سینمایی که به روستاها برده شد/انتقال مفاهیم انقلابی به جوانان

نکته مهم جشنواره عمار مردمی بودن و اکران فیلم ها در شهرها و روستاهای دورافتاده برای انتقال ارزش های انقلاب است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری مهر، همانطور که از اسمش پیدا است جشنواره فیلم عمار به صورت مردمی برگزار می شود و نقش اصلی در برگزاری، اکران و اجرا را خود مردم برعهده دارند و دولت در آن نقشی ندارد.

درست است جشنواره فیلم عمار که در سال ۱۳۸۹ و آن هم در ۹ دی اولین تولدش بود، اما و برخلاف نگاه خیلی ها که فکر می کردند این جشنواره یک ساله خواهد بود تاکنون ادامه داشته و روز به روز بر مخاطبان آن افزوده می شود.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار با دست اندرکاران این جشنواره فرمودند به موضوعاتی مانند دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره خوب پرداخته شده و تأکید کردند: نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.

شاید نقطه قوت این جشنواره همان مردمی بودن و رفتن به روستاها و شهرهای دور افتاده همراه با تقویت ارزش های انقلاب اسلامی باشد که توانسته این همه فیلمساز و مخاطب را دور خود جمع کند.

چند سالی هست که فیلم های جشنواره عمار در شهرستان گناباد اکران می شود و ما نیز برآن شدیم تا حال و هوای جشنواره را در گناباد از زبان مخاطبین آن جویا شویم.

روحیه امید به من القاء شد

به روستای «رهن» محلی که قرار بود فیلم ها در آن اکران شود رفتیم .پس از پرس و جویی متوجه شدیم فیلم ها در مسجد روستا قرار است اکران شود که ما نیز برای تهیه گزارش به جمع مخاطبین پیوستیم.

به سمت مسجد که حرکت می کردیم نشانه هایی از شلوغی دیده می شد. ماشین هایی که در مسیر پارک شده بودند و کفش هایی که در جاکفشی بود نشان از استقبال خوب جوانان از این جشنواره بود.

وارد مسجد که شدیم روی پرده بزرگی فیلم در حال نمایش بود . ما نیز همراه دیگران به تماشای فیلم پرداختیم .جالب بود که گرمای فیلم ها بر سرمای مسجد چربیده بود. هیچ کس از سرما چیزی نمی گفت و در حال دیدن فیلم ها بودند.

پس از اکران به سراغ آقایی ۴۵ ساله که به همراه فرزندش به دیدن فیلم ها آمده بود رفتیم و از حال و فضای فیلم ها پرسیدیم که اظهار کرد: من تخصصی در فیلم سازی ندارم ولی آنچه به من القا شد روحیه امیدی بود که این فیلم ها به فرزندم و من داد.

وی که از اکران فیلم در روستا بسیار خرسند بود افزود: می توانم بگویم که من هرکار می کردم نمی توانستم به خوبی این فیلم ها، ارزش های انقلاب اسلامی را به فرزندم بفهمانم و این بزرگترین نکته این فیلم ها است.

نوجوانی ۱۲ ساله به نام سعید که به گفتگوی ما گوش می داد گفت: فیلم های خوبی امسال آمده، سال گذشته فیلم ها کمی ضعیف تر بود.

سعید که از دیدن فیلم بسیار خوشحال به نظر می رسید ادامه داد: ما که نمی توانیم برویم سینما ولی هرسال سینما می آید به روستای ما و می توانیم فیلم ببینیم.

وی با همان ذوق زدگی که داشت اسم فیلم هایی که دیده بود را با سرعت برای ما نام می برد.

حسین رجایی از جوانانی بود که امشب فیلم ها را دیده و تحلیل فنی می کرد وی به خبرنگار مهر گفت: فیلم ها امسال دارای کیفیت بهتری هستند. سال گذشته برخی فیلم ها از برش های فیلم های دیگران استفاده کرده بودند که امسال شاهد این گونه فیلم ساختن نبودیم.

وی افزود: نوع فیلم های جشنواره عمار باعث شده که خیلی از جوانان روستایی با فاصله زیادی که از تهران دارند به فکر فیلم ساختن بیافتند و سعی می کنند از موضوعات مختلف برای جشنواره فیلم بسازند.

از هنر سینما در راستای اهداف ارزشی استفاده شود

برای بررسی بهتر جشنواره عمار در گناباد سری به انجمن سینمای جوان این شهر زدیم و استاد محمد برادران یکی از فیلمسازان قدیمی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جشنواره مردمی عمار گفت: یکی از موفقیت های جشنواره عمار پرداختن به موضوعات ارزشی است.

وی افزود: من معتقدم هنرمندان متعهد باید از هنر سینما در راستای اهداف ارزشی استفاده کنند و ما نیز تعداد ۲۰ فیلم از گناباد به جشنواره ارسال کرده ایم.

محمد برادران در خصوص برنامه ریزی جشنواره نیز اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به افزایش آمار ارسال فیلم به جشنواره باید نظارت بیشتر شود و فیلم های با سطح کیفیت بالاتری در این جشنواره پذیرش شود.

وی ابراز کرد: مسئولین برگزاری جشنواره به جای افزایش کمی آن، باید به سمت افزایش کیفیت فیلم ها حرکت کنند و در زمان اختتامیه نیز حتما به فیلم سازان شهرستانی دقت بیشتری کنند.

این فیلمساز گنابادی عنوان کرد: باید این فیلم ها را برای مخاطبینی که با ارزش های انقلاب اسلامی غریبه هستند به نمایش بگذاریم زیرا این گروه بیشتر نیاز به دیدن این فیلم ها دارند.

اکران ۱۵۰ فیلم جشنواره مردمی عمار در گناباد

مسئول برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار در گناباد گفت: از ابتدای شروع جشنواره مردمی عمار که فیلم ها به دست ما رسیده تاکنون تعداد ۱۵۰ فیلم به نمایش گذاشته شده است.

مجتبی یعقوب زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فیلم های اکران شده در قالب های مستند، پویانمایی و نماهنگ بوده که تاکنون بیش از هزار نفر این فیلم ها را دیده اند.

وی ابراز کرد: برای بحث تبلیغات اکران‌ها از طریق فضاهای مجازی، نصب پوستر و تراکت در شهر اقدام شد که متاسفانه استقبال کمتری را به ویژه از سمت مسئولان شاهد بودیم.

یعقوب زاده بیان کرد: پایه جشنواره عمار مردم هستند و در شرایطی که دشمن در حال تهاجم فرهنگی به سمت ما است این جشنواره می تواند در جلوگیری از این تهاجم کمک شایانی کند.

مسئول برگزاری جشنواره فیلم های مردمی عمار گناباد گفت: پخش فیلم ها در روستاها و مکان هایی که سینما و یا اکران فیلم در آنجا نیست بارزترین نقطه این جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون فیلم های جشنواره در حوزه علمیه امام رضا(ع)، امامزاده سلطان محمد عابد کاخک و مساجد شهر و روستاها اکران شده است.

یعقوب زاده خاطرنشان کرد: در حال برنامه ریزی برای پخش فیلم ها در نمازجمعه و اکران در برخی منازل شهدا در شهرستان هستیم.