محمد حسن یادگاری؛

تولید مستند های اجتماعی و فرهنگی دغدغه نهادهای هنری نیست

مستند «بهت میاد...» عصر دیروز 12 آذر ماه در سالن سوره حوزه هنری با حضور سازنده فیلم، کارشناسانان طراحی لباس، اصحاب رسانه و دوستداران سینمای مستند رونمایی شد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری، مستند «بهت میاد…» عصر دیروز ۱۲ آذر ماه در سالن سوره حوزه هنری با حضور سازنده فیلم، کارشناسانان طراحی لباس، اصحاب رسانه و دوستداران سینمای مستند رونمایی شد. «بهت میاد…» با موضوع تاریخ مد و پوشش در ایران و مدل مواجهه‌ جامعه ایرانی با آن از شهریورماه سال ۹۵ در پروسه تحقیق و پژوهش قرار گرفته و به‌ تازگی تدوین آن به پایان رسیده است. این فیلم در ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی یوسف نادری‌منش و با حمایت مرکز مستند سوره حوزه هنری ساخته شده است و در هشتمین جشنواره مردمی عمار حضور خواهد داشت. در ادامه گفتار محمدحسن یادگاری در مراسم رونمایی این فیلم را می خوانید.

بسیار خوشحالم رونمایی فیلم «بهت میاد…» در حوزه هنری برگزار می شود و این پروژه با همکاری این نهاد به سرانجام رسید. ما بسیار مایل بودیم با حوزه هنری برای ساخت این فیلم همکاری داشته باشیم و حوزه هنری حامی مالی فیلم باشد چرا که نوع برخورد سیاستگذارانه این نهاد و مرکز مستند با موضوعاتی که در این فیلم مطرح می شود، یعنی موضوعاتی مانند مد، زیبایی، حجاب و مسائل جامعه شناسانه در این موارد شفاف تر از ارگان های فرهنگی دیگر است. به این معنا که در سی و اندی سال برای ما هنرمندان مشخص نشده چه چیزهایی را می توانیم نمایش دهیم و چه مواردی شامل خط قرمزها می شوند. ما دقیقا نمی دانیم چه مواردی شامل خط قرمزها هستند و نباید به آن ها نزدیک شد و هر نهاد فرهنگی چه خط قرمزهایی دارد و این موضوعات همیشه برای یک هنرمند سخت است. اینکه سازمانی مانند حوزه هنری کمی آزادانه تر و البته جدی تر می تواند به چنین موضوعاتی بپردازد ما را به همکاری با این نهاد مصمم تر کرد.


متاسفانه ما برای پخش این مستند از تلویزیون هم دچار مشکل شده ایم و اخباری که به من رسیده گویای این است که یا فیلم به شدت دچار ممیزی خواهد شد و یا اینکه کلا قابل پخش نخواهد بود. لذا ما ناچاریم از طرق دیگری این فیلم را به مخاطب عرضه کنیم. مثلا پخش در جشنواره ها یا اکران های خصوصی و یا فروش اینترنتی. ما هنرمندان وقتی بخواهیم در مورد موضوعاتی که در فیلم «بهت میاد…» به آن پرداخت شده صحبت کنیم به شدت دچار مشکل می شویم. به طوری که خیلی از کارگردان ها ممکن است اصلا از خیر ساختن چنین آثاری بگذرند.

فیلم ما اثری بسیار پژوهش محور است و ما تحقیقات بسیاری برای ساخت آن داشتیم. این فیلم حتی این قابلیت را دارد که به کتاب تبدیل شود چرا که فیلمنامه آن طی تحقیقاتی مفصل نوشته شده است. ما روی حوزه ای دست گذاشتیم که در تاریخ مستند سازی آنچنان در مورد آن پژوهش نشده بود و این کار ما را سخت تر می کرد. در خیلی از بخش های فیلم از تاریخ شفاهی و خاطرات ذهنی افراد استفاده کردیم و توانستیم اطلاعاتی را جمع آوری کنیم. همچنین تحقیقات مفصلی داشتیم در مورد خط سیر مد و تعریف زیبایی و اینکه در هر دوره از تاریخ زیبایی چگونه تعریف شده است. در واقع این موضوع کلیدواژه اصلی فیلم «بهت میاد…» است.

به نظرم موضوعات اجتماعی و فرهنگی مانند آنچه ما در فیلم در مورد آن صحبت می کنیم بسیار در سینمای ایران نادیده گرفته می شوند. از این آثار حمایت مالی نمی شود و اغلب سرمایه گذاران تمایلی ندارند در مورد این مباحث فیلمی تولید کنند. اینها اصلی ترین دغدغده های ما هنرمندانی است که علاقمند به طرح مباحث اجتماعی و فرهنگی در آثار مستند هستیم. من به عنوان یک مستندساز می توانم به سراغ موضوعاتی بسیار ساده تر، خبری تر و به روز تر بروم که هم بودجه خوبی به آن تعلق می گیرد و هم زمان بسیار کوتاه تری برای تولید و ساخت می طلبد. اتفاقا این فیلم ها هم خوب دیده می شوند و هم پخش خوبی به آنها می رسد و با مشکل ممیزی هم روبرو نمی شوند و همچنین منبع درآمد خوبی هم محسوب می شوند اما مساله اصلی من این مباحث نیستند. اینها مسائل ساده ای هستند که هر فیلمسازی می تواند سراغ شان برود در حالی که علاقه مندی من کارهای مستند پژوهش محور است.

متاسفانه بسیاری از مسائل اجتماعی دغدغه نهادهای فرهنگی ما نیست و کارهای روتین و ساده و تولید آثار کم دغدغه برایشان اولویت دارد که به شدت به سینمای مستند با محوریت اجتماعی و فرهنگی ضربه می زند. دلم برای هنرمندان مانند خودم می سوزد وقتی می بینم دوست داریم کارهای دغدغه مند انجام دهیم و برای جامعه اثر گذار باشیم اما متاسفانه نه تنها حمایت نمی شویم که ضربه هم می خوریم چون آثار این چنینی نادیده گرفته و حتی پخش آن ها با مشکل مواجه می شود.

در پایان دوست دارم از همکارانی که من را در ساخت این مستند سخت یاری کردند تشکر کنم. ابتدا از همسرم که در این پروژه هم زحمت تحقیق و پژوهش را داشتند و هم مدیر تولید بودند تشکر می کنم. از آقای محسن یزدی مدیر محترم مرکز مستند حوزه هنری تشکر می کنم که از ما و فیلم مان حمایت کردند و پشت ما، کارمان و هدف مان ایستادند. ایشان به ما کمک کردند این فیلم به سرانجام برسد و این برای مان خیلی با ارزش است. معمولا وقتی اینطور پروژه ها با مشکل روبرو می شوند نهادها آنها را به راحتی رد می کنند اما آقای یزدی با رفتاری بسیار حرفه ای و صمیمانه تا آخرین لحظه ما را یاری کردند. از آقای یوسف نادری منش نیز تشکر می کنم. ایشان تهیه کننده و مجری طرح اثر ما هستند و یاری مان کردند تا فیلم را بسازیم. ایشان تهیه کننده ای هستند که به گروه نیروی فکری می دهند و در جاهایی حتی جلوتر از کارگردان ایده پردازی می کنند. ما برای ساخت این فیلم بسیار زحمت کشیدیم و همه امید و انگیزه مان این بود که فیلمی تولید کنیم که بتواند در بطن جامعه اثر گذار باشد. باز هم تاکید می کنم خوشحالم این کار با همکاری حوزه هنری به سرانجام رسید و تیمی عالی من را همراهی کردند.