حبس دوباره زمستان یورت؛ فانوس جشنواره فیلم مردمی عمار خاموش شد

اکران مستند معدن زمستان یورت در شهرستان آزادشهر و رامیان متوقف شد، خانواده‌های معدن زمستان یورت اعتقاد دارند این مستند حرف‌های دل آنها را که اجازه بیانش را نداشتند، آورده است.

به گزارش عمارفیلم و به نقل از تسنیم، ۱۳ اردیبهشت‎ماه سال ۱۳۹۶ حادثه دردناک در معدن زمستان یورت آزادشهر رقم خورد که به‎واسطه آن ۴۳ معدنچی جان باختند و دل بسیاری از مردم ایران را به درد آورد.

گرچه قدمت اعتراض‌های معدنچیان یورت بیش از یک دهه بوده اما در سال‎های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ این اعتراض‌ها بیشتر شده و معدن‌چیان یورت آزادشهر نسبت به ایمنی و معوقات مطالبات خود به فرمانداری آزادشهر مراجعه کرده و در این مراجعات با ناملایمت‎ها رو به رو شده بودند و پس از وقوع حادثه تلخ در معدن یورت تنها کارفرمای این معدن به عنوان ۱۰۰ درصد مقصر حادثه معرفی شد.

مجازات حبس ۳ ساله کارفرما نتوانست برای بسیاری از خانواده‎های معدن‌چیان یورت آزادشهر رضایت‌بخش باشد و از سویی در حادثه معدن یورت آزادشهر با ارائه حکم دادگاه هیچ دستگاه دولتی نسبت به کوتاهی و یا قصور نسبت به معدن یورت آزادشهر محاکمه نشد و مدیری در این راستا استعفا نداد.

موضوعاتی که از دید دستگاه قضائی و مسئولان از نگاه خانواده‌های معدنچی باقی مانده بود و حتی وعده رئیس جمهور هم در بین خانواده معدن‌چیان که مقصران حادثه را در هر مقامی که باشند مجازات می‎کند هم نتوانست روند بازخواست از دستگاه‎های اجرایی را تغییر دهد.

تنها بخشی از این موضوعاتی در مستند زمستان یورت آزادشهر از طریق دو جوان انقلابی استان گلستان دیده و در بخش فیلم مردمی جشنواره عمار اکران شد و توانست فانوس این جشنواره را بدست آورد.

حال با کسب چنین عنوان و افتخاری بار دیگر زمستان یورت حبس نگاه مسئولان شهرستان‎های شرق استان شده و پس از چند اکران این مستند مانع آن شدند که در شهرستان رامیان به روی صحنه رود.

برخی از خانواده‌های جان‌باخته معدن یورت آزادشهر با تغییر عکس پروفایل‌های خود نسبت به توقیف اکران این مستند اعتراض کردند و معتقد هستند که با ممانعت پخش این مستند مسئولان پذیرفته‎اند که خود مقصر حادثه هستند.

یکی از نمایندگان خانواده معدن یورت آزادشهر ضمن قدردانی از کارگردان و تهیه‎کننده این مستند می‎گوید؛ ما انتظار داشتیم این مستند در رامیان به روی صحنه برود اما تصور می‎کنم مسئولان شهرستان با اکران این مستند آبروی خود را در خطر دیدند.

وی همچنین تاکید کرد: با اکران این مستند همه از بی‎مسولیتی‎های برخی در این منطقه آگاه می‎شدند و پی می‎بردند که چه بلایی بر سر کارگران آوردند.

این هسمر جان‌باخته معدن یورت آزادشهر که این مستند را در سینما فلسطین دیده، گفت: ای کاش این مستند اکران می‎شد و در این فیلم واقعاً حرف دل ما خانواده معدن‌چیان زده شده بود، حرفایی که ما اجازه بیان آن را نداشتیم.

حال پس از اکران این مستند در روستاهای وطن و سوسرای شهرستان آزادشهر و شهرستان گنبدکاووس اکران این مستند متوقف شده است.

تهیه کنندگان این مستند که در ۴۰ دقیقه تهیه شده برای احترام به مسئولان تصمیم گرفتند اکران مستند زمستان یورت را در شهرستان آزادشهر متوقف کنند و اعتقاد دارند که مسئولان با این تصمیم جوانب آن را اندیشیدند و تنها درخواستشان این است که مسئولان استانی این مستند را ببینید و برای برطرف کردن مشکلات کارگران تلاش کنند.

علی دهقان، تهیه‎کننده مستند زمستان یورت با بیان اینکه این مستند را با هدف تصویر کشیدن حادثه معدن یورت آزادشهر تهیه کرده، اعتقاد دارد وقتی وارد این کار شده با مشکلاتی رو به رو شده که برایش قابل تصور نبوده است.

وی می‎گوید: با این مستند به دنبال این بودیم که مشکلات معدنچیان که در ۳ دهه از طریق نمایندگان مجلس دنبال می‎شد و به نتیجه نرسیده بود را نشان دهیم.

دهقان اعتقاد دارد که در این مستند تلاش شده آن چیزی که وجود دارد به تصویر کشیده شود و می‎گوید خیلی از جزئیات و شرایط کشور را در ساخت مستند لحاظ کردیم تا تنها مستند یک طرفه و منتقدانه را دنبال نکنیم و نقد درون‎گفتمانی را به تصویر بکشیم تا راه حل مشکلات ارائه شود.

وی نقش رسانه‎ها را در شرایط فعلی و کنونی ویژه دانست و افزود: اگر رسانه‎ها به وظیفه ذاتی خود عمل کنند دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

پیش از این میلاد میرزاباقری، کارگردان این اثر به تسنیم گفته بود که در مستندش به دنبال درد کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت رفته است. او نسبت به بازداشت کارگردان این معدن به دلیل مطالبه حقوقشان منتقد است و اعتقاد دارد این سستی تا جایی پیش می‌رود که اردیبهشت امسال ۴۳ معدن‌چی کشته می‌شوند.

جشنواره هشتم عمار با شعار “شهدای کارگر” کار خود را آغاز کرد بود و مستند زمستان یورت یکی از مستندهایی بود که در این جشنواره توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.