روایتی از دیدار سینماگران جوان با رهبر معظم انقلاب

تعدادی از سینماگران جوان عصر روز پنجشنبه، ۱۰ اسفند در دیداری با مقام معظم رهبری گزارشی از روند کارها و فعالیت‌های خود خدمت ایشان ارائه کردند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از نقد سینما، تعدادی از سینماگران جوان ازجمله محمدرضا شفاه، علی ملاقلی‌پور، وحید امیرخانی، مرتضی‌علی عباس میرزایی، هادی حاجتمند، امیرمهدی پوروزیری، محمدباقر مفیدی‌کیا و… تعدادی از فیلمسازان عرصه کوتاه و بلند بودند که در این جلسه صمیمانه حضور داشتند.

بنابر این گزارش، محمدرضا شفاه، مدیرعامل باشگاه فیلم سوره به عنوان یکی از حاضرین این جلسه، دیدار با مقام معظم رهبری را اینطور روایت می کند: دیدار با رهبر انقلاب برای حاضران دیداری بشارت دهنده و امیدبخش بود. ایشان بسیار پر انرژی بودند و این انرژی به جوانان حاضر در جلسه کاملاً منتقل می‌شد. رهبر معظم انقلاب در ابتدای ورودشان و با دیدن جوانانی که در جلسه حضور داشتند از دیدن «این همه جوان فیلمساز» ابراز خوش‌حالی کردند و گفتند که حضور جوانان در هر حوزه ای راهگشا است و تاکید داشتند که ورود شما جوانان به این عرصه یعنی پیروزی، هرچند ممکن است که این پیروزی حداکثری یا حداقلی باشد ولی نفس پیروزی با ورود جوانان به صحنه قطعی‌ است.

مدیر باشگاه فیلم سوره در بخشی از روایت خود در دیدار با رهبر انقلاب می‌گوید: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به اهمیت داستان و روایت در سینما نشان دادند و ضمن مقایسه‌ی سنت رمان‌نویسی و داستان‌گویی کشورمان با سنت رمان‌نویسی سایر کشورها، وضعیت ما را بطور تاریخی عقب‌تر از کشورهای روسیه و فرانسه و انگلیس و آمریکای لاتین دانستند و اعتقادشان این بود که یکی دو دهه گذشته رمان نویسی در آمریکا رشد بسیار خوبی نسبت به ما داشته و ما می‌بایست این عقب‌ماندگی را جبران کنیم که البته می‌توانیم. ایشان وجود شاهنامه را به عنوان مهم‌ترین دلیل اعتقاد خود به این موضوع مثال زدند و فرمودند که در کتاب فردوسی هزار داستان رمان‌گونه روایت شده و همین موضوع را نشان‌دهنده توانایی تاریخی ما برای داستان‌پردازی و رمان نویسی ‌دانستند.

شفاه در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: ایشان همچنین تاکید فراوانی بر اهمیت تبلیغات و بازاریابی با توجه ویژه بر صادرات محصولات به خارج از کشور داشتند و در این زمینه‌ کشور را نیازمند عزمی جدی برای جبران کمبودها می‌دانستند و تاکید داشتند که ضعف بازاریابی و صادرات محصولات در کشور ما منحصر به سینما نبوده بلکه در سایر حوزه‌ها هم‌همین وضع وجود دارد و مشکل هم صرفاً محدود به رساندن محصولات و بازاریابی آن‌ها در کشورهای اروپایی و دورتر از آن نیست، بلکه ما تمرین کافی برای این امر نداشته‌ایم و لذا حتی برای بازاریابی محصولات‌مان در کشور‌های نزدیک و همسایه نیز با ضعف مواجه هستیم. ایشان مثالی هم زدند و گفتند اگر همین فیلم «به وقت شام» در کشورهای لبنان و مصر و سوریه و سودان و شمال آفریقا نمایش داده شود شما خواهید دید که چه درآمدی که حسابش را نمی‌کردید اتفاق خواهد افتاد ولی به این شرط که «به دستشان برسانیم.»

شفاه با اشاره به یکی از سوالات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد: یکی از حضار در جلسه به رهبر انقلاب توضیح داد که تقریبا همه سازمان‌های انقلابی مضامین و موضوعات آسیب شناسانه و اجتماعی را از اولویت خارج کرده‌اند تا جایی که علیرغم اهمیت این حوزه گاهی برای ما سوال پیش می‌آید که آیا پرداختن به این موضوعات دور شدن از کار انقلابی است یا موضوعات اجتماعی هم جزو اولویت‌هاست که رهبر انقلاب تاکید کردند ساخت فیلم اجتماعی اولویت است و می‌تواند مصداق کار انقلابی باشد. ایشان تاکید کردند که نباید در آثار اجتماعی تمرکز را به گونه‌ای روی زخم‌ها و تلخی‌ها بگذارید که نهایتا روح امید در فیلم از بین برود. ما باید در سینمای اجتماعی به مردم امید بدهیم و در اینصورت فیلم اجتماعی ساختن را هم یکی از اولویت‌های کار سینماگران انقلابی دانستند.

ایشان در پایان این دیدار گفتند: شما جوانان نور چشم انقلاب و این کشور هستید. شما جوان‌ها که‌ وارد می‌شوید آدم از پیش می‌داند که عرصه‌ای فتح خواهد شد. شکی نیست که سینمای خوبی خواهیم داشت.