امام جمعه راوند: فیلمسازان مشکلات مردم و راهکارش را در قالب هنر بگویند/خودمان باید دست‌به کار شویم، نمی‌توانیم منتظر دیگران باشیم

حجت الاسلام سیدمهدی اصل حسینی گفت: در جایی که می بینیم خیلی ها ناامیدی را به جامعه پمپاژ می‌کنند همین فیلم های کوتاه و قشنگی که ساخته شده، انرژی و نیرو به نسل جوان می دهد.

به گزارش «عمارفیلم»، حجت الاسلام سیدمهدی اصل حسینی در سخنانی در نماز جمعه این هفته راوند کاشان با اشاره به حمایت و تایید حرکت جشنواره عمار توسط رهبری گفت: باید اجازه بدهیم که جوانان ما، هر کدام در هر جایی که است که فیلم‌هایی را از زندگی مردم بسازد و معضلات و مشکلات مردم و همچنین پاسخ و راهکار حل آنها را در قالب هنر بیان کند.
وی با اشاره به فعالیت اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار در این شهرو تشکر از آنها تصریح کرد: باید نسبت به این کار، اهتمام داشته باشیم، اخیرا هم در یادمان شهدای راوند و همچنین در برخی مساجد مختلف، برنامه نمایش فیلم های جشنواره عمار بود که با استقبال مواجه شده است.
امام جمعه راوند کاشان با تاکید بر استفاده از فضای مجازی در کنار این فعالیتها اضافه کرد: در جایی که می بینیم خیلی ها ناامیدی را به جامعه پمپاژ می‌کنند همین فیلم های کوتاه و قشنگی که ساخته شده، انرژی و نیرو به نسل جوان می دهد. البته این تولیدات باید زیاد شود تا ما بتوانیم نور امید را در نسل جوان و نوجوان ایجاد کنیم.
سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در سخنانی قبل از خطبه های نمازجمعه گفت: در روزها و سال های اخیر همه ما می بینیم کشور ما درگیر یک جنگ تمام عیار شده است. جنگی که حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… را دربر می گیرد. وی با اشاه به تغییر ارزش ها میان نسل های گذشته و امروزی افزود: سبک زندگی ها عموما دچار چالش و دارای مسئله است. آمار و ارقام مربوط به آسیب های اجتماعی هم برای همه روشن و مشخص است. همچنین در حال حاضر، سیاه نمایی و یاس شدیدی در حال پمپاژ به جوانان جامعه ما است و جمله “تو هیچ کاری نمی توانی انجام بدهی” در حال تزریق به جوانان است.
دبیر اجرایی جشنواره عمار ادامه داد: چرا نسلی که بسیار پرتوان و پرتلاش است در برخی از مواقع به یک نسلی تبدیل می شود که میل چندانی به تلاش و کار ندارد و انتظار دارد تا دیگران برای او کار ایجاد کنند. یکی از دلایل این موضوع، یأس و ناامیدی است که امروز در سطح جامعه ترویج می شود.
منفرد خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند مقطع زمانی که در مورد پیشرفت های علمی کشور صحبت می کردند، گفتند در مورد دستیابی کشور به فناوری هسته ای و نانوتکنولوژی بارها اساتید دانشگاه نامه می نوشتند که مبادا این اخبار پیشرفت را باور کنی زیرا ما به چنین تکنولوژی دست پیدا نکرده ایم!
وی اضافه کرد: در حقیقت امروز نه تنها جوانان، بلکه نخبگان جامعه نیز دچار یک نوع ناامیدی شدند. زیرا با وجود اینکه در مسیر پیشرفت حرکت می کنیم اما برخی ها احساس می کنند هیچ پیشرفتی نکرده ایم. با برخی از پیرمردها صحبت می کردم می گفتند برخی از همکلاسی های آنها در دهه های ۳۰ و ۴۰ شمسی در اثر ابتلا به بیماری های مختلف از دنیا می رفتند. به عبارتی بهتر، کشور ما در آن زمان از نظر بهداشتی تا این اندازه، دچار مسئله بوده است.
دبیر اجرایی جشنواره عمار یادآور شد: در خاطرات شاه نیز آمده که روزی خطاب به مادر خود می گوید: «مادر جان مرده شور این مملکت را ببرد که من شاه این کشور هستم منتها هواپیماهای ما را بدون اجازه به ویتنام برده اند».کشور ما در ۵۰ سال گذشته از آن نقطه به این جایگاه رسیده که الان به لحاظ نظامی اولا بیشترین استقلال را دارد و ثانیا دارای بیشترین توانایی در حوزه نظامی است.
منفرد اظهار داشت: در حوزه های دیگر نیز به طور مثال در حوزه سیاسی ما از کشوری که حتی در دورترین روستاها هفت سال خانم ها را در خانه‌ها حبس کردند، به کشوری تبدیل شدیم که مشارکت زنان در انتخابات از بسیاری از کشورها بیشتر است.
وی عنوان کرد: مشکلات موجود در سطح کشور را انکار نمی کنیم. زیرا همه شما به مسائل موجود در سطح کشور اشراف دارید. اما زمانی که به ۵۰ سال اخیر تاریخ کشور نگاه می کنیم می بینیم که با وجود تمامی مشکلات نباید ناامید شویم.
دبیر اجرایی جشنواره عمار درباره علت ایجاد این ناامیدی‌ها تصریح کرد: ما هیچ وقت نتوانسته‌ایم به جوانان خود بگوییم که برای رسیدن به موفقیت باید کار کنند. در حقیقت این تجربه ای که نسل قدیم در تهیه نان حلال و حل مسائل و مشکلات خود داشته را به جوانان امروز انتقال نداده ایم.
منفرد در بخش دیگر سخنان خود گفت: اما این همت را به چه شکل می توان منتقل کرد؟ آن را می توان از طریق هنر و ابزار هنری به مردم، جوانان و نوجوانان منتقل کنیم. در فیلم های فراوان با افراد نابینایی روبرو شدیم که با امید در حال کارکردن هستند. در فیلمی با پیرمردی در شهرستان گلستان آشنا شدیم که ۴۵ سال قبل قطع نخاع شده است. اما در نهایت با کمک همسر خود شروع به کارکردن در حرفه بافندگی کرده است و امروز بعد از ۴۵ سال، دارای مشتری هایی از تهران تا مشهد است. صندوق قرض الحسنه ای هم ایجاد کرده که به افراد نیازمند اما سالم وام می‌دهد.
وی افزود: باید به جوانان خود بگوییم که جوان و نوجوان عزیز اگر هرقدر مشکل داری و هر میزان که در کشور با نابسامانی روبرو هستیم باز هم توان تو بالاتر از تمامی این مسائل است. متاسفانه در این حوزه دشمن بسیار بیشتر از ما کار کرده است. ما در کنار اینکه به جوانان خود می گوییم فیلمهای مضر را تماشا نکند باید بلافاصله از آن طرف تلاش کنیم تا جوانان برخی از آثار هنری خوب را ببینند و برای سایر جوانان نیز نمایش بدهند تا شاهد حل و برطرف شدن مشکلات بیکاری در جامعه باشیم.
دبیر اجرایی جشنواره عمار ادامه داد: امروز با پیشرفت فراوان تکنولوژی، دیگر نمی توان به جوانان گفت فیلمی را نبینند. امروز یک کودک مدرسه نرفته نیز بسیاری از محتواهای مضر را تماشا می کند. ما به جای اینکه به فکر فیلتر کردن برنامه هایی چون تلگرام به دلیل ایجاد ناامیدی و مشکلات اخلاقی باشیم باید خود را به این توان برسانیم که از این ابزارها استفاده ایجابی و مفید کنیم تا موجب پمپاژ امید در سطح جامعه باشیم.
منفرد خاطرنشان کرد: در جشنواره مردمی فیلم عمار که از سال ۱۳۸۹ شکل گرفت چند هزار فیلم و اثر هنری با این محتوا وجود دارد. این آثار هنری را ما نه از طریق نهادهای دولتی بلکه توسط مردم توزیع می کنیم. فیلم های ما توسط مردم در مساجد، حسینیه ها، هیات ها و پایگاه های بسیج به نمایش گذاشته می شود و مردم آنها را تماشا می کنند.
وی اضافه کرد: به این نکته مهم باید اشاره کنم که تک تک منازل ما می تواند محل نمایش آثار هنری خوب باشد. زیرا آنقدر مشکلات زیاد است و از طرف دیگر نیز آنقدر سرعت تغییر و تحولات جامعه سریع است که نمی توانیم منتظر حل مشکلات فرهنگی جامعه توسط نهادهای دولتی باشیم.
دبیر اجرایی جشنواره عمار یادآور شد: ما همانگونه که رژیم پهلوی را که دست نشانده آمریکا بود ساقط کردیم باید عوامل و مشکلات داخلی را هم برطرف کنیم و در این مسیر می توانیم از ابزار هنر نیز استفاده کنیم.
منفرد در پایان خطاب به نمازگزاران تصریح کرد: به عنوان نکته پایانی باید عرض کنم که برای حل مشکلات خودمان باید دست به کار شویم و نمی توانیم منتظر دیگران شویم. بنابر این جشنواره عمار این آمادگی را دارد تا آثار هنری و فیلم های خوبی را که تولید شده است را هرسال در اختیار شما قرار بدهد، با استقبال شما از نمایش این آثار، فیلمسازانی که این آثار را ساختند انرژی می‌گیرند تا فیلم های بیشتر و بهتری را تولید کنند.