فراوانی را دارد و می‌تواند جلوی هجمه بسیار زیاد رسانه‌های معاند در این حوزه را بگیرد ولی متأسفانه با وجود اینکه هنرمندان زیادی منتظر هستند تا در این حوزه کار کنند اما مدیرهای فرهنگی که از آنها حمایت کنند، وجود ندارند.

ضعف پرداختن به فلسطین در سینما

سلیمی خاطرنشان می‌کند: برای کشوری که به اندازه ۲۰ کشور اروپایی وسعت دارد بسیار زشت است که کل محصولات سینمایی و رسانه‌ای آن با موضوع مقاومت فلسطین در سال به اندازه انگشتان دو دست نشود.
ما با ضعف‌های فراوانی روبه‌رو هستیم و تا مدیران ما به این شکل عمل می‌کنند این مسئله و مشکل برطرف نمی‌شود. معتقد هستم هنرمندان انقلابی فراوان داریم اما مدیر در این حوزه نداریم.
این کارگردان یادآور می‌شود: موضوع فلسطین بسیار مهم و استراتژیک است و تا زمانی که میزان اهمیت آن برای مدیران ما شفاف نشود، هنرمندانی هم که قصد فعالیت در این حوزه را دارند همواره باید پشت در اتاق مدیران منتظر بمانند و به جایی نمی‌رسند.
سلیمی عنوان می‌کند: قرار بود سال گذشته مستندی را در کشور فلسطین تولید کنم اما به دلیل اینکه کسی از من حمایت نکرد و به خاطر شرایطی که پیش آمد، کار ماند و از دست رفت، زیرا این موضوع برای کسی مهم نبود و آن را استراتژیک نمی‌دانند.
وی اظهار می‌دارد: مدیران و مسئولان به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله تاکتیکی نگاه می‌کنند که این موضوع موجب می‌شود آثار مهمی در این حوزه ساخته نشود. زمانی که بتوانیم صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم، می‌توانیم صدای مردم مظلوم سایر کشورهای جهان را نیز انتقال بدهیم.

مردم فلسطین رسانه می‌خواهند

این کارگردان تصریح می‌کند: مردم فلسطین امروز یکی از مظلوم‌ترین مردمان دنیا هستند و ما با کارهایی که روی این حوزه کردیم توانسته‌ایم صدای آنها را به گوش جهانیان برسانیم.
زمانی که این مهم را انجام دادیم یک ظرفیتی ایجاد شده که حالا می‌توانیم راجع به محتوایی که بسیاری از مردم دنیا آن را شنیده‌اند و از آن حمایت می‌کنند، فعالیت کنیم.
سلیمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید می‌کند: موضوع حمایت از مردم فلسطین یک موقعیتی را ایجاد می‌کند که بتوانیم حرف‌هایی از جنس هنر برای مخاطبان جهانی خود بزنیم آن هم مخاطبان جهانی که هنوز به آن باور نرسیده‌اند که مردم فلسطین تا چه اندازه مظلوم هستند.
این کارگردان درباره تقدیر برگزار کنندگان جشنواره عمار غزه از ورزشکاران حامی فلسطین، خاطرنشان می‌کند: این موضوع یکی از نکاتی است که حمایت از مردم فلسطین را در سطح جهانی برجسته کرده است. اگر این موضوع نبود بسیاری از مردم اروپا و امریکا خبر نداشتند که مردم فلسطین با چنین شرایط و وضعیتی روبه‌رو هستند.
سلیمی اضافه می‌کند: این نوع اقدامات، به عنوان یک رسانه پویا در حال جلب توجه مردم دنیا نسبت به این موضوع است. این حرکت به مردم دنیا پیام می‌دهد که حواستان باشد عده‌ای در این دنیا هستند که به عنوان نماد حمایت از مقاومت مردم فلسطین با نمایندگان رژیم صهیونیستی روبه‌رو نمی‌شوند.
وی یادآور می‌شود: این حرکت یک زنگ هشداری برای تمام آدم هایی است که در جاهای مختلف این سؤال برای آنها پیش می‌آید که مردم فلسطین در چه وضعیتی هستند و چرا در برابر رژیم صهیونیستی دست به مقاومت می‌زنند. این اقدامات باید همچنان استمرار داشته باشد و از این ورزشکاران حمایت شود. به نظرم جای ساخت مستندهای متعدد درباره این افراد در فضای سینمای مستند ما بسیار خالی است.
این کارگردان عنوان کرد: هرکدام از این ورزشکاران قهرمان و ایثارگر با مردانگی‌ای که انجام می‌دهند یک فصل جدید را در تاریخ باز می‌کنند که می‌شود آنها را از دریچه فیلم مستند به مردم نشان داد و موجب جلب توجه و نظر مخاطبان بین‌المللی شد.
سلیمی اظهار می‌دارد: امیدوارم اگر مسئولان حمایت نمی‌کنند حداقل مردم در کشورهای مختلف از هنرمندانی که تمایل به فعالیت در این فضا دارند، حمایت و پشتیبانی کنند. باید یک فضا و صندوقی ایجاد شود و مردم از ما حمایت کنند تا ما بتوانیم به فعالیت‌های خود در حوزه حمایت از مقاومت فلسطین ادامه بدهیم.
وی در پایان تصریح می‌کند: امروز شاهد یک جهاد فرهنگی هستیم و این جهاد خود یک جهاد اکبر محسوب می‌شود. نیازمندیم که به این جهاد نیز توجه ویژه‌ای شود و آزادیخواهان مسلمان و غیرمسلمان سراسر دنیا به این فضای رسانه‌ای کمک کنند تا یک جریان انقلابی ویژه‌ای را در حوزه فلسطین پایه‌ریزی کنیم.