الزهار: ایران اندیشه خلاق و هنرمندانه را محترم می شمارد/ المدهون: تداوم حمایت ایران از سینمای مقاومت در نبرد فرهنگی مهم است

چهارمین دوره اکران های جشنواره مردمی فیلم عمار غزه با عنوان «روزهای سینمای مقاومت» روز گذشته با حضور چهره ها و رهبران فلسطینی در غزه آغاز به کار کرد.

به گزارش «عمار فیلم»، چهارمین دوره اکران های جشنواره مردمی فیلم عمار غزه با عنوان «روزهای سینمای مقاومت» روز گذشته با حضور چهره ها و رهبران فلسطینی و گروهی از کارگردانان، هنرمندان و فعالان عرصه سینما و تلویزیون و با پیام ویدیویی پدر شهید مصطفی احمدی روشن در غزه آغاز به کار کرد.

نماینده اجرایی جشنواره عمار در غزه: این جشنواره گامی برای گام های بعدی است

در این مراسم ابراهیم ابوشعر هماهنگ کننده و نماینده اجرایی جشنواره عمار در غزه با اعلام خوشامدگویی به حضار، گفت: این جشنواره گامی است که گام های بعدی آن همکاری حقیقی برای اجرایی کردن برخی از طرح های سینمایی در حمایت از مقاومت و ملت مظوم فلسطین خواهد بود.

وی افزود: جشنواره عمار اعلام کرده است که آماده است از هر برنامه و یا تولید سینمایی و فعالیت های گوناگون در عرصه فرهنگی حمایت کند تا بتوانیم در برابر تهاجم فرهنگی دشمن بایستیم چراکه راهی در برابر ما برای مقابله با پمپاژ ضداخلاقی غرب نداریم مگر اینکه پاسخی برنامه ریزی شده و سینمایی به آن بدهیم تا راه نجاتی برای نسل ها از شر هجمه غرب بر سرمایه فرهنگی آنان باشد.

ابوشعر از نویسندگان و هنرمندان خواست در کنار پرداختن به فضاهای جنگی و نظامی به ابعاد انسانی مقاومت بپردازند و تاکید کرد: تعالی مقاومت بلاشک از پرداختن به ابعاد انسانی به ویژه به زن و کودک فلسطینی و مقاومت آنها در برابر اشغالگری میسر خواهد بود.

 وزیر سابق فرهنگ فلسطین: این جشنواره می تواند بدیل مهم برای هالیوود باشد

یکی دیگر از سخنرانان این افتتاحیه محمد المدهون وزیر سابق فرهنگ فلسطین بود که گفت: این جشنواره برای رساندن پیام های مختلفی است که اولین پیام آن این است که آمریکا با تمام تلاش خود برای پراکندن شر و جنایت در جهان و منطقه که هر روز نیز این تلاش پنهانی آمریکا آشکارتر می شود موفق نخواهد شد.

وی افزود: به ترامپ که می خواهد قدس بر روی میز نباشد می گوییم قدس روی میز نیست بلکه سیاهی و مردمک چشمان امت اسلامی است و هیچ کس نمی تواند قدس را از ملت و امت ما بگیرد و همچنین بدانند توطئه های حل مساله آوارگان به هیچ وجه پذیرفته نیست و ملت فلسطین هرگز از حق خود و حق بازگشت کوتاه نخواهد آمد.

المدهون با بیان اینکه آمریکا با رهبری محور شر به دنبال تسلط بر اذهان مردم است، تاکید کرد: آن زمان گذشت و امروز نمی توانند بر اراده ملت های عربی و اسلامی پیروز شوند.

وی افزود: برای همین این جشنواره می تواند بدیل مهم برای هالیوود باشد و ضروری است برای تقویت آن و دمیدن خون جدید در رگ های آن تلاش کنیم و حمایت جمهوری اسلامی از سینمای مقاومت پیام مهمی می دهد که مداومت امر مطلوبی است.

این رهبر حماس ادامه داد: عمل هر چه که نزد خدا پذیرفته و دوست داشتنی است ولو اندک امر مطلوبی است به همراه مداومت و برخی مسائل دیگر که به رشد سینمای مقاومت کمک می کند.

وی با بیان اینکه سینمای مقاومت از سرزمین مقدس فلسطین ظهور کرد، تاکید کرد: این سینما علیرغم فیلم های اندک اما جایگاه مهمی در هشیاری عربی، اسلامی و فلسطینی دارد و جا دارد به این برنامه های اهتمام بیشتری نشان بدهیم و این جشنواره که دوره چهارم آن در حال برگزاری است این امر ضروری را بیشتر نشان می دهد.

المدهون افزود: باید این تلاش ها برای رساندن پیام مقاومت را تکمیل کنیم چه اینکه ما مردم فلسطین داره تاریخ سرشار از قهرمانی ها هستیم و می توانیم این قهرمانی ها را به عرصه سینما بیاوریم که جهان خیره خواهد شد و خواهید دید چه الگویی به جهان ارائه می شود که تصویر دیگری در اذهان باقی نمی گذارد.

الزهار: در عرصه سینما هم باید ارتباطمان با ایران را تقویت کنیم

بنابر این گزارش اما مهمترین سخنران این مراسم رمان نویس، نویسنده و عضو دفتر سیاسی حماس دکتر محمود الزهار بود که گفت: سینما از دین ما دور نیست و هر چقدر خلاقیت به کلمات الهی نزدیکتر باشد برکت آن بیشتر است.

وی افزود: بسیاری از کشورها تاریخ خود را با خلاقیت های هنری و سینما بازسازی می کنند تا اندیشه ملتشان به سمت اصلاح و هدفی که دارند متمایل شوند چه اینکه آمریکا می خواهد ثابت کند که سوپرمن است و ما می خواهیم که ثابت کنیم که مسلمانان توانایی خلاقیت دارند.

الزهار با بیان اینکه ایران اندیشه خلاقیت را محترم می شمارد، تاکید کرد: خیلی راغب هستم که نهضتی در تصویر متحرک یا نقاشی با دست یا سرودی بتواند اندیشه این امت و ملت را به گونه ای شکل دهد که فضیلت ها را مقدس بشمارد و با رذائل بجنگند.

وی با یاد کارگردان فقید فلسطینی «ماجد جندیه» گفت: او به واقع سربازی برای مردمش بود و دعا می کنم که چنین فردی تکرار شود و نمونه هایی ببینیم که با اخلاص در میان فلسطینی ها جستجو می کند و خلاقیت ها را به چشم می بیند.

این رهبر حماس ضمن ابراز تشکر ویژه از ایران برای حمایت از سینمای مقاومت گفت: من دو سناریوی آماده دارم که آن را به مسئولین عرضه می کنم تا از آن حمایت کنند یکی درباره حبس شدن رزمندگان مقاومت فلسطینی به مدت ۲۱ روز در تونل ها در جریان جنگ که خاطرات آنها را شنیده ام و همچنین داستان شهادت المبحوح آماده است اما متاسفانه کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست و این چیزی نیست که به آن افتخار کنیم و برای همین باید در این عرصه ارتباطمان با ایران را تقویت کنیم.

مدیرکل شبکه الاقصی: شبکه های مقاومت هم درباره فلسطین کم کاری می کنند

همچنین محمد ثریا مدیرکل شبکه ماهواره ای الاقصی در این مراسم با بیان اینکه نوار غزه در این عرصه در حال رقابت است، گفت: تجربه ما در کار تلویزیونی و سریال های فدایی ۱ و ۲ و سریال روح، نشان داد که این سخن خیالی نیست و صدای مقاومت می تواند در میان مردم نماد شود.

وی با بیان اینکه ما در سریال روح نشان دادیم که مقاومت متحد و همبسته چگونه در برابر مزدوری ایستاده است، افزود: با وجود کمبودها توانستیم بخشی از حقیقت مقاومت را به تصویر بکشیم در حالی که حتی در شبکه های مقاومت سریالی درباره فلسطین کار نکرده بودند.

مدیرکل شبکه ماهواره ای الاقصی تاکید کرد: بودجه ما محدود و امکانات ما اندک است اما با اصرار و صبر تلاش می کنیم تا نسل هایی تربیت کنیم تا بدانند فلسطین از غرب زدگی رنج می برد و بدانید ما با امکانات محدود مهمترین ارتش جهان را شکست دادیم در این عرصه نیز می توانیم.

پخش زنده از الجزیره مباشر تا کاریکاتورهای خانه کاریکاتور ایران

بنابر این گزارش، این جشنواره در حالی کار خود را آغاز کرد که شبکه «الجزیره مباشر» از مجموعه شبکه های الجزیره قطر بخش هایی از این مراسم را به صورت زنده پخش کرد.

همچنین در حاشیه این مراسم با کمک استاد مسعود شجاعی طباطبایی مجموعه کاریکاتورهای مربوط به «مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور غزه» که در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۵) توسط خانه کاریکاتور ایران و با حمایت سازمان های فرهنگی دیگر در تهران برگزار شده بود به نمایش درآمد.

نمایشگاه تصاویر طراح فلسطینی با تصاویری از عماد مغنیه، و دیگر شهدای مقاومت دیگر نمایشگاهی بود که در حاشیه این جشنواره برپا شد.

از تقدیر از ورزشکاران ایرانی و خارجی حامی فلسطین تا تقدیر از محمود الزهار و ده ها هنرمند فلسطینی

همچنین به خواسته مجریان جشنواره در غزه این مراسم به ۵ چهره ورزشی که در حمایت از مردم فلسطین با جنبش بایکوت ورزشی اسرائیل همراه بودند اهدا شد.

این پنج ورزشکار مایکل بنت بازیکن فوتبال آمریکایی، علیرضا کریمی کشتی گیر ایرانی، مجید حسن نیا ورزشکار ایرانی رشته کاراته، محمد حمیده بازیکن شطرنج از تونس و رحو عبدالملک بوکسور الجزائری بودند.

از دیگر اتفاقات مهم این جشنواره تقدیر ویژه جشنواره عمار از دکتر محمود الزهار از رهبران حماس و سناریست و رمان نویس فلسطینی و تقدیر از ده ها فعال فلسطینی در حوزه سینما و تلویزیون از جمله تقدیر از مرحوم «ماجد جندیه» کارگردان فلسطینی بود.

در انتهای این مراسم نیز «یتیم خانه ایران» به عنوان نخستین فیلم از مجموعه فیلم های جشنواره عمار در غزه اکران شد.