حاشیه نگاری نخستین روز اکران های هشتمین جشنواره عمار در سینمااکسین اهواز

نخستین روز از اکران های هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار امروز به همت ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در خوزستان و مرکز رسانه بیداری با اکران 19 فیلم برگزار شد.

به گزارش عمارفیلم و به نقل از رسانه بیداری، نخستین روز از اکرانهای هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار امروز به همت ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در خوزستان و مرکز رسانه بیداری با اکران ۱۹ فیلم به نام‌های پسرک فلافل فروش، منم باید برم، تراس، جنگ دوربین من، وعده صادق، روزهای بارانی، شاهد بزم بهار، وحید، من زنده‌ام، یمن، بیب، ترک، کارخانه جهان، صداها، قفل فرمون، زمستان یورت، نغمه در خون در سینما اکسین اهواز برگزار شد.
هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار مانند سال‌های گذشته با استقبال چشمگیری از سوی شهروندان اهوازی مواجه شد به طوری که از تمام طیف‌ها و اقشار جامعه برای تماشای فیلم‌های این جشنواره حضور داشتند.
البته در این دوره از جشنواره با توجه به خلا‌های سال‌های گذشته مسئولان برگزاری این جشنواره مردمی اقدام به ایجاد و فضاسازی مناسبی برای قشر کودک و نوجوان نمودند . در این بخش از جشنواره که متناسب با نیاز مخاطب طراحی شده بود انیمیشن‌های ایرانی با مضمون‌های کودکانه به نمایش گذاشته شد.
رشد استقبال از جشنواره عمار امسال نسبت به سال گذشته بیشتر از پیش بود و به علت همذات پنداری این جشنواره با نیاز روز مخاطب و تولید محتوای قوی در تمام موضوعات جامعه توانست مخاطب بیشتری را جذب کند البته اگر از نگاهی دیگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم در واقع تامین خوراک فرهنگی مورد نیاز برای جامعه در سال‌های گذشته توسط جشنواره عمار سبب شد که هشتمین دوره از جشنواره مردمی عمار نیز با استقبال بی‌نظیری همراه شود.
مضامین فیلم‌های اکران شده در نخستین روز از جشنواره عبارتند بودند از مدافعان حرم، روایت نهضت، دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی و نقد درون گفتمانی که در هر بخش توانست به طوری ملموس مخاطب خود را جذب و به خوبی در ذهن تماشاگران برای مدت‌های طولانی باقی بماند.
سطح مستندها، نماهنگ‌ها و فیلم‌های کوتاه انتخاب شده برای اکران در هشتمین جشنواره مردمی عمار خوزستان به نحوی مورد چینش واقع شدند که هر مخاطب در یک بازه زمانی می‌توانست به خوراک فرهنگی مورد نیاز خود دست یابد.
مستندی از قبیل روزهای بارانی با وجود اینکه با مضمون روایت نهضت اکران شد اما توانست از طریق دانش‌آموزی که بعد از کار به درس خواندن مشغول می‌شد جدا از پیام‌های سیاسی و اجتماعی که برای قشر میانسال جامعه داشت تاثیرات مطلوبی برای قشر محصل جامعه که حضور پرشوری در سینما داشت را مهیا سازد.


آرمان معینی دانش‌آموز کلاس دوم راهنمایی با اشاره به فیلم کوتاه روزهای بارانی گفت: پیامی که من توانستم از این فیلم متوجه شوم درس خواندن همراه با کار بود و شرط موفقیت کسی که نقش اول فیلم را به عهده داشت پاکی و صداقت بود.
وی در ادامه از پخش نماهنگ‌های اکران شده در جشنواره استقبال کرد و افزود: برخی از فیلم‌ها متناسب سن من و دوستانم نبودند و نمی‌توانم نظری بدهم اما نماهنگ‌های پخش شده به ویژه نماهنگ مزین شده به عکس شهدا بسیار جذاب و دیدنی بود و از اینکه در این دوره در لیست اکران فیلم‌های متناسب با همه سنین گنجانده شد بسیار خوش‌حال هستم.
غرفه کودک و پخش انیمیشن‌های ایرانی نیز از دیگر بخش‌های جذاب جشنواره بود و والدینی که با فرزندان خود برای تماشای فیلم‌ها به جشنواره آمده‌ بودند توانستند استفاده مطلوبی از جشنواره داشته باشند خانم مهدوی در این باره گفت: سال گذشته برای قشر کودک مثل امسال فضای خاص و جداگانه‌ای طراحی نشده بود اما امسال با توانستیم خانوادگی از فضای ایجاد شده در جشنواره استفاده کنیم.


وی درباره سطح کیفیت انیمیشن‌های پخش شده در غرفه کودکان گفت: بیشتر انمیشین‌های غربی پیام‌هایی از قبیل خشونت، جنگ و دعوا را به دنبال دارد و دنبال کردن آن‌ها سبب می‌شود کودک از همان سن پایین به جای یاد گرفتن رفتار صحیح به سمت رفتارهای ناهنجار سوق پیدا کند.


وی افزود: نماهنگ‌ها و انمیشین‌های پخش شده توانستند کودک بنده را راضی به نشستن و تماشای بدون سر و صدا کند بنابراین نشان می‌دهد کودک از صحنه‌ای که می‌بیند در ذهن خود تصوراتی را ایجاد و مطابق آن‌ها رفتارش شکل می‌گیرد.
اکران فیلم‌های کوتاه با مضامین اقتصاد مقاومتی نیز در کنار اکران سایر فیلم‌ها توانست جایگاه ویژه‌ای را بین قشر جوان و نوجوان جامعه پیدا کند. در این فیلم‌ها به صورت عامیانه و بسیار قابل فهم از اقشار مختلف جامعه خواست که با حمایت از اقتصاد داخلی و خرید تولید ملی از آجر شدن دستمزد نیروی کار داخل جلوگیری کنند.
قالب بیشتر فیلم‌های پخش شده در نخستین روز از جشنواره عمار در زمینه دفاع از حرم و شهدای مدافع حرم بود. این بخش از جشنواره توانست تاثیرات بیشتری بر مخاطب داشته باشد . محمد اکبری در این باره گفت: استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین مدافعان را تقدیم حرمین ائمه‌ اطهار در عراق و سوریه داشته بنابراین احساس می‌کنم انس گرفتن با این بخش از برنامه برای شهروندان اهوازی بیشتر قابل لمس باشد.
وی با بیان اینکه فیلم کوتاه انتخاب شده برای اکران نیز از تمام جنبه‌ها توانست محتوای غنی داشته باشد، عنوان‌کرد: نخستین باری است که فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره عمار را تماشا می‌کنم اما می‌توانم به جرات بگویم نام مردمی که در کنار عنوان جشنواره آمده با مفهوم خاصی استفاده شده است زیرا تمام فیلم‌های به نمایش‌گذاشته شده بر عکس فیلم‌های کلیشه‌ای و تکراری سینماها به روایت صحنه‌هایی پرداخت که جامعه با آن‌ها درگیر است.
سید محمد جواد پورمانی صاحب اثر من زنده‌ام با قالب تیزر کتاب درباره جشنواره مردمی فیلم‌ عمار گفت: فیلم‌های ساخته شده برای جشنواره عمار نه تنها متناسب با نیاز روز هستند بلکه با زاویه‌ای به موضوع نگاه می‌کند که کمتر کارگردان یا فیلم‌سازی به آن توجه داشته باشد.
وی افزود: بدنه مردمی از ساخت تا پخش آثار از جمله ویژگی‌های جشنواره مردمی فیلم عمار است به طوری که هر فردی می‌تواند با هر میزان امکانات مالی و غیر مادی به ساخت فیلم بپردازد و در تمام نقاط کشور حتی در روستاهای دور افتاده آن را به دید مردم بگذارد.
پوریمانی با بیان اینکه ساخت فیلم برای جشنواره مردمی فیلم عمار بدون محدودیت است، عنوان‌کرد: مهمترین ویژگی که در فیلم‌های عمار رعایت می‌شود دربرگیری همه افراد جامعه است.
صاحب اثر من زنده‌ام افزود: جشنواره عمار از جمله جشنواره‌های مردمی است که همه مردم به ویژه قشر جوان کمک می‌کند تا از فرصت آزمون و خطایی که در پیش دارند، استفاده کنند.