نیرومند: سیستم فرهنگی به بازگویی حوادث کمتر، توجه داشته/ نقویان:وقتی فیلممان دیده می شود، تشویق می شویم

میهمانان برنامه ۵۷ در برنامه شب گذشته با پرداختن به جشنواره عمار، از اینکه در این سال‌ها کمتر توجه به بازگویی حوادث شده است انتقاد شد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از تسنیم، برنامه شب گذشته «۵۷» با بررسی آثار منتخب جشنواره مردمی فیلم عمار به روی آنتن رفت. در قسمت اول، طالب زاده میزبان محمدحسین نیرومند (عضو هیات داوران جشنواره)، مهدی نقویان (کارگردان مستند ارثیه پدری و مستند خارج از دید)، محمد حسین امانی (کارگردان مجموعه داستانی صداها) و میلاد میرزا باقری (کارگردان مستند زمستان یورت) بود.

محمد حسین نیرومند، عضو هیات داوران جشنواره عمار، ضمن ابراز خرسندی بابت حضور در برنامه ۵۷ ،گفت: بعد از فتنه ۸۸ بخشی از جوانان مستعد متوجه شدند که باید وارد رسانه شوند. به همین دلیل هنگامی که آقای وحید جلیلی، عمار را بنیان گذاشت، بخش زیادی از این جوانان وارد شدند و فهمیدند که باید در عرصه رسانه ورود کنند و حرف و سخنشان را با ابزار رسانه منتقل کنند.

نیرومند اظهار کرد: طبیعی است که در ابتدا جوانان خام‌دستانه ولی با شوق و علاقه کار می‌کردند. اما کلاس‌هایی که اساتید مختلف از جمله آقای طالب زاده برنامه ریزی و برگزار کردند، توانست دست این بچه‌ها را بگیرد و باعث شد خیلی سریع از تجربه نسل گذشته بهره مند شوند و به سرعت آموزش ببینند.

وی در رابطه با موضوعات آثار گفت: ما یک تاریخ ۴۰ ساله انقلاب داریم. مجموع حوادثی که این انقلاب به خود دیده است، بیش از نیمی از عالم است. این حادثه ها یعنی همان موضوعاتی که می شود به آن پرداخت. پس موضوع زیاد است و ما کم رفتیم سراغ موضوعات. دلیل اینکه کار بچه ها گل می‌کند و دیده می شود این است که بچه‌ها صادقانه آن چیزی که در انقلاب اتفاق افتاده است را بیان می‌کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه سیستم فرهنگی ما در این سال‌ها کمتر توجه به بازگویی حوادث داشته است و برای همین است که کارها به صورت نو و جدید به چشم می آید. پیدا کردن سوژه در انبار پرحادثه ما کار سختی نیست. در دنیا برای ایده ارزش بسیار بالایی قائل هستند. باید بتوانیم سیستمی داشته باشیم که ایده‌ها را جمع آوری کند و بابت آن پول به ایده دهندگان بدهد. پرورش ایده بسیار مهم است.

مهدی نقویان، کارگردان مستند ارثیه پدری نیز گفت: من اولین کاری که ساختم «زخم تازه» بود که درباره چرایی زمزمه‌های تغییر نام خلیج فارس بود که دست‌های انگلیسی پشتش بود و از تلویزیون پخش شد و بازتابش بسیار خوب بود. سپس «نگهبان آرا» را ساختم که درباره اقدامات شورای نگهبان در سال ۸۸ بود که از تلویزیون پخش نشد. ولی بعد از حضور در جشنواره عمار و برگزیده شدن، باعث شد تلویزیون این مجموعه را پخش کند.

نقویان گفت: هر شخصی نیاز به تشویق دارد و ما فیلمسازان وقتی فیلممان دیده می شود و تشویق می شویم باعث می‌شود که متوجه شویم مسیرمان را درست انتخاب کردیم. وی درباره مجموعه «خارج از دید» نیز گفت: اگر مخاطبین ۱۲ قسمت مجموعه «خارج از دید» را مشاهده کنند، مسئله ۸۸ برای آنان حل می شود.

محمد حسین امانی، کارگردان مجموعه «صداها» گفت: اینها یک سری تیزر بود که مدرسه سینمایی عمار تولید کرد و با استقبال خوبی روبه‌رو شد. تصمیم گرفته شد سری جدید برای مخاطب خردسال تولید شود که فراخوان ایده داده شد و این ایده ها انتخاب و تولید شد.

نیرومند درباره کاری که  محمد حسین امانی به تولید رسانده گفت: کار آقای امانی بیش از ده‌ها بار از رسانه ملی پخش شده است. این کار طنز هم کیفیت خوبی دارد و هم توانسته با زبان کمدی مسائل حوزه اقتصاد مقاومتی را بیان کند.

در ادامه این برنامه میلاد میرزاباقری مستند ساز جوان مهمان برنامه شد و گفت: مجموعه «زمستان یورت» که تولید کردیم در رابطه با معدنی است که اخیراً فرو ریخت. خوشحالم که این کار در این برهه ساخته شد. جشنواره عمار یک جشنواره انقلابی است و یک فرصتی را برای نقد درون گفتمانی بوجود آورده است.

برنامه تلویزیونی«۵۷» کاری از گروه برنامه‌های تلویزیونی مرکز بسیج رسانه ملی است که نادر طالب زاده اجرا و سردبیری و رضا جوهرچی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد و با همکاری شبکه پنج سیما تولید و پخش می‌شود.

«۵۷» در فصول مختلف در هنگامه مناسبت‌های تاریخ معاصر ایران، تحولات جهان اسلام و مضامین ویژه انقلاب اسلامی، تهیه و تولید شود.