حجت عدالت پناه:

«چرخ ناکوک» خصوصی سازی در خودروسازی را روایت کردیم/بررسی اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان در «داد۲»

حجت عدالت پناه، کارگردان و مستندساز با اشاره به اتمام تولید کار جدیدش با عنوان «چرخ ناکوک» گفت: این کار به صورت علمی بررسی میزان اجرای قانون خصوصی سازی در صنعت خودروسازی می پردازد.

به گزارش «عمار فیلم»، حجت عدالت پناه، کارگردان و مستندساز درباره کارهای جدید خود با اشاره به اتمام تولید مستند «چرخ ناکوک» گفت: کار ساخت این مستند را اواخر شهریورماه آغاز کردیم و هدف ما از این اثر، کمک به صنعت خودروسازی کشور است، به همین منظور هم در تحقیقات و پژوهش های لازم از کارشناسان باتجربه استفاده کردیم، در نتیجه مستند از نظر علمی حرف های فراوانی برای بیان به مخاطبان و مسئولان دارد و کاری ژورنالیستی نیست بلکه اثری راهبردی برای فعالان حاضر در صنعت خودروسازی است.

روایت «چرخ ناکوک» از خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی

عدالت پناه در همین باره توضیح داد: به خاطر عدم همکاری مسئولان فعلی صنعت خودروسازی کشور، در تحقیق و پژوهش‌های ساخت این مستند که یک ماه طول کشید با مشکل روبرو شدیم، به همین علت هم تصمیم گرفتیم تا با مسئولان سابق این حوزه گفتگو کنیم.

وی درباره ایده ساخت این مستند توضیح داد: ایده ساخت این کار به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۴ بر می گردد که درباره موضوع خصوصی سازی و نقش آن در اقتصاد کشور صحبت کرده بودند و حتی بعد از سخنان آن سال، ابلاغیه‌ای را هم به دولت می‌دهند که هرچه سریع تر دولت کوچک شده و اقتصاد به دست مردم سپرده شود تا شاهد پویایی و رونق در این حوزه باشیم و حضور مردم در حوزه اقتصاد گسترش پیدا کند.

عدالت پناه با اشاره به تغییر چند دولت در این مدت و نیاز به بررسی و پیگیری دقیق میزان اجرای خصوصی سازی خاطرنشان کرد: در «چرخ ناکوک»، تلا ش کردیم به صورت مصداقی وارد حوزه اقتصاد شویم و به همین خاطر، به بحث خودروسازی و چگونگی خصوصی‌سازی در آن پرداختیم.

وی اضافه کرد: این اثر، عدم انجام درست و اصولی خصوصی سازی در صنعت خودروسازی کشور را نشان می‌دهد. زیرا اگر این روند به صورت صحیحی صورت گرفته بود با ایجاد رقابت بیشتر شاهد پویایی این صنعت بودیم. اگر دولتمردان دست خود را از صنعت خودروسازی کوتاه‌تر کنند با شرایط و زیرساخت هایی در این حوزه داریم می توانیم در فاصله زمانی ۳ تا ۵ ساله این صنعت مهم اقتصاد کشور را احیا کنیم.

عدالت پناه عنوان کرد: در ساخت مستند «چرخ ناکوک» روی بحث مصرف کالای ملی تاکید می کنیم و به مسئولان و مردم می گوییم که ما ایرانی هستیم و صنعت خودرو کشور نیز باید فعال و پویا باشد. اما در عین اینکه مردم از تولیدات داخلی استفاده می کنند باید از کیفیت آن هم رضایت داشته باشند.

کارگردان مستند «چرخ ناکوک» خاطرنشان کرد: این مستند در زمان ۴۰ دقیقه ساخته شده است و برای رونمایی آن به دنبال برگزاری مراسمی در یکی از خبرگزاری های رسمی و مطرح کشور هستیم.

عدالت پناه یادآور شد: تبلیغات بسیار خوب و مناسبی را هم برای هرچه بهتر دیده شدن این مستند درنظر گرفتیم تا کارشناسان و مسئولان مربوطه آن را تماشا کنند البته برای شرکت در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی هم برنامه ریزی می‌کنیم.

«یک انتخابات تنظیم شده» به روایت طنزپردازان

عدالت پناه در ادامه صحبت های خود درباره دیگر اثرش با عنوان «یک انتخابات تنظیم شده» گفت: این مستند همزمان با «چرخ ناکوک» در حال ساخت است و با پایان تصویربرداری در مرحله نهایی تدوین قرار گرفته است.

وی افزود: مستند «یک انتخابات تنظیم شده» با زبان طنز نقدی بر اصل و حواشی انتخابات ریاست جمهوری اخیر دارد که در آن از طنزپردازان بزرگ کشور استفاده کردیم و قرار است در سالگرد این انتخابات رونمایی شود.

این کارگردان مستند ادامه داد: «یک انتخابات تنظیم شده» ضمن نقد فضای دو قطبی که انتخابات ریاست جمهوری در کشور ایجاد کرده بود، جو تبلیغاتی نامناسبی را که در شان جمهوری اسلامی و کشور نبود با زبان طنزپردازان به بوته نقد برده است.

عدالت پناه خاطرنشان کرد: کار ساخت این مستند چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری و در ایام تبلیغات نامزدها کلید خورد و بعد از انتخابات نیز با تکمیل کار تحقیقات، تصویربرداری آن را از شهریورماه آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: کار تدوین مستند «یک انتخابات تنظیم شده» از آذرماه امسال آغاز شده است. البته این مستند یک نوبت به صورت کامل تدوین شده است اما برای کوتاه کردن زمان آن از ۸۰ دقیقه به ۶۰ دقیقه تدوین دیگری را بر روی آن انجام می‌دهیم.

بررسی پرونده اختلاس‌ها در «داد ۲»

این مستندساز درباره مستند دیگرش با عنوان «داد۲» هم گفت: بیش از ۹۰ درصد کار، تصویربرداری شده و فقط یک مرحله دیگر تصویربرداری باقی مانده است که آن هم در اسفندماه انجام می شود و سپس کار تدوین را آغاز می کنیم.

عدالت پناه افزود: مستند «داد ۲» بیش از ۷۰ دقیقه زمان دارد و به پدیده شوم اختلاس می پردازد. در حقیقت ما با بهانه قرار دادن مسئله اختلاس بزرگی که در صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق افتاد و حواشی پیرامون آن به موضوع اختلاس، از زمانی که در فضای سیاسی کشور مطرح شد، پرداختیم.

وی ادامه داد: مستند «داد ۲» ضمن علت یابی پدیده اختلاس به ضعف سیستم های نظارتی در برخورد با پدیده فساد می پردازد. همچنین در این مستند آسیب هایی را که اختلاس به اعتماد اجتماعی و نظام جمهوری اسلامی می‌زند، به نمایش می گذاریم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه به صورت کامل تمامی جوانب پدیده اختلاس را در کشور پیگیری کردیم با مستندی نسبتا بلند روبرو هستیم. در مستند «داد ۲» به بحث هایی چون نظارت، قانون گذاری، بازرسی و برخورد قوه قضائیه پرداختیم.

محکومیت «آنگ سان سوچی» در «شاهد عینی»

عدالت پناه در بخش پایانی صحبت هایش از ساخت مستند دیگری با عنوان «شاهد عینی» خبر داد و گفت: جدیدترین کاری که به تازگی ساخت آن را آغاز کردم، مستند «شاهد عینی» نام دارد. این اثر به جنایت‌های بشری که برضد مسلمانان کشور میانمار می پردازد.

این مستندساز افزود: هفته گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) شاهد برگزاری دادگاهی نمادین راجع به جنایت هایی که در کشور میانمار بر علیه مسلمانان رخ داده بودیم. این دادگاه بر علیه «آنگ سان سوچی» رهبر کشور میانمار برگزار شد که محکوم به جنایت علیه بشریت است.

وی ادامه داد: نخستین برداشت ساخت مستند «شاهد عینی» به بهانه برگزاری این دادگاه گرفته شد و مخاطبان در این مستند به صورت موازی، دادگاه خانم «آنگ سان سوچی» و روایت های ناگفته خبرنگاران و عکاسان از این جنایت ها را مشاهده می کنند.

عدالت پناه اضافه کرد: بخش های دیگر ساخت مستند قرار است در سال آینده انجام شود. تا امروز ۳۰ درصد از تولید این اثر انجام شده و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده این کار ۴۵ دقیقه ای، اوایل تابستان سال آینده آماده نمایش می شود.