در کارگاه آموزشی مستند جشنواره عمار:

در مستند نمی توان فیلمنامه کامل داشت/تفاوت فیلمنامه در فیلم مستند و داستانی

مهدی زمانپور کیاسری به مبحث درام در مستند اشاره کرد و گفت: در داستان می‌توان رؤیا پردازی کرد اما در مستند این گونه نیست و شما باید با خلاقیت از دل مستندتان ماجرا بیرون بکشید.

به گزارش «عمار فیلم»، مهدی زمانپور کیاسری، کارگردان مستند «مشتی اسماعیل» در کارگاه آموزشی کارگردانی در مستند که در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد، به اهمیت چینش عوامل خوب در ساخت مستند اشاره کرد و افزود: ممکن است عوامل خوب مقداری هزینه نهایی و تمام شده اثر شما را بیشتر کنند، اما قاعدتاً در خروجی اثرتان نیز تأثیر خواهند گذاشت و خروجی قابل استفاده‌تر و بهتری از شما به جای خواهد ماند.

کارگردان مستند مشتی اسماعیل با طرح پرسشی مبنی بر این که چه کنیم که ذهنمان پیش از ساخت مستند از کلیشه خالی شود، اظهار داشت: شما باید در ابتدا صدا را در ذهنتان ببندید و هیچ پیش زمینه در مورد صدای اثر نداشته باشید و سپس همین کار را با تصویر نیز انجام دهید.

وی با بیان این که یک مستندساز باید به اندازه زمان فیلمش به فکر تصویر هم باشد، گفت: در شروع کار باید به صورت تصویری فکر کنید و ببینید برای صحنه های مختلف چگونه می‌توانید تصویر خلق کنید.

زمانپور کیاسری با بیان این که در مستند شما نمی توانید به هیچ وجه فیلمنامه کامل داشته باشید، اظهار داشت: در هنگام انتخاب سوژه قدری هم به مخاطب فکر کنید و این که مخاطب در فیلم شما به دنبال چه چیزهایی است و دوست دارد چه چیزهایی ببیند.

وی با اشاره به موفقیت های فیلم های مشتی اسمایل و پاپلی در جشنواره های مختلف جهانی تصریح کرد: تماشاگران بسیاری هستند که بعد از گذشت زمان زیادی از ساخت مستند همچنان جویای احوال شخصیت مستندهایم هستند و برایشان هدایایی از آن سوی مرزها می‌فرستند.

این کارگردان خوش ذوق جبهه فرهنگی انقلاب، با بیان این که پیش از ساخت مستند مشتی اسماعیل حدود یکسالی با او نشست و برخاست کردم، خاطرنشان کرد: در این مدت با او در رفت و آمد بودم و تا جایی که افزون بر آشنایی با زندگی او مراحل مختلف کشاورزی و کشت گندم، از جمله کاشت و داشت و برداشت را نیز یاد گرفتم.

زمانپور کیاسری در ادامه خاطر نشان کرد: شما کارتان را خوب بسازید، مطمئنا خریدارش را نیز پیدا خواهید کرد.

وی به مبحث درام در مستند اشاره کرد و افزود: در داستان می‌توان رؤیا پردازی کرد اما در مستند این گونه نیست و شما باید با خلاقیت از دل مستندتان ماجرا بیرون بکشید.

انواع گونه های مستند

کارگردان مستند مشتی اسماعیل به انواع گونه های مستند اشاره کرد و افزود: یک گونه مستند وجود دارد به نام مستند محض که عموماً در لحظه اتفاق می‌افتد، مانند مستندهای مربوط به سیل و زلزله، اما در گونه دیگری از مستند که از آن به عنوان بازسازی یاد می‌شود که خود بر دو گونه نمایشی و اسنادی تقسیم می‌شود.