مستند ساز جوان کشورانتقاد کرد

عدم انسجام میان مستندسازان جبهه انقلاب/ جبهه انقلاب به شدت خالی است

مستند ساز جوان کشور با انتقاد از این که متأسفانه در میان مستندسازان جبهه مقاومت هم افزایی وجود ندارد،گفت: کمبود یک فرد محوری برای انسجام نیروهای انقلابی به شدت احساس می شود.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خاورستان، محسن اردستانی کارگردان و مستندساز جوان کشور شامگاه پنج شنبه در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در شهرستان خوسف، ضمن اشاره به فعالیت های خویش، اظهارکرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد تولیدات بنده مربوط به مدافعین حرم بوده است.

وی افزود: پیش از نخستین سفرم به سوریه، چندین بار موقعیتی فراهم ‌‌شد تا در خارج از ایران در مورد مدافعان حرم مستندی تهیه کنم اما در نهایت شرایط مهیا نمی شد تا این که یک روز ناصر نادری(مستندساز) با من تماس گرفت و گفت که حاضری برای تولید مستندی درباره تیپ فاطمیون به سوریه برویم؟ من هم قبول کردم و این شد آغاز حضور ما در سوریه.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در جریان سفرهای مان به خارج از ایران به دفعات پیش می‌آمد که علی‌رغم برنامه ریزی‌هایی که کرده بودیم، زمانی که وارد گود می‌شدیم، تمام این برنامه‌های ما جابه جا می شد که البته این مسئله در مستندسازی بحران امری طبیعی است.

اردستانی افزود: به طور مثال، در سفر دوم مان به سوریه حدود یک هفته در خانه ای گیر افتادیم و به دلیل شرایط بحرانی، امکان هماهنگی با بیرون را نداشتیم و تمام کار های مان متوقف شده بود تا این که به لطف خدا،مشکلات حل شد، این مسئله نمونه‌ای از مواردی بود که اصلا پیش بینی نمی‌کردیم.

دوربین مستندساز انقلابی به سوی مظلومیت

این مستندسازجوان با بیان این که هر جا مظلومیت بیشتر باشد، دوربین مستندساز انقلابی به همان سمت می‌چرخد،تصریح کرد: مظلومیت همواره برای من محور بوده است، مستند “در حصار” را که ساختم از لحاظ فرمی ضعیف‌تر از کار‌های قبلی من بود و بازی عقل و دل من آغاز شد که عقل می‌گوید فرم کارت ضعیف شده و ممکن است انتقادات بسیاری را به اثر وارد کنند و دل می‌گوید این ها مظلومند و باید کاری برایشان انجام داد.

اردستانی خاطرنشان کرد: عقیده من این است که فرم و محتوا در کار داستانی باید هم‌تراز باشند و در مستند، من محتوا را مقدم بر فرم می‌دانم، باید سعی کنیم جایی برویم که دوربین تا به حال کمتر رفته است، دلیل پرداخت به شیعیان «فوعه و کفریا» در مستند «در حصار» همین نکته بود، مسئله مهم برای من، رساندن پیام این مظلومیت بود.

وی در خصوص مشکلات مستندسازی بحران بیان کرد: جدا از بحث خطرات مستندسازی در جنگ، هیچ گروه مستندسازی همانند ما در ساخت آثارش اذیت نشده است، به یاد دارم که دوربین ما را در سوریه گرفتند و یکبار هم دستگیر شدم و همه این‌ها را به جان خریدم تا رشادت‌های مدافعان حرم را به تصویر بکشم.

اردستانی در این زمینه متذکر شد: در مسیر ساخت مستند «فوعه و کفریا» به دلیل عدم دسترسی به داخل شهر و محاصره آن از سوی تروریست های تکفیری‌، ما رابطه هایی برقرار کردیم تا افرادی از داخل فوعه و کفریا برایمان فیلم بگیرند.

وی ابراز کرد: در زمان شهید آوینی با آن محدودیت تجهیزات و امکانات هر هفته برنامه روایت فتح پخش می شد، حال با وضعیت امروز و پیشرفت امکانات مقایسه کنید که ما در فضای رسانه‌ای کشور چقدر به صورت جدی و استراتژیک به مقوله مدافعان حرم می پردازیم؟

عدم انسجام میان مستندسازان جبهه انقلاب

این فعال فرهنگی با انتقاد از این که متأسفانه در میان مستندسازان جبهه مقاومت هم افزایی وجود ندارد،اذعان داشت: کمبود یک فرد محوری برای انسجام نیروهای انقلابی به شدت احساس می شود، کسی که خود دغدغه مند این عرصه باشد و به بچه ها ضریب دهد.

اردستانی ضمن اشاره به جشنواره عمار، بیان کرد: این جشنواره‌ می‌تواند در حوزه‌های گوناگون سوژه‌یابی کند و آن را در اختیار فیلمسازان مختلف قرار دهد و به نظرم ایرادی ندارد که جشنواره‌ای به فیلمساز پیشنهاد سوژه دهد.

وی با اشاره به این که متاسفانه ما در حوزه رسانه شکست محض خورده ایم، تبیین کرد: برخی افراد به جنگ نگاه سوژه دارند ولی از دیدگاه بنده،جنگ یک وسیله است.

این مستندساز جوان با بیان این که من همیشه نیتم آن بوده که به جبهه مقاومت رفته و برای یک حوزه مظلوم برنامه بسازم، متذکرشد: در حوزه محرومیت زدایی تاکنون سه اثرساخته ام.

اردستانی ادامه داد: اگر دغدغه مند باشیم می توانیم سینما را یاد بگیریم چرا که سینما هیولا نیست.

وی اظهار داشت: حدود ۳۰۰ هزار شهید در کشور داریم، مرزهای ایران اشباع شده ولی متاسفانه افرادی ادعا می کنند که این جنگ(جنگ تحمیلی) هیچگونه دستاوردی نداشته است.

اردستانی ضمن اشاره به این که در این خصوص شبهات زیادی وجوددارد و نتوانسته ایم به این شبهات پاسخگوباشیم،افزود:شما جوانان انقلابی بایستی کارهایی را انجام دهند که سبب تکان دادن دنیا شود.

وی با اشاره به این که در بحث جنگ سوریه و عراق بیشترین شبهات وجود دارد، متذکر شد: باید بررسی کنیم که چند مستند در این زمینه ساخته شده و باید ببینیم که تاچه اندازه دراین خصوص کارکرده ایم.

این مستندساز جوان با اشاره به این مهم که مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای در بحث ساخت مستندهای داستانی دارند،گفت: باید در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشیم.

اردستانی داشتن اخلاص را،یکی از مصادیق مهم هنر دانست و یادآور شد: بر کسی پوشیده نیست که اگر در هر کاری اخلاص باشد آن کار خودش بالا می رود و یادمان باشد که کارکردن در یک زمینه نیازمند یک دغدغه است ولی برای کارنکردن در آن زمینه، هزار دغدغه وجود دارد.

وی ضمن انتقاد شدید از خالی بودن جبهه انقلاب در شرایط کنونی در کشور گفت: همواره یادمان باشد که همه ما به انقلاب اسلامی تعهد داریم و نباید بگذاریم که جبهه انقلاب خالی بماند.

اردستانی در اشاره به مستند”عاشقان ایستاده می میرند”،گفت: مدت یک سال و نیم کار این مستند به طول انجامید و امیدوارم که مورد قبول احدیت و انسان های انقلابی قرار گیرد.

وی در پایان ضمن تشکر از همه جوانان انقلابی شرکت کننده در این جلسه و بویژه سخنان قاطع و انقلابی امام جمعه خوسف، اظهار کرد: سخنان این بزرگوار واقعا به دل همه انقلابی ها نشست و شهرستان خوسف باید قدرشناس اینگونه بزرگان باشند.