با دستور شورای تامین؛

اکران مستند «زمستان یورت» متوقف شد/کارگران جانباخته را «شهید» اعلام نمی کنند

اکران مستند «زمستان یورت» که به مسائل و مشکلات کارگران معدن یورت آزادشهر می پردازد و قرار بود در این شهر برای کارگران و خانواده های جانباختگان حادثه معدن یورت، پخش شود، متوقف شد.

به گزارش عمارفیلم، اکران مستند «زمستان یورت» که به مسائل و مشکلات کارگران معدن یورت آزادشهر می پردازد و قرار بود در این شهر برای کارگران و خانواده های جانباختگان حادثه معدن یورت، پخش شود، متوقف شد.
دهقان، تهیه کننده مستند «زمستان یورت» درباره این موضوع توضیح داد: شورای تامین آزادشهر تا جایی که ما پیگیری کردیم بر اساس جلسه ای که داشتند، فعلا اجازه اکران به ما ندادند، البته در کنار آن، هیئت امنای مسجد جامع آزادشهر هم علی رغم اینکه نامه ای هم از طرف موسسه متولی اکران ارائه کردیم، بارها گفته‌اند مجوز بیاورید و جواب درستی به ما نمی دهند، تاکنون اجازه اکران ندادند.


وی ادامه داد: روستاهای وطن و سوسرا در حوزه آزادشهر بودند ولی در خود شهر، شورای تامین اجازه نداده است چون اتفاقات اصلی و تجمعاتی که کارگران داشتند در فرمانداری و دادگستری آزادشهر بوده و از طرفی مدیریت سازمانهای دولتی در غرب استان گلستان در این شهر است، اجازه اکران به ما ندادند.
دهقان تصریح کرد: علی رغم پیگیری که تاکنون داشتیم که تاکنون به ما به صورت کتبی چیزی نگفتند که علت این موضوع چه بوده است، تنها به ما زنگ زدند و گفتند که این مستند اکران نشود.
این تهیه کننده با اشاره به پیگیری خانواده های کارگران معدن درباره اکران مستند زمستان یورت بیان کرد: ما روستاهای آزادشهر، گنبدکاووس اکران داشتیم و استقبال هم شده و اتفاق خاصی نیفتاده است، آن طور که خود خانواده های معدن کاران هم گفتند حرف دلشان در این اثر گفته شده است، ما فیلمی را در حوزه مشکلات کارگران تولید کردیم و باید علت این مسئله روشن شود که چرا جلوی اکران مستند را گرفته شده است.
دهقان تهیه کننده مستند «زمستان یورت» درباره اکران های اخیر این مستند در روستاهای «وطن» و «سوسرا» هم گفت: بعد از اینکه ساخت مستند «زمستان یورت» به پایان رسید تصمیم گرفتیم تا آن را برای مردم روستاهای «وطن» و «سوسرا» اکران کنیم. از آنجایی هم که خانواده های پنج نفر از شهدای این معدن در روستای «وطن» از توابع شهرستان آزادشهر استان گلستان ساکن هستند این مستند را با انجام برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برایشان اکران کردیم.
این تهیه کننده ادامه داد: «وطن» روستایی کوهستانی و صعب العبور در این فصل از سال است ولی با استفاده از بنر و پوستر اطلاع رسانی لازم، استقبال بسیار خوبی از اکران مستند «زمستان یورت» در این روستا شد.
وی عنوان کرد: این روستا در ۳۰ کیلومتری شهرستان آزادشهر قرار دارد و منطقه ای کوهستانی است که اهالی آنها بیشتر با کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند. ما در زمان تولید مستند از سه خانواده شهدای «معدن یورت» هم که در این روستا، سکونت دارند، مصاحبه گرفتیم.
دهقان خاطرنشان کرد: مستند «زمستان یورت» حرف دل خانواده های کارگران معدن یورت را بیان کرده است. بعد از پایان نمایش آن نیز خانواده های کارگران این معدن صحبت هایی را با ما درمیان گذاشتند. موضوع اصلی که خانواده های جانباختگان «معدن یورت» پیگیر آن هستند اعلام شهادت کارگران کشته شده است.
این تهیه کننده یادآور شد: خانواده های جانباختگان «معدن یورت» بعد از دیدن این مستند از کار ساخته شده راضی بودند و این رضایت در زمان اکران مستند «زمستان یورت» در روستای «سوسرا» نیز به چشم می خورد.
دهقان اظهار داشت: تعدادی از خانواده های این دو روستا بعد از تماشای مستند اعتقاد داشتند بهتر بود در انتهای کار به همسران و فرزندان کارگران جانباخته پرداخته می شد.
این تهیه کننده تصریح کرد: بخشی از مستند «زمستان یورت» مربوط به خانواده ای است که در روستای «وطن» ساکن هستند. در این بخش از مستند مادر، دختر و پسر کارگر جانباخته صحبت می کنند که اتفاقا در روز اکران فیلم نیز حضور داشتند.
دهقان خاطرنشان کرد: روستای «سوسرا» نیز دیگر روستایی است که جانباختگان «معدن یورت» در آنجا زندگی می کردند. در حقیقت ۱۰ خانواده کارگران شهید «معدن یورت» در این روستا هستند.
وی اضافه کرد: مستند «زمستان یورت» داستان کارگران معدنی است که در سال ۱۳۸۵ و قبل از آن در جریان خصوصی سازی معادن با مشکلات فراوانی ازجمله نپرداختن حقوق و بیمه کارگری روبرو بودند. آنها پیگیری های فراوان و اعتراضاتی را نسبت به کارفرمای خود انجام دادند اما به نتیجه روشنی دست پیدا نکردند.
این تهیه کننده ادامه داد: این کارگران در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ روبروی فرمانداری جمع می شوند و نسبت به وضعیت خود و عدم پرداخت چندین ماهه حقوق خود اعتراض می کنند. وضعیت مادی آنها به صورتی بود که حتی پول تهیه نان را هم نداشتند. اما در آن سال به این کارگران و نمایندگان آنها برچسب سیاسی می زنند و آنها را مخل امنیت ملی و نظام محسوب می کنند.


دهقان اضافه کرد: کارگردان «معدن یورت» در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ نیز تجمع هایی را به همراه خانواده های خود در ادامه اعتراضاتشان برای دستیابی به حق و حقوق خود برگزار می کنند که متاسفانه این بار نیز مورد ضرب و شتم یگان ویژه قرار می گیرند.
وی یادآور شد: مستند «زمستان یورت» ضمن به تصویر کشیدن مشکلات پبش آمده برای کارگران «معدن یورت» راه حل و فصل ماجرا را نیز به مخاطبان و خانواده های کارگران این معدن نشان می دهد. مهمترین موضوعی که در قالب این مستند به آن پرداختیم بحث رسانه است. زیرا رسانه های ما بخصوص صدا و سیما می تواند این قبیل مشکلات را انعکاس بدهد. در صورتی که در حال حاضر مسئله و دغدغه صدا و سیمای ما پراختن به مسائل کم اهمیت حوزه فوتبال و بازیگران سینما است.
این تهیه کننده در پایان تصریح کرد: مستند «زمستان یورت» به نظر بسیاری از مردم و مخاطبانی که آن را تماشا کردند بسیار کامل و جامع است که در آن مسئله نقد درون گفتمانی عنوان شده است که مطابق با صحبت های چند روز پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان هنرمندان و بچه های حوزه هنری درباره سازنده بودن نقد درون گفتمانی است.
مستند زمستان یورت که به کارگردانی میلاد میرزاباقری و تهیه کنندگی علی دهقان ساخته شده است، چندی پیش هم توانست جایزه ویژه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش نقد درون گفتمانی را ازآن خود کند.