محمدصادق باطنی؛

جشنواره عمار، ظرفیت تولید محتوای مردمی را بکار گیرد/«فیلم ما» از عمار مستقل شود

محمدصادق باطنی، مدرس سینمایی و مستندساز گفت: اگر جشنواره عمار، بتواند ظرفیت تولید محتوای مردمی را ساماندهی کند، کمک فراوانی به مردمی‌تر شدن این رویداد سینمایی می‌کند.

به گزارش «عمارفیلم»، محمد صادق باطنی، مستندساز و مدرس سینمایی که سال گذشته داوری بخش «فیلم ما» جشنواره عمار را برعهده داشت ضمن اشاره به فرارسیدن موعد هشتمین دوره این رویداد فرهنگی سینمایی گفت: در بخش «فیلم ما» این جشنواره، دو موضوع کشف استعدادهای ناشناخته جوان در شهرستان‌ها و شناسایی سوژه‌های بومی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: از طرف دیگر با توسعه ابزارهای تکنولوژیک در حوزه تصویربرداری و کارهای بصری و در اختیار قرار گرفتن آنها در دست مردم، اگر حرفه ای‌تر به بخش «فیلم ما» جشنواره مردمی فیلم عمار نگاه کنیم با حوزه ای پویا، جدی و پر از سوژه های بکر و بومی روبرو خواهیم بود. ضمن اینکه در بحث شناسایی استعدادهای درخشان نیز موفقیت های خوبی را بدست می آوریم.

این مدرس سینمایی در ادامه گفت: آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره در بحث کمی همواره با رشدی صعودی روبرو بوده است اما به لحاظ کیفی، در عین اینکه با افزایش روبرو هستیم، روند آثار راضی کننده نیست. زیرا با بررسی شرایط و وضعیت فعلی، این سرعت می تواند بیشتر شود.

باطنی خاطرنشان کرد: نفس برگزاری سالیانه جشنواره مردمی فیلم عمار، عامل بسیار مهم و تاثیرگذاری در افزایش سرعت آثار ساخته شده و ارسالی به دبیرخانه این رویداد فرهنگی و هنری است. اما نکته مهم اینجاست که کیفیت آثار ارسالی در دوره گذشته این جشنواره تقریبا با هم برابر بود.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: با توجه به پیشرفت ابزار تکنولوژیک تصویربرداری، مونتاژ، تدوین و صداگذاری در حوزه سینما، به شدت با پتانسیل تولید محتوا در حجم انبوه توسط مردم روبرو هستیم. اما بسته به اینکه چه سازمان، جشنواره و یا نهادی، این زیرساخت ها، مشوق ها و محرک های بهتر را به مخاطبان ارائه بدهد شاهد جذب آثار به سوی آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: این جشنواره اگر در حوزه زیرساخت و مزایای ارائه شده به فیلمسازان از جمله جایزه، آموزش و متصل کردن این فیلمسازان به مجموعه های آموزش دهنده و تولیدی نقش بسیار جدی و مهمی داشته باشد، موفقیت ها و دست آوردهای مثبتی را در حوزه تربیت نسل جدیدی از فیلمسازان به دست می آورد.

باطنی اظهار داشت: مسئولان جشنواره عمار در سال های اخیر آنچنان که باید بر روی فیلمسازان جوان شرکت کننده در بخش «فیلم ما» سرمایه گذاری نکردند اگر اقداماتی نیز تا امروز صورت گرفته، موردی بوده و به یک جریان تبدیل نشده است.

وی عنوان کرد: فیلم هایی که در قالب جشنواره عمار تهیه و تولید می شود یکی از راه های مناسب برای مردمی کردن این رویداد فرهنگی و هنری است. اگر بخواهم دقیق تر اشاره کنم، بخش «فیلم ما» این قابلیت را دارد تا به صورت جشنواره ای مستقل و حتی مجازی برگزار شود.

این مستندساز تصریح کرد: جشنواره فیلم عمار برای حرکت به سوی مردمی شدن باید آثار مردمی را برگزیده و انتخاب کند، یعنی در کنار مردمی بودن محتواها و سوژه ها، برگزیدگان مردمی نیز باید انتخاب شوند، این نکته بسیار مهم و کلیدی است که مسئولان این جشنواره حتما باید به آن توجه لازم را داشته باشند.

باطنی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: امتیاز بزرگ جشنواره فیلم عمار نسبت به سایر رویدادهای فرهنگی و هنری مشابه خود، برخورداری از امکان اکران مردمی فیلم ها است، ساماندهی هرچه بهتر این موضوع، تاثیر مثبت و مستقیمی در مردمی تر شدن این جشنواره دارد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر ظرفیت تولید محتوایی که توسط مردم وجود دارد اگر در جشنواره عمار مورد استفاده قرار بگیرد کمک فراوان و بی‌نظیری به مردمی‌تر شدن این رویداد فرهنگی و هنری می کند. البته دست یابی به این موضوع منوط به ساماندهی و تحریک بازار بی انتهای تولید محتوای مردمی است تا تولیدات آن به سمت جشنواره عمار متمایل شود.

باطنی با اشاره به روند ادامه جشنواره عمار تصریح کرد: باید ببینیم در این هشت سال چه تغییراتی برای این رویداد سینمایی رخ داده و چقدر این جشنواره توانسته خود را متناسب با تحولات به روز کند، هرچه جشنواره عمار بیشتر خود را به روز کرده باشد آینده درخشان تری در انتظار خواهد داشت.