مستغاثی: صاحبان رسانه مردم را وامدار خود می دانند/فضلی نژاد: سلبریتی سالاری باعث کمرنگ شدن سینمای مردمی شده

فضلی نژاد، روزنامه نگار گفت: تجلی سینمای مردمی در جشنواره عمار است، یعنی این جشنواره و این سینما یک جریان مستقل از سینمای ایران است. باید دانست که سلبریتی سالاری باعث کمرنگ شدن سینمای مردمی شده است.

به گزارش «عمار فیلم»، سعید مستغاثی در میزگرد بررسی جایگاه جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمای ایران با اشاره به موضوع روند ۸ ساله جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: به نظر بنده موقعیت این جشنواره مردمی در داخل کشور در میان دیگر جشنواره های خارجی کمی متفاوت است.

او ادامه داد: ما در کشور دو نوع جشنواره داریم که یکی در بخش مسابقه به داوری گذاشته می شوند و دیگری هم جشنواره ای مانند فیلم فجر است.

مستغاثی با بیان اینکه در جشنواره هایی که در کشور برگزار می شود مشارکت های مردمی وجود ندارد، گفت: معتقدم در جشنواره هایی که برگزار می شود مخاطبان و عده  خاصی حضورپیدا می کنند.

او با اشاره به اینکه معتقدم جشنواره فیلم عمار یک طرح نو در کشور است، تاکید کرد: اگرچه هنوز مشخص نیست که این طرح به چه میزان موفق عمل کرده است اما به منظور اینکه این جشنواره برای افراد زیادی اکران می شود می تواند تاثیرگذار باشد چراکه در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: این جشنواره اگرچه در بخش مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن رشد پیدا کرده اما همچنان در زمینه فیلم بلند فقیر است.

او اضافه کرد: بدون تردید جشنواره مردمی فیلم عمار برای موفقیت در فیلم بلند نیازمند سرمایه های عظیم است.

مستغاثی با اشاره به اینکه یک جشنواره نباید بر روی تعدادی فیلم سرمایه گذاری کند، گفت: هدف از برگزاری جشنواره در کشور ایجاد رقابت بین فیلم های موجود است به همین منظور نباید این هدف نقض شود.

سینمای مردمی می تواند نشان دهد که معنا و فروش با هم در تضاد نیستند

سپس پیام فضلی نژاد، روزنامه نگار در ادامه با بیان اینکه سینمای ایران به سمت سینمای زرد پیش می رود گفت: سینمای ایران به سمت رویکردی سرمایه سالارانه در حرکت است در صورتی که سینمایی موفق است که فایده گرا باشد. سینمای مردمی می تواند نشان دهد که معنا و فروش با هم در تضاد نیستند.

او افزود: تجلی سینمای مردمی در جشنواره عمار است، یعنی این جشنواره و این سینما یک جریان مستقل از سینمای ایران است. باید دانست که سلبریتی سالاری باعث کمرنگ شدن سینمای مردمی شده است.

فضلی نژاد ادامه داد: ما از ابتدای دهه ۸۰ به بعد این نتیجه رسیدیم که سینمای ایران باید به سمت سینمای استاندارد با قواعد تکنیکال حرکت کند. مانند هالیوود که ابتدا ایده تبدیل به متن و فیلمنامه شود و ساختاری صنعتی شکل گیرد که فرم و محتوا به هم گره زده شوند و پس از آن از طریق کمپانی فیلم ساخته شود.

این روزنامه نگار بیان کرد: سینمای ایران کاریکاتوری از هالیوود و حتی بالیوود هم نیست.

سازندگان جشنواره عمار از جنس مردم توده نیستند

محسن صفایی فرد با بیان اینکه مناقشه برانگیزترین موضوع در خصوص جشنواره مردمی فیلم عمار مفهوم مردم است، اظهار داشت: آنچه در خصوص تفاوت و شکل برگزاری این جشنواره به چشم می خورد ناشی از جنس مردم شناسی هنری است که در جشنواره عمار پیش بینی شده است.

او با بیان اینکه در تحقیقات سینمایی گذشته خیلی به موضوع مردم شناسی عنایتی نداشته ایم، گفت: در بحث هنر و مسائل انتقادی هم بیشتر به سوی مقالات انتزاعی تر گام برمی داریم در حالی که تمایزهای اساسی جشنواره عمار را مشاهده کنیم به یک سری تمایزها می رسیم.

صفایی ادامه داد: مفهوم مردم در جشنواره ها را گیشه تعیین می کند که چه کسانی هستند. بدین ترتیب فیلم هایی که در چند ماه های اخیر به فروش های چند میلیاردی رسیده اند مردمی تر هستند تا فیلم هایی که در گیشه قراردارد.

او تاکید کرد: معتقدم توده، خلق و گیشه هچ کدام مردمی نیستند که در جشنواره مردمی فیلم عمار در این سالها شاهد بودیم.

صفایی با بیان اینکه در طی سالهای گذشته شاهد حضور پررنگ مردم در جشنواره مردمی فیلم عمار بودیم، افزود: بدون شک اکران کننده ها، سوژه ها و هنرمندان و سازندگان جشنواره عمار از جنس مردم توده نیستند.

او تاکید کرد: معتقدم مردمی که در جشنواره عمار حضور پیدا می کنند، مردم تاریخی و هویتی هستند که بار مسئولیت رنج ها، مشکلات و شادی های اصلی یک ملیت را به دوش کشیده اند.

صفایی با بیان اینکه جشنواره عمار سراغ مردم فداکار می رود، یادآور شد: معتقدم در این جشنواره عده ای به نمایندگی از ملت ایران به رشدی رسیده اند که می توانند یک جلوه ای از ملت را به تماشای همه بگذارند به همین منظور هم جشنواره عمار به سراغ این مردم فداکار می رود.

او به شعار جشنواره عمار که “فیلم ها به تماشای شما می آیند” اشاره کرد و گفت: این شعار حاصل اهتمام و اعتنا و توجه راهبردی به آیین های جمعی مردم است به همین منظور هرکجا که تجمعات مردمی شکل می گیرد می تواند موثر باشد چراکه این مردم تغییرات اساسی را در جشنواره مردمی فیلم عمار ایجاد می کنند.

سینمای ایران بعد از انقلاب شکوفا شد

محمدحسین بدری، منتقد و روزنامه نگار نیز در خصوص سینمای ایران گفت: به طور قطع می توان گفت در سینمای قبل از انقلاب هیچ فیلم قابل افتخاری بجز ۳-۴ فیلم نداریم و وقتی راجع به سینمای ایران صحبت میکنیم درباره سینمای بعد از انقلاب حرف می زنیم. تا قبل از انقلاب مردم برای موضوعات دیگری به سینما میرفتند در صورتی که پس از انقلاب فیلم جاده های سرد جعفری جوزانی توانستد رکورد فروش را بدون شاخصه هایی که قبل از انقلاب برای مردم مهم بود، بشکند.

او افزود: فیلم سازان ما فکر می کنند که اگر ۱۵ میلیارد فروش داشته باشند عالی هستند، اما می بینیم که فیلم بعدی همین فیلمساز قطعا فروش کمتری دارد و اگر به فکر فروش بیشتری باشد باید کلکی بزند!

جشنواره عمار به تخصصی تر شدن موضوعات کمک می کند

سعید مستغاثی با اشاره به مردمی بودن جشنواره عمار گفت: معتقدم افرادی که رسانه را در اختیار دارند بسیار خود را بزرگ می دانند چراکه بر این باورند که ما مردم را در اختیار داریم و آنها به ما اهمیت می دهند مانند سال ۸۸ و داستان سران فتنه که ۲ ساعت قبل از اتمام انتخابات خود را با آرای بالا برنده قطعی انتخابات معرفی کردند.

او ادامه داد: دربسیاری از مواقع با فروش مبالغ بالای فروش فیلم تعداد مخاطبان مشخص می شوند در حالی که فروش یک فیلم ۲۰ میلیاردی تنها ۳ الی ۴ درصد مردم ایران را در بر می گیرد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با بیان اینکه بسیاری از دوستان در رسانه ها به مسائل آماری توجه ویژه ای ندارد، تاکید کرد: اگر رسانه ها به مسائل آماری توجه جدی تری داشته باشند دست کسانی که ادعا دارند که مردم آنها را دوست دارند بسیار خالی می شود.

مستغاثی ادامه داد: بدون تردید جشنواره مردمی فیلم عمار می تواند طرح جدیدی داشته باشد چراکه این جشنواره تعریف اصولی خود را دارد.

او با اشاره به اینکه حدود ۸۰ الی۹۰ درصد از فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر اکران می شود زیر خط فقر ساختاری قرار دارد، گفت: معتقدم جشنواره فجر با اکران فیلم های غیر استاندارد اعتبار خود را از بین می برد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران یادآور شد: پراکندگی موضوعات مختلف در جشنواره مردمی فیلم عمار خود ۳ جشنواره محسوب می شود که در طول سال می تواند ادامه پیدا کند و به تخصصی تر شدن جشنواره کمک کند.

او به نفوذ تفکر غیرانقلابی در جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: بدون تردید فیلمی که از پژوهش لازم برخوردارنیست نباید در جشنواره نمایش داده شود.

مستغاثی با اشاره به سخن یکی از ضد انقلابیان در خارج از کشور افزود: بدون شک تهاجم فرهنگی به یکباره شکل نمی گیرد بلکه از قبل برنامه ریزی شده است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با بیان اینکه در حال حاضر در رسانه ملی یک خطی رواج پیدا کرده که به دنبال حیازدایی است، تاکید کرد: باید حواسمان را جمع کنیم که به بهای جذب قشر خاکستری در این مسائل حل نشویم.

او با اشاره به رواج فیلم های داستانی گفت: بدون تردید در این خصوص باید بحث های اساسی صورت گیرد و سرمایه گذاری شود چراکه بسیار حائز اهمیت است.

سینما سرمایه سالارانه شده است

پیام فضلی نژاد اظهار داشت: سینمای مردمی دارای بدنه ای است که باید بتواند سینمای ایران را اصلاح کند، همچنین باید بتواند قشر سینما را جذب و مخاطب تازه پیدا کند و به سرنوشت افت سینمای گیشه پسند دچار نشود.

او افزود: سینمای مردمی و مستقل نیاز به دانش دارد و باید بتواند در گیشه موفق شود و به سینمای مستقل رونق دهد، در غیر این صورت عوامل نمی توانند معیشت خود را تامین کنند و در نتیجه جذب سینمای سرمایه سالارانه می شوند.

فضلی نژاد گفت: جشنواره عمار باید به فکر ادبیات سازی باشد تا بتواند هم از ورطه زرد سینمای امروز خارج شود و هم بتواند گستره دانش خود را زیاد کند. همانطور که در غرب توانسته اند برای مخاطب خود تولید محصول و فکر کنند. در این صورت سینمای مردمی میتواند صاحب یک مکتب سینمایی شود و تشکل یابی صنفی کند و در نتیجه به ساختار حرفه ای برسد و مخاطب خود را زیاد کند.

جشنوراه عمار در حال آموزش سواد رسانه است

صفایی با بیان اینکه در فرهنگ و اقتصاد سینما باید به صنعت سینما توجه کنیم، افزود: اکثر افراد در این جشنواره با انبوه خلاقیت ها خدمات ارائه می دهند.

او ادامه داد: اکران کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار هیچ گاه هزینه هایی که در این جشنواره می شود را مطرح نمی کنند که این امر موضوع قابل توجهی است.

صفایی با بیان اینکه مکان هایی عمومی به سمت توانمندسازی پخش حرکت می کنند، یادآور شد: این اتفاق حاصل تلاش افرادی است که در جشنواره عمار حضور دارند به همین منظور از لحاظ اقتصادی قابل تامل است.

او ادامه داد: به نظر بنده جشنواره عمار در حال آموزش معیارهای سواد رسانه ای است به همین منظور معتقدم جشنواره عمار قابل مقایسه با جشنواره رشد انقلاب اسلامی است.

بدری در ادامه این نشست بیان کرد: گاهی ما فکر می کنیم باید خودمان داستان کوتاه بنویسیم، آن را تبدیل به فیلمنامه کنیم و بعد از آن آنقدر پیش رویم که به اسکار دست پیدا کنیم؛ و یا یک روزنامه نگار از ابتدای کار خود به مشاور وزیر شدن فکر می کنند اما اگر همین شخص ۴۰ سال در همین شغل به عنوان روزنامه نگار فعالیت کند موفق تر می شود تا شخصی که فقط به فکر ارتقاء شغلی است.

او ادامه داد: در سینما هم همینطور است، اگر در هر جایی که تخصص داریم بمانیم قطعا موفق تر خواهیم شد.

بدری در پایان این نشست گفت: هرگاه از مسیر رایجی که وجود دارد خارج شویم موفق تر خواهیم شد و این قانون نه فقط در سینما بلکه در تمام زندگی کابرد دارد. پس اگر از این مسیر تکراری و گفتن جمله «همه همین طور هستند» اجتناب کنیم به موفقیت بیشتری در سینما دست پیدا می کنیم.