اکران کننده جشنواره عمار؛

خلاقیت لازمه اکران فیلم است/ برای دیدن تاثیر اکران فیلم زمان و تکرار لازم است

خاطره کیامرزی، یکی از اکران کننده‌های جشنواره عمار گفت: اکران فیلم چیزی نیست که با یک یا دو بار انجام دادن آن بتوانیم تاثیرش را ببینیم. باید چند سال ادامه پیدا کند تا تغییر را مشاهده کنیم.

به گزارش «عمار فیلم»، اکران‌های مردمی جشنواره فیلم عمار از ابتدای فصل پاییز تا اواسط آبان توانسته است در حدود ۳۵ هزار نفر از مردم سراسر کشور را مخاطب فیلم‌های انقلاب اسلامی قرار دهد. اکران‌کننده‌های شهرستان آباده در اکران‌های فصل پاییز نقش به سزایی داشتند، خاطره کیامرزی، پرکارترین اکران‌کننده این شهرستان در این مدت است که گفت‌وگوی کوتاهی با او کردیم که می‌خوانید.

چطور با جشنواره عمار آشنا شدید؟

من سال گذشته از طریق یکی از دوستان با جشنواره عمار آشنا شدم و دوستم پیشنهاد داد که در فعالیت‌های مردمی جشنواره عمار شرکت کنم، سال گذشته خیلی اکران نمی‌کردم و اکران‌های پراکنده‌ای داشتم.

امسال به خاطر فعالیت اندکی که سال گذشته داشتم، اکران کننده‌های جشنواره عمار مجدد به فعالیت دعوتم کردند و در مهر و آبان چندین اکران داشتم.

پیش از آشنایی با جشنواره عمار تجربه فعالیت فرهنگی داشتید؟

من در حوزه علمیه مشغول درس خواندنم. پیش از این در بحث خادم الشهدایی فعالیت می‌کردم. در دوران راهنمایی در گروه سرود مدرسه بودم و در دبیرستان هم در فعالیت‌های هنری مثل تزئین محیطی مراسم‌های جشن شرکت داشتم.

چرا اکران کننده شده‌اید؟

بنده به مسائل هنری علاقه‌مندم و با وجود اینکه طلبه هستم و تاثیر مسائلی همچون سخنرانی و از اهمیت آن مطلعم، اما ورود به عرصه هنر را برای انتقال پیام لازم می‌دانم. علاوه بر اینکه به این موضوع علاقه دارم، فضای فرهنگی شهر‌مان هم در انتخاب این فعالیت فرهنگی موثر بوده است.

فضای فرهنگی آباده از نظر مسائلی مثل حجاب و فرقه‌های مذهبی مختلفی که در آن حضور دارند، خیلی مناسب نیست؛ به همین خاطر اکران فیلم را به عنوان راهکاری برای تاثیرگذاری بهتر انتخاب کردم.

اکران فیلم تا به حال تاثیرگذار بوده است؟

از نظر بنده اکران فیلم چیزی نیست که با یک یا دو بار انجام دادن آن بتوانیم تاثیرش را ببینیم. باید چند سال ادامه پیدا کند تا تغییر را مشاهده کنیم.

برای تأثیرگذاری اکران‌ها چگونه باید عمل کرد؟

مکان اکران فیلم باید خلاقیت داشته باشد تا بچه‌هایی که برای تماشای فیلم می‌آیند، جذب شوند، البته خودم هر جا می‌دیدم چند نفر نشسته‌اند و موقعیت برای اکران فیلم مناسب است، همانجا لپ تاپ را باز کرده‌ام و فیلمی را که دوست داشته‌اند، برای‌شان پخش کردم نه اینکه مکانی را از قبل انتخاب کنم و بعد دعوت کنم که در اکران شرکت کنند.

باید در مورد خلاقیت در اکران به همراه باقی اکران‌کننده‌های شهرستان صحبت کنیم و به مواردی برسیم که اکران‌های‌مان موثر‌تر شود.

اکران‌های جشنواره عمار در شهرستان شما چطور است؟

سال گذشته گروه تشکیل نشده بود و افراد مجزا از هم فعالیت می‌کردند. امسال جلسه‌ای برگزار و سرگروه انتخاب شد. همچنین گروهی در فضای مجازی ایجاد شد. فضای گروه هم دوستانه و بود و به همراه و تشویق و ترغیب‌هایی که موجب شده است بیشتر فعالیت کنیم.

سال گذشته نه تشویقی بود و نه گروهی که میل به اکران کردن را در افراد بیشتر کند. ولی بیشترین دلیلش را فضای تشکیلاتی که امسال شکل گرفته است می‌دانم.

در بین اکران‌هایی اخیرا داشتید، کدام برای شما خاص‌تر بود؟

در ماه اخیر ۸ یا ۹ اکران برگزار کردم که اکران مستند «ایرانی‌های مرتد» جالب‌تر از بقیه اکران‌ها بود. روز قبل از این اکران، با لپ تاپم رفته بودم خانه دختر خاله‌هایم و همانجا چند اثر را برای‌شان پخش کردم. از این موضوع استقبال کردند و گفتند که فردا می‌آییم که فیلم‌های دیگری هم ببینیم. فردایش مهمان خانه ما بودند و ایرانی‌های مرتد را با هم دیدیم.

فکر می‌کردم، چون زمان مستند طولانی است، خسته می‌شوند، ولی به خاطر صحنه‌های خشنی که فرد داعشی در موردش صحبت می‌کرد و دختر خاله‌هایم اصلا فکر نمی‌کردند در جایی از جهان همچین اتفاقاتی افتاده باشد، خسته نشدند.
علاوه بر این، شجاعت و ایثاری که تصویر بردار فیلم به خرج داده بود، خیلی برای‌شان جالب بود و بیشتر در این موارد صحبت می‌کردند.