«جهاد در مدار جاده»؛ روایتی از لبیک کامیون‌داران به امام (ره)

هاشم مسعودی، کارگردان مستند «جهاد در مدار جاده» گفت: مستند روایت لبیک کامیون‌دارانی است که به فرمان امام خمینی (ره) لبیک گفته و با از مشهد به صورت داوطلبانه برای تخلیه بار کشتی‌ها به بنادر رفتند.

به گزارش «عمار فیلم»، ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ یادآور ایامی است که در آن حضرت امام خمینی(ره) فرمانی در زمینه اعزام کامیون‏ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی و مایحتاج مردم که انبار شده بودند، صادر کردند. در پی این فرمان کامیون‏داران سراسر کشور، آمادگی خود را برای تخلیه بنادر و حمل و نقل مواد ضروری مورد نیاز مردم اعلام کردند و از نقاط مختلف عازم بنادر جنوب شدند. «جهاد در مدار جاده» مستندی به کارگردانی هاشم مسعودی، اثری است است که این واقعه تاریخی را که بعدها به عنوان روز ملی حمل و نقل نامگذاری شد، روایت کرده است.

مسعودی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: این مستند به سفارش خانه فیلم شهرداری مشهد ساخته شده است. آذرماه سال ۶۲، مشکلات اقتصادی کشور موجب شده بود تعداد زیادی از کشتی‌های باری، در خلیج فارس، معطل تخلیه بمانند و این مسئله بحرانی شده بود، که امام خمینی (ره)، ۲۶ آذر ضمن یک سخنرانی فرمودند اگر از هر شهر ۴ کامیون برای تخلیه بارها اقدام کند مشکل حل می‌شود.

وی ادامه داد: از سراسر کشور کامیون دارانی به فرمان امام خمینی(ره) لبیک می گویند و از مشهد ۸۰۰ کامیون به صورت داوطلبانه این کار را انجام می دهند، این مستند درباره جهاد رانندگان کامیون، برای تخلیه بار کشتی‌ها و توزیع گندم‌ها در کشور است و مصاحبه‌های جذابی با بازماندگان آن حماسه در شهر مشهد انجام شده است.

این مستندساز مشهدی یادآور شد: تحقیق کار و انتخاب کامیون داران حدود ۲ ماه طول کشید تا این مستند، به خوبی، استراتژی امام خمینی (ره) در به‌کارگیری نیروهای داوطلب برای حل مسائل کشور را نشان دهد، کلیدی که این روزها کمتر کسی از آن استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه فضای رانندگان کامیون، فضای سخت و شیرینی است، عنوان کرد: رانندگان کامیون به دلیل این که در جاده ها تنها هستند، معمولا با سختی به سخن می آیند و این مسئله کار را قدری دشوار کرده بود؛ چرا که ما مجبور بودیم برای رسیدن به قصه ی مدنظر با تعداد زیادی از این رانندگان مصاحبه کنیم.